MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
22. juni 2014 Utdanningssamarbeidet i EU Rektorkollegiet i Aust-Agder Studiebesøk Brussel, 11. mai 2009 Utdanningsråd Ingveig Koht Astad
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Etikkutvalg for fagskolen
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Oppstart- og erfaringsseminar SIU 28. September 2011
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Europakommisjonens delegasjon til Norge og Island Fremtidens samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv i EU- perspektiv Holmenkollen Park Hotel Rica 10.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
EU-prosjekt ”Stepping Stones into the Digital World” Internasjonalisering i Oppland
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Berit Karseth Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
1 SENIORPOLITISK KONFERANSE Senter for seniorpolitikk Oslo 5. desember 2007 Åsmund Lunde.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
LUB og nasjonale planer
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Refleksjoner og reaksjoner rundt forslaget til et felles nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning Berit Karseth Foredrag seminar om læringsutbytte.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring
Kvalifikasjonsrammeverk
Arvid Ellingsen Kristian Ilner
Internasjonalisering
Kvalifikasjonsrammeverket
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk UHRs rolle
Gjennomføring av tilsynet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet

HVORFOR SNAKKER VI OM KVALIFIKASJONER? Kunnskapssamfunnet Kunnskapssamfunnet Kompetansekrav Kompetansekrav Fra formelle prosedyrer til realkompetanse Fra formelle prosedyrer til realkompetanse Kan vanskelig snakke om kvalifikasjonsrammeverk hvis vi ikke har en klar forestilling om hva kvalifikasjoner er Kan vanskelig snakke om kvalifikasjonsrammeverk hvis vi ikke har en klar forestilling om hva kvalifikasjoner er

KVALIFIKASJONER – ET NAVN? Ph.D Ph.D Doktorsexamen Doktorsexamen Dr. art. Dr. art. Doktor nauk Doktor nauk Kandidat nauk Kandidat nauk Doctorandus Doctorandus

ANTALL STUDIEÅR?

ELLER KANSKJE IKKE?

ET SAMMENSATT FENOMEN Kvalitet Kvalitet Arbeidsinnsats Arbeidsinnsats Nivå Nivå Profil Profil Læringsutbytte Læringsutbytte

KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EHEA Togradsstruktur (1999); tregrads (2003) Togradsstruktur (1999); tregrads (2003) Førstegrad på arbeidsmarkedet (1999) Førstegrad på arbeidsmarkedet (1999) Gjensidig anerkjennelse av kvalifikasjoner (1998 og senere) Gjensidig anerkjennelse av kvalifikasjoner (1998 og senere) Mobilitet Mobilitet Relevans for arbeidsmarkedet (employability) Relevans for arbeidsmarkedet (employability) Likevel: kvalifikasjonsrammeverk nevnt første gang: Likevel: kvalifikasjonsrammeverk nevnt første gang: –Bolognakonferanse i København mars 2003 –Berlinkommunikéet september 2003

MINISTRENE I 2005, 2007 OG 2009 Vi har et overordnet kvalifikasjonsrammeverk (Bergen 2005) Vi har et overordnet kvalifikasjonsrammeverk (Bergen 2005) Vi skal utvikle nasjonale rammeverk som er forenlige med det overordnede rammeverket og forberede disse for selvsertifisering innen 2012 (NB den opprinnelige fristen var 2010) Vi skal utvikle nasjonale rammeverk som er forenlige med det overordnede rammeverket og forberede disse for selvsertifisering innen 2012 (NB den opprinnelige fristen var 2010) Dette er en betydelig utfordring og vi trenger fortsatt koordinering innen EHA selv om rammeverkene er et nasjonalt ansvar. Dette er en betydelig utfordring og vi trenger fortsatt koordinering innen EHA selv om rammeverkene er et nasjonalt ansvar.

KVALIFIKASJONSRAMMEVERK Beskrivelse av hvordan kvalifikasjoner passer sammen innen og mellom systemer Beskrivelse av hvordan kvalifikasjoner passer sammen innen og mellom systemer Beskrivelse av Beskrivelse av –alle kvalifikasjonene i et gitt system –hvordan kvalifikasjonene passer sammen –hvordan studenter kan bevege seg innen systemet –forståelig for utlendinger –læringsutbytte Et hjelpemiddel til å gjøre mangfold lettere forståelig Et hjelpemiddel til å gjøre mangfold lettere forståelig

RAMMEVERK OG RAMMEVERK Nasjonalt rammeverk studentens hverdag studentens hverdag “nasjonalt eid” “nasjonalt eid” det som i siste instans avgjør hva studentene lærer det som i siste instans avgjør hva studentene lærer beskriver kvalifikasjonene innen ett system og hvordan de henger sammen beskriver kvalifikasjonene innen ett system og hvordan de henger sammen Overordnet rammeverk gjør det lettere å bevege seg mellom systemer gjør det lettere å bevege seg mellom systemer “Bolognas” ansikt utad “Bolognas” ansikt utad setter de ytre grensene for nasjonale rammeverk setter de ytre grensene for nasjonale rammeverk

OVERORDNET RAMMEVERK Bologna (QF-EHEA) vedtatt 2005 vedtatt land 46 land bare høyere utdanning bare høyere utdanning 3 nivåer med mulighet for mellomnivåer 3 nivåer med mulighet for mellomnivåer under oppsyn av BFUG og arbeidsgruppe QF under oppsyn av BFUG og arbeidsgruppe QF EQF livslang læring vedtatt 2008 vedtatt land 32 land alle typer utdanning i et livslang læring-perspektiv alle typer utdanning i et livslang læring-perspektiv 8 nivåer 8 nivåer under oppsyn av EQF Advisory Group og Europakommisjonen under oppsyn av EQF Advisory Group og Europakommisjonen

GODE NYHETER Nært samarbeid mellom de to overordnede rammeverkene Nært samarbeid mellom de to overordnede rammeverkene De to rammeverkene er forenlige selv om ordlyden ikke er helt den samme De to rammeverkene er forenlige selv om ordlyden ikke er helt den samme Det er fullt mulig å utvikle nasjonale rammeverk som er forenlige med begge overordnede rammeverk Det er fullt mulig å utvikle nasjonale rammeverk som er forenlige med begge overordnede rammeverk Begge rammeverk har formelt medlemsskap, men er også inspirasjonskilder for andre Begge rammeverk har formelt medlemsskap, men er også inspirasjonskilder for andre

BOLOGNA- ARBEIDSGRUPPEN Gir hjelp om nødvendig og hvis bedt om det Gir hjelp om nødvendig og hvis bedt om det Stimulerer aktiviteter på europeisk og regionalt nivå Stimulerer aktiviteter på europeisk og regionalt nivå Sprer informasjon Sprer informasjon Samarbeider med EQF-LLL Samarbeider med EQF-LLL Bologna web-side Bologna web-side Skaffer overblikk over utviklingen nasjonalt Skaffer overblikk over utviklingen nasjonalt Overprøver ikke nasjonale myndigheter Overprøver ikke nasjonale myndigheter Utvikler ikke nye normer Utvikler ikke nye normer

LANDENE Ansvarlige for utviklingen av eget rammeverk Ansvarlige for utviklingen av eget rammeverk –men må overbevise samarbeidspartnere Vurderer eget rammeverks forhold til QF-EHEA og EQF-LLL Vurderer eget rammeverks forhold til QF-EHEA og EQF-LLL Informerer om utvikligen av eget rammeverk Informerer om utvikligen av eget rammeverk –Nasjonal kvalifikasjonsrammeverkkorrespondent –Web-side –Selvsertifisering

NASJONALT RAMMEVERK: UTVIKLINGSETAPPER 1. Beslutning om å begynne 2. Sette dagsorden 3. Organisere prosessen 4. Utvikle profilen 5. Konsultasjoner 6. Godkjennelse 7. Administrativ ordning 8. Iverksettelse 9. Innpasse kvalifikasjoner 10. Selvsertifisering 11. Web-side

STATUSRAPPORT I (fra Stocktaking 2009)

STATUSRAPPORT II (fra Stocktaking 2009)

UTFORDINGER Læringsutbytte Læringsutbytte Kvalifikasjonsrammeverk og anerkjennelse av kvalifikasjoner Kvalifikasjonsrammeverk og anerkjennelse av kvalifikasjoner Hvordan få med ulike parter? Hvordan få med ulike parter? Selvsertifisering Selvsertifisering Holde tidsfristen uten at det går ut over kvaliteten Holde tidsfristen uten at det går ut over kvaliteten Få med alle 46 land Få med alle 46 land La det bli mer enn en formalitet La det bli mer enn en formalitet

WEB-SIDER Bologna QF web-side Bologna QF web-side bologna/qf/qf.asp bologna/qf/qf.asp bologna/qf/qf.asp bologna/qf/qf.asp Europarådets side for høyere utdanning Europarådets side for høyere utdanning lt_en.asp lt_en.asp lt_en.asp lt_en.asp EQF-side EQF-side policy/doc44_en.htm policy/doc44_en.htm policy/doc44_en.htm policy/doc44_en.htm