”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
SKOLENS KARRIEREVEILEDNING
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Programfag til valg Meløy kommune.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
1. 2 Programfag til valg på grunnskolen Høring og oppsummering av høringen Bodø Mandag 19. mai 2008 Frode Midtgård.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Prosjekt til fordypning
Status for Kunnskapsløftet
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Overgangsprosjektet – NY GIV
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Yrkesfaglig fordypning
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Læreplanarbeid yrkesfag
Arbeid med overordnet del
Nå er de revidert!.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning? Frode Midtgård Prosjekt læreplan

Nye læreplaner Generell del videreføres Del 2 Prinsipper for opplæringen Gjennomgående læreplaner for hele grunnopplæringen Bedre sammenheng GR – VGO - Bedrift Mindre detaljerte læreplaner Beskrive mål for elevenes læring Lokal metodefrihet Mål for grunnleggende ferdigheter integreres i alle fag på fagenes premisser

Struktur på nye læreplaner Generell del Del 2 – Prinsipper for opplæringen Læreplaner for fag

Læreplaner Ideenes læreplan Den formelle læreplanen De overordnede føringene på læreplanarbeidet Den formelle læreplanen Beskrevet i retningslinjer for utforming av læreplaner Den oppfattede læreplanen Lærebokforfatter, lærer eller instruktør sin forståelse av læreplanen Den operasjonaliserte læreplanen Hvordan formidles læreplanen i læringssituasjonen Den erfarte læreplanen Elever og lærlinger sin oppfatning av hva de har lært Goodlad, John (1979): Curriculum Inquiry. The Study of Curriculum Practice.

Struktur på læreplaner for fag Formål med faget Fagets struktur og hovedområder Kompetansemål i faget Vurdering

Økt lokal frihet Organisering Metodefrihet Større frihet til valg av lærestoff

Programfag til valg Bruk av faget i yrkes- og studieveiledning Lokale prioriteringer med lokale muligheter Bruke erfaringer fra ”Bevisste utdanningsvalg” og ”Delt rådgivingstjeneste” Forpliktende avtaler lokalt – regionalt – sentralt, partnerskap Finne løsninger og involvere lokale samarbeidsparter Ansvarsdeling kommune – fylkeskommune – fylkesmannen Forslag til ny forskrift OT og rådgivingstjenesten om bl.a. karriereplan Entreprenørskap og elevmedvirkning Muligheter og begrensinger

Programfag til valg Hva sa kvalitetsutvalget Gi elever muligheter til valg, økt engasjement og bedre forutsetninger for senere utdanningsvalg Programfaget skal gjenspeile utdanningsprogrammene i videregående opplæring Skal ha egne læreplaner og skal være både teoretisk og praktisk Kunne knyttes til elevbedrift eller være et samarbeid med videregående skoler og lokalt næringsliv Erstatte skolenes og elevenes valg

Hva sa departementet i St. melding nr. 30 Programfag til valg Hva sa departementet i St. melding nr. 30 Knytte grunnskole og videregående skole bedre sammen Bidra til en bedre tilpasset opplæring og samtidig gi muligheter for mer praktisk aktivitet eller fordypning Utformes slik at det bidrar til opplæring tilpasset den enkelte elevs interesser og behov Utarbeides prinsipper og retningslinjer for lokal utforming av programfag Timer til programfag tas innenfor de 25% som den enkelte skole disponerer, ikke videreført

Programfag til valg Hva sa departementet videre… Utvikles med utgangspunkt i læreplaner i videregående opplæring tilpasset elevene på ungdomstrinnet Må gi erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike utdanningsprogrammene Hospitering i videregående skole og/eller lokalt arbeidsliv kan være virkemidler Finne lokale løsninger og kommunene har det primære ansvaret Fylkeskommunene og kommunene har gjensidige interesser i gjennomføringen Kunne velge flere programfag Ikke styrende for elevenes senere valg

Programfag til valg Direktoratets arbeid med programfag Arbeidsgruppe utarbeidet forslag til retningslinjer for programfag til valg Utarbeidet forslag til rammer for programfag til valg innenfor den foreslåtte mal for læreplaner: Nasjonalt fastsatt formål med faget Nasjonalt fastsatt timetall Lokal utarbeiding av inndeling/hovedområder Lokal utarbeiding av kompetansemål Lokal utarbeiding av vurderingsordninger

Programfag til valg Hva ble vedtatt av departementet Utsatte innføring av faget til skoleåret 2008/09 Utarbeidet retningslinjer for ”Lokal utarbeiding av læreplaner i programfag til valg på ungdomstrinnet” Timetallet ble satt til 113 årstimer av 60 minutter og faget videreføres innenfor rammene av ”Skolenes og elevenes valg” på ungdomstrinnet Utprøving av ulike modeller fram til våren 2008. Spre ulike modeller for gjennomføring av opplæringen

Programfag til valg Hva er mulig innenfor rammene Gi elever muligheter for valg som skal bidra til økt engasjement og bedre forutsetninger for senere utdanningsvalg Utarbeide læreplaner med k.mål og vurdering? Elevenes valg eller skolens valg? Lokalt arbeidsliv og foreninger/klubber? Samarbeid mellom ungdomsskole og videregående skole, -er dette personavhengig? Foreldre kan de ha en rolle? Bruk av IKT og LMS

Programfag til valg Gi elevene erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter i forhold til utdanningsprogrammene Hvor mange tilbud? Hvor skal opplæringen foregå og organisering? Hva kjennetegner videregående opplæring? Hva kjennetegner de ulike områdene innenfor videregående opplæring? Gi elevene bedre tilpasset opplæring med muligheter for praktisk aktivitet Praktisk tilrettelegging? Utstyr, materialer verktøy og HMS? Bruk av lærerkompetanse, GR eller VGO Karaktersetting

Programfag til valg Hva skal stå i den lokale læreplanen Mål og innhold for forberedelsestiden Mål, innhold og organisering av gjennomføringsfasen Mål og retningslinjer for vurderingsfasen Ivareta helhetlige arbeidsprosesser Alternative vurderingsformer som bruk av mapper, både som læringsstøttende og i vurderingsarbeidet Standpunkt og karakter som for tilvalgsfag på ungdomstrinnet Det juridiske grunnlaget for elevenes rettigheter i dette faget som bl.a. karakterer og klagerett

Informasjon http://skolenettet.no/lp http://www.kunnskapsloeftet.no http://www.udir.no http://www.vilbli.no