6. desember 2006 www.nsp.ntnu.no 1 Trender fra konferansene ” Euram & Irnop” Anne Live Vaagaasar Handelshøyskolen BI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

Effektiv prosjektplanlegging
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Alfhild - leder Østlandet
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Møte i Programstyret MARITIM En orientering om status for Prosjektet
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
BI Norwegian Business School Kvoteplasser i Øst SIU seminar 9 mars 2012.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI
Goffman, Garfinkel og Giddens
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Samspill og samarbeid med Oslo Kommune Perspektiver fra barne- og ungdomssektoren v/ Martin E. Andresen Barne- og Ungdomsrådet i Oslo.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
6. desember Trender fra konferansen ”ProMAC 2006” Jan Alexander Langlo stipendiat, NTNU.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Vi skal ha aksept for å være tjenesteyter, ikke administrasjon Frist: 1.oktober 2007 Plan: Vi ønsker å få aksept for dette i ledelsen Vi ønsker at SESAP.
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Kunstledelse Større og modigere enn noen gang Dr. oecon Grete Wennes Førsteamanuensis TØH/HiST.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Modellkommunene Hva er unikt?
Kvalitative forskningsmetoder
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
6. desember Trender fra konferansen ”PMI Research Conference 2006” Erling S. Andersen Handelhøyskolen BI
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Deltakende læring.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Fiskerisimulator i praksis FishTech 2016, Ålesund Olav Sjøvik Sjøvik AS.
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Åpent seminar eLæring og Virtuelle prosjektorganisasjoner.
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Utskrift av presentasjonen:

6. desember Trender fra konferansene ” Euram & Irnop” Anne Live Vaagaasar Handelshøyskolen BI

6. desember Noen nøkkeltall om konferansen Hovedtema:Euram ”Energizing European Management” IRNOP? Arrangør(er):Euram, European Academy of Management IRNOP, International Network on Organizing by Projects Sted:Euram Oslo & Irnop Xian Dato:Mai & oktober Målgruppe:Forskere innen prosjektfeltet

6. desember Euram Euram, European Academy of Management –750 deltagere, 1100 papers, 45 paralellsesjoner Forskningskonferanse – double blind reviews, full paper Innovasjon, nytenking, energi/engasjement, mangfold og kultur ”Reframe, revitalize and empower management theory and pracatice” Spesialnummer av International Journal of Project Management

6. desember Hva var nyheter og spennende tema? 30 papers –Revitalizing the Management of Projects (England) –Projects as temporary organizations for transition (Scand) Kritikk av prosjekter som rasjonelle verktøy? Prosjektmodeller – en måte å tilrettelegge for innovasjon eller å bringe tilbake byråkratiske strukturer? Prosjektet i relasjoner – makt og innflytelse? Prosjekter i et endringsperspektiv – betydningen av ledelse og team? Hvordan studere prosjekter? Kontroversielt og nytt? GENERELT: kritisk og alternativt – mer å gå på Metodisk? Relativt mye casestudium basert – mer utforskende

6. desember Hva var nyheter og spennende tema? IRNOP, the International Reserach Network on Project Management 5 hovedtemaer – likt fordelt: –Organization –People –Knowledge –Dicipline –Planning and control

6. desember Hva var nyheter og spennende tema? Begge – alternative, utforskende ”Nye” metoder – nye krav til oss forskere og til organisasjoner Temaene i NSP – veldig inn i tiden De store linjene? Mer alternative enn de konferansene som er mer praksis orientert – en utfordring? Mer enn noe: prosjektet som endringsagent –tradisjonelle modeller for planlegging og styring – dynamisk –individet og teamet – leve i kaos og tvetydighet –relasjonen til interessenter – og handtering av usikkerhet - kontinuerlig –kunnskapsutvikling – kontinuerlig – konkurransefortrinn nr. 1

6. desember Utfordringer – forskning Fortell oss om dumme spørsmål Si hva vi skulle spurt om og hvordan Fortsett å slipp oss inn i organisasjonene – delta i forskning med virkelighetshistorier Vær åpen og følge med på forskningen

6. desember Utfordringer – praksis Winter: Learn to cope with the mess Prosjektgruppen utviklet kunnskap og kompetanse hovedsakelig innenfor 4 områder: 1.Kunnskap og ferdigheter knyttet til operasjonelle problemer 2.Kunnskap og ferdigheter i hvordan finne den kunnskapen de trenger og få gode råd 3. Kunnskap og sensitivitet i forhold til hvem man skal kontakte for å påvirke beslutninger og hvordan 4. Kunnskap og sensitivitet i forhold til hvem man ikke skal involvere – for å påvirke beslutninger

6. desember Utfordringer – praksis Alle prosjekter – selv de med klart definerte mål – har bevegelige mål Alle tekniske prosjekter er også relasjonelle Teknikk kan bare bli realisert om koalisjonen av interessenter holdes sammen Koalisjonen kan bare holdes sammen ved at prosjektene er aktive ovenfor interessentene og at denne aktiviteten er frekvent og variert. Den må også være variert på tvers av relasjoner på en og samme tid.

6. desember Prosjekter av i dag Det er verdt å tenke over den vanlige praksisen innenfor prosjektfeltet – med å holde på interessenter på en armlengdes avstand. Interessenter betraktes ofte som et ’nødvendig onde’ som prosjekter må forholde seg til. Mine funn indikerer at det, i samhandlingen mellom prosjekter og interessenter, ligger et stort og uutnyttet potensial for positiv utvikling av prosjektorganisasjoner og de oppgave de er etablert for å løse. Dette positiv potensialet blir ofte ikke benyttet.

6. desember Utfordringer – praksis Prosjekter kan påvirke hvilke oppfatninger ulike interessenter og eiere har gjennom måten de presenterer seg selv, rammer inn oppgaven de løser og situasjonene de befinner seg i og de historiene de forteller Prosjektledere (og medarbeidere) må dyktiggjøres for å håndtere tvetydighet og usikkerhet – skape mening i det kaoset for å løse oppgavene effektivt. De må utnytte det positive potensialet og den kompetansen som interessenter representerer. Må trenes til å kunne utnytte det politiske spillerommet de har.

6. desember Utfordringer - basisorganisasjonen Må forholde seg til det politiske spillet prosjekter er en del av og hvordan de kan balansere prosjektenes utnytting av dette samtidig som de ikke kan leve sitt eget liv. prosjekter kan bli mektige aktører i politisk spill rekruttering til prosjekter ikke bare teknisk kompetanse – men også den relasjonelle kompetansen dynamisk beslutningsmodell

6. desember Basisorganisasjonen? Tradisjonelt har beslutningsansvaret ligget utelukkende på prosjekteier. Hvis prosjektet utvikler svært mye situasjonsbestemt kompetanse bør denne antageligvis nyttiggjøres i basisorganisasjonens beslutningsprosesser slik at disse kan bli kvalitativt bedre. Interaksjonen mellom prosjektet og prosjekteier bør være tettere i hele prosjektforløpet og innbære en dynamisk beslutningsmodell basert på den kompetansen som utvikles i prosjektet over tid – snarere enn å være bundet av premisser lagt på et tidlig stadium hvor den relevante kompetansen er minst.

6. desember Hvordan få vite mer om konferansene og fremtidige konferanser? Euram 2007, mai, Paris –Call for paper 2. januar – full paper & WIP Irnop 2007, September 19-21, Brighton, UK, Projects in Innovation, Innovation in Projects Call for paper, 15. desember, abstract, WIP