Prosjekt til fordypning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Advertisements

Bygg – og anleggsteknikk
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rekruttering til utdanning
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Studieforberedende utdanningsprogram
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Bygg – og anleggsteknikk
Grete Haaland Sund HiAk,
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Slåtthaug videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til Service og samferdsel VG1
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Bygg og Anleggsteknikk Bygg og Anleggsteknikk. Masse praksis. Vi lærer dere å bygge Norge.
Prosjekt til fordypning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Overgangsprosjektet NY GIV
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Time vidaregåande skole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Johan Amos Comenius, tsjekkisk pedagog ( ) Verden (den sanselige) i bilder. Lesebok for tyske barn i nesten 200 år. Visualisering av.
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
VG1 – Bygg- og anleggsteknikk
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Bygg- og anleggsteknikk
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Velkommen til et nytt skoleår!
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
MURERFAGET. VG1 VG22 år i bedrift som lærling ByggteknikkTømrerfaget Murerfaget Betongfaget Stillasbyggerfaget Anleggsteknikk Banemontørfaget Vei og anleggsfaget.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt til fordypning 168 timer ( 60 min. ) 224 timer ( 45 min. )

Formål Prosjekt til fordypning skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag eller relevante fellesfag. Med fellesfag menes her allmenne fag fra VG3 påbygning.

Hvilke veier finnes ? Hva er mulighetene mine ?

Aktuelle lærefag

ANLEGGSFAGET

ANLEGGSMASKINFØRER

BETONGFAGET

FEIER

FJELLARBEIDSFAGET

GLASSFAGET

INDUSTRIMALERFAGET

ISOLATØRFAGET

LIMTREFAGET

MALERFAGET

MURERFAGET

RENHOLDSOPERATØR FAGET

RØRFAGET

STEINFAGET

STILLASFAGET                                                                                                                              

TAKTAKKERFAGET

TRELASTFAGET

TREVARE OG BYGGINNREDNINGSFAGET

TØMRERFAGET

VENTILASJON OG BLIKKENSLAGERFAGET

UTDANNINGSLØPET Prosjekt til fordypning Kompetanseplattform VG 3 læretid VG 2 Byggteknikk Prosjekt til fordypning VG 1 bygg og anleggsteknikk Grunnskole

Planlegging Skolen skal søke samarbeid med andre videregående skoler, lokale arbeidsliv osv. Videre skal prosjekt til fordypning tilpasses de muligheter og forutsetninger den enkelte skole og skoleeier har for å gi tilbud i de enkelte fag.

Dette er hva vi gjør ROMERIKE

ROMERIKE Øvre Romerike

Prosjekt til fordypning 6 moduler av 35 timer ( 45 min. ) 14 timer til start og avsluttning (Veiledning) 5 enkeltdager Gjennomføres som en sammenhengende uke Felles dag for skolene på Øvre romeriket Uke 47 har alle skolene prosjekt til fordypning

Modulerte fordypninger gir mangfold: 35 timer Modul 7 35 timer Modul 6 35 timer Prosjekt til fordypning i vg1 Vg 1 Modul 5 35 timer Modul 4 35 timer Modul 3 35 timer Modul 2 Programfag til valg på vgs I alt 18 timer 10. klasse Modul 1 I alt 18 timer 9. klasse

Prosjekt til fordypning. Dokumentasjon Prosjekt til fordypning.   Del 1. Fakta. Elev: ………………………………… har gjennomført modul: ………………………………… i faget Prosjekt til fordypning. Modulen har blitt gjennomført i perioden: ………………………………… Totalt timetall: ………………………………… Opplæringen er gjennomført ved ………………………………… Ansvarlig skole har vært …………………………………

Del 2. Beskrivelse av modulen. Målene for denne modulen bygger på kompetanseplattformen/ Vg3 i faget/ene:____________   Faglige mål for denne modulen: Eleven skal etter endt opplæring (ferdighetsmål/ mestre): Generelle mål: Eleven kan utføre arbeid etter de arbeidsmåtene i faget på disse arbeidsområdene. Eleven kan kommunisere med arbeidskollegaer og kunde i gjennomføringen av arbeidet.

Vurdering av måloppnåelse i faget. Del 3. Vurdering. a. Vurdering av måloppnåelse i faget.   Elevens vurdering Opplærings ansvarlig   b. Kommentar: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Opplæringsansvarlig

Da kan vi hevde at vi har fått til en tilpasset, helhetlig og kompetent opplæring !

”Vi trenger påfyll !”

Nog finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen som er mödan värd. Karin Boye

Brobygginga i Eidsvoll ??? Eidsvoll kommune

INTENSJONSAVTALE Eidsvoll kommune – Eidsvoll videregående skole Overordnet mål: Å skape en mest mulig helhetlig grunnopplæring for all ungdom i Eidsvoll              Mål for elevene   ·        Å skape større helhet og sammenheng i det 13-årige skoleløpet ·        Å bedre rekrutteringen til yrkesfaglige linjer ·        Å styrke grunnskolens tilbud om tilpasset opplæring ·        Å øke elevenes kunnskap om yrkesvalg og bidra til at de gjør mer bevisste valg            Mål for lærerne ·        Skape bedre forståelse for helhetlig opplæring ·        Øke lærernes kunnskaper om yrkesvalg ·        Øke lærernes motivasjon til å drive utviklingsarbeid ·        Skape en plattform for felles kompetanseutvikling i grunn- og videregående skole Forutsigbarhet for brukerne !

Brobyggerkursene : Reelle valg gjøres best etter reelle opplevelser ! Å lære er å handle, oppdage, erfare og mestre Brobyggerkursene : Reelle valg gjøres best etter reelle opplevelser ! Starter på stud.retn. byggfag, 6 kurs à 12 elever Hvert kurs går over 8 hele fredager

Mestringsopplevelsene og ”nytte nå” –prinsippet skal føre til at brobyggernes produksjoner kan tas med tilbake til ungdomsskolene som håndfaste bevis på yrkesutøvelse (og mestringsstolthet)

Brobygger - erfaringer: Endret søkermønster Vesentlig færre feilvalg/ frafall ”Brobyggerne” er miljøskapende elever i grunnkursene Innsikt i helhetlig opplæring Engasjement i egen organisasjon

VGS GS Morgendagen