2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Forskning og utvikling
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Overgangsprosjektet.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Hva er Fronter.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Reidar Aarskog og Sidsel Kaland
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kompetanse for manfgfold
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Plan for bruk av skoleplattformen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Abildsø skole Abildsø skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland

2 SK Arbeidsseminar om LMS 2 Noen bakgrunnsfakta Lærer ved Kongsberg vgs.Kongsberg vgs – Underviser i mediekunnskap og samfunnsfag 500 elever og 50 lærere Bærbart og trådløst for alle Alle lærere har gjennomført LærerIKT ved bruk av Classfronter Bruker Its Learning fra høsten % av elevene innom Its learning daglig De fleste lærerne har tatt i bruk Its Learning

2 SK Arbeidsseminar om LMS 3 Erfaringer så langt. Elevundersøkelse i 3 klasser Elev 1: ”Den fungerer veldig bra. Lett å holde seg oppdatert, og følge med på det som skjer i faget. Er det noe som er uklart er det lett å få greie på, enten i form av oppslag eller en melding til læreren. Det er lett å finne igjen arbeid man har gjort, og hente det fram igjen. Det å ha arbeidsmappe og vurderingsmappe gjør at du kan ha tilgang på arbeidet dit hvor som helst. Det har med andre ord hjulpet meg til en bedre oversikt, større tilgang på informasjon og hjelp i situasjoner hvor det trengs.”

2 SK Arbeidsseminar om LMS 4 Elevundersøkelse forts Elev 2: ”Jeg liker itslearning veldig godt. Det er enkelt og greit å følge med på hva som skjer i de ulike fagene, og det er enkelt å levere inn prøver/innleveringer. Jeg synes jeg har lært mye av det, feks når vi hadde diskusjonsforum. Det er også veldig greit å lese hva som skjer i hver time. Det er også enkelt å hente opp dokumenter, bedre enn å ha sekken full av løse ark som jeg kanskje roter bort.”

2 SK Arbeidsseminar om LMS 5 Elevundersøkelse forts. Elev 3: ”Jeg syns i starten at its var forferdelig og forvirrende. Det har blitt bedre nå, men jeg er fortsatt ikke fortrolig med at alle beskjeder og lekser skal overføres via nett. Alt blir så elektronisk syns jeg, man mister så mye kontakt.”

2 SK Arbeidsseminar om LMS 6 Elevundersøkelse forts. Elev 4: ”Jeg er ikke så veldig glad i its learning. Synes det er litt uoversiktelig. Blir lagt ut alt for mye informasjon på en gang. Alle lærerne legger ut oppgaver og informasjon osv. der hele tiden. Synes det er vanskelig å finne tilbake til diverse ting. Dessuten virker det som om alle lærerne regner med at vi elever har Internett hjemme og at vi har tilgang til Internett hele tiden, noe som ikke trenger å være tilfelle. Jeg synes lærerne kun skal legge ut det som er viktig og ikke masse annet surr og at de bør systematisere mappene bedre.”

2 SK Arbeidsseminar om LMS 7 Et forsøk på konklusjon Store variasjoner i erfaringene Forsterkes digitale skiller? Utsettes elevene for økt informasjonsflom? Ønske: Økt tilgang til forskningsmidler som kan gi oss svar på det vi lurer på.

2 SK Arbeidsseminar om LMS 8 Så noen spørsmål…. Er LMS-ene (SSS) tilpasset elevene som personlige publisenter? Stimulerer LMS-ene til refleksjon over egen læring? Er dagens LMS-er de rette verktøyene for å bygge opp om den digitale kompetansen? – Motta, håndtere, integrere, evaluere og skape informasjon

2 SK Arbeidsseminar om LMS 9 Spørsmål fortsetter…. Er innføringene av de samme tekniske løsningene i konflikt med at man først bør definere pedagogisk behov, så valg av teknologi? På hvilken måte påvirker bruk av LMS forholdet mellom informasjon, kunnskap, læring og undervisning? Kan LMS-ene på grunn av sin oppbygning og virkemåte bidra til at ”gammel pedagogikk” sementeres?

2 SK Arbeidsseminar om LMS 10 Spørsmål fortsetter…. Vil LMS-enes økte kompleksitet føre til at man tyr til kjente arbeidsformer og ikke innovativ bruk? Kan LMS-enes manglende muligheter til deling føre til forsterkning av dagens manglende delingskultur? – Har innholdsleverandørene og LMS-leverandørene en felles interesse her? Undergraver LMS-ene et sosiokulturelt læringssyn? Underbygger LMS-ene ”teknisk determinisme”?

2 SK Arbeidsseminar om LMS 11 Kultur for deling i 2 ME Blogger: Podcaster: s.php?freecastId=76 s.php?freecastId=76 ”Det e berre lekkert”: Flickr:

2 SK Arbeidsseminar om LMS 12 `Blir du lønnsom lille venn? Blir du klokere lille venn?

2 SK Arbeidsseminar om LMS 13 Takk for meg ”For husk at veien til grunnleggende endringer går gjennom endring av virkelighetsoppfatning. Omstilling av tankesett kan vanskelig skje i tilbakelent stilling.” (Per Morten Schiefloe)