Organisering av NAV Lier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Finansieringsordninger
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Erfaring med lokal ledelse og menighetsutvikling
INVIVO a/s = levende, i utvikling
Hva er Fretex ?.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
Fordelingsnøkkel Fordeling •Utvalget bestemte seg for å navngi de ulike dimensjonene som: –68 %: Sportslig (tidligere kalt 68 %) –10 %: Kommersiell.
1 DROF konferanse Fysisk og psykisk helse for beboere i mottak – vår utfordring UDIs ERFARINGER OG VURDERINGER Sigrun Rajendram Underdirektør,
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Organisering av flyktningarbeidet
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Viktige lover og regler
NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Arbeid med bistand Rapportering.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Interkommunalt samarbeid om skatteinnkrevning 14. juni 2007 Lars Joakim Tveit 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret.
Talenter for fremtida, Midt Telemark
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Idrettsrådets ansvar og rolle
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Lederutvikling hos USIT
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Partnerskapet som arena for styring og utvikling, - hvordan kan dette videreutvikles? Quality Spa & Resort Norefjell 21. april 2009.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Folkevalgtopplæring 2015 Oppvekst og utdanning OKTOBER 2015 Kommunaldirektør Dagfinn Cock.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Innspill til strategi og satsingsområder Vestre Viken og kommunehelsesamarbeidet Overordnet samarbeidsutvalg 7. Desember 2015 Klinikkdirektør Kirsten Hørthe,
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
IPS Elverum Erik Skramstad Uthus.
Kvalifiseringsprogrammet
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Utskrift av presentasjonen:

Organisering av NAV Lier NAV Buskerud 23 oktober 2007

Kort om Lier Innbyggere Lier hadde 21 874 innbyggere pr. 01.01.2006 Areal Kommunens areal er på 301 km2. Lier grenser mot Hole, Bærum, Asker, Røyken, Drammen, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Modum. Hvor mange arbeider utenfor kommunen (SSB/2001) Sysselsatte totalt: 11.455 Sysselsatte innen Lier: 4.364 Utpendlere: 7.091 Andel befolkning med ikke-vestlig innvandrer bakgrunn Lier 8,3 %, Buskerud 7,5% Landet 6,6%

VELKOMMEN INN Mottaket Mottaksteam Vert Fire mottaksplasser Fire samtalerom Jobbsenter VELKOMMEN INN

Organiseringen av kontoret Bransjer Kommune og offentlig Handel og service Industri og primær

Kontoret ”Firkanten” ”Trekanten”

Prinsipper for fordeling av bransjer Tatt utgangspunkt i: Dagens virksomhetsorganisering for sykemeldte med arbeidsforhold Antall bedrifter og antall ansatte i Lier kommune for de ulike bransjene Prosentvis sykemeldte innen de ulike bransjene og bedriftene. Næringskodene, for lett fordeling og oppfølging av teamets bedrifter I det videre må en også ta hensyn til: medarbeidere som tidligere ikke har fulgt opp sykemeldte skal begynne med dette.

Fordeling av brukere etter bransje og virksomhet Nåværende brukere med arbeidsforhold Tildeles etter virksomhet / bransje Nåværende brukere uten arbeidsforhold fordeles etter ett av de tre prinsippene som passer brukeren best: Antagelse om hvilken bransje / virksomhet de kan tenkes å komme i arbeid/aktivitet Fordele brukeren i det teamet som har best kompetanse på den konkrete problematikken/fagområdet Utjevning av teamenes arbeidsbelastning Beholde dagens bruker-oppfølger relasjon så langt det er hensiktsmessig Nye brukere med arbeidsforhold Nye brukere uten arbeidsforhold fordeles etter ett av de tre prinsippene som passer brukeren best: Bruker fordeles til veileder i det teamet som gjennomførte mottaket hvis det ikke strider mot overnevnte prinsipper

Fysisk plassering i kontoret Det foreslås at kontoret organiseres etter teamene, dvs. at: Du som veileder kommer til å sitte sammen med teamet ditt De fleste må skifte kontor Ett team blir sittende på ”andre” siden av brua. Uheldig å dele ett team på tvers av brua Alle kan ikke få plass på Trekanten Fordeler med å skifte på den fysiske plasseringen i kontoret Alle får nærhet til sitt team Lettere samarbeid på tvers På grunn av relasjonene til våre ”gamle” kollegaer blir ikke samarbeid innen fagområdene nevneverdig dårligere Nærhet til leder/teamkoordinator Bruk av ”mottaks-øya” Det teamet som har ansvaret for mottak skal sitte på ”mottaks-øya” Ved behov for støtte i mottak blir det veldig lett å trekke på teamets ressurser

Fagsammensetningen i teamene Alle teamene vil bestå av 10-11 veiledere Mottaksrollen fordeles jevnt i de tre teamene Teamene (1-3) 1 programrådgiver (2 i ett team) 1 rusarbeider 1 bolig-/ økonomikonsulent 1-2 sosialsaksbehandlere 2 Arbeidsløpet 3 Helseløpet 1 tiltaksarbeider Stab 1 Veileder selvbetjeningsløsninger 2,6 Sentralbord og post 1 Hurtigskranke Arkiv

Anbefalt organisering Myndig førstelinje gjennom teamkoordinatorer og veiledere som kan ta beslutninger innenfor nærmere bestemte rammer Fagansvar Fagansvaret delegeres til teamkoordinatorene i første linje slik at teamene får nødvendig myndighet til å fatte vedtak innenfor nærmere bestemte områder Personaloppgaver De daglige personaloppgaver delegeres til teamkoordinatorene i første linje slik at dette leddet får faktisk myndighet til å instruere ressursene innenfor teamet Administrativ og statlig leder Statlig nestleder Stab Nestleder og sosialsjef Teamkoordinator Teamkoordinator Teamkoordinator Team 1 Team 2 Team 3

Forslag til stillinger i NAV Lier Teamkoordinator (1-3) 20% Rolle teamkoordinator 10% Rolle veileder mottak 70% Rolle veileder oppfølging Veileder m/hovedvekt Helseløpet 90% Rolle veileder oppfølging Veileder m/hovedvekt Arbeid Veileder Sosial Kan også være tillagt spesialfelt som rus, økonomisk rådgivning, Husbankordninger, flyktninger m.m Veileder + IKT 20% Rolle IKT ansvarlig Veileder selvbetjeningsløsninger 100 % Rolle veileder selvbetjeningsløsninger Hurtigskranke 100% Rolle veileder hurtigskranke Veileder Helseløpet med fagansvar for ytelser med informasjons- og veiledningsplikt 10% Rolle veileder mottak 70% Rolle veileder oppfølging 20% fagansvar Veileder Flyktninger- programrådgiver 90% Rolle programrådgiver Veileder m/hovedvekt Arbeid med fagansvar for ytelser med informasjons- og veiledningsplikt Sentralbord, post og arkiv 90% Rolle Sentralbord, post og arkiv 10% Rolle veileder selvbetjeningsløsninger

Markedsarbeid ”Ut å gå med jakka på” Virksomhetene som tilhører bransjene til teamene ”eies” av veiledere innen arbeids- og helseløpet Kontaktpersonen er ansvarlig for kontakt og oppfølging av arbeidsgiveren - samt koordinering av aktivitet, dvs.: Oppfølging av sykemeldte i samarbeid med arbeidsgiver Rekruttere ordinære arbeidssøkere og yrkeshemmede inn på arbeidsplassene Koordinering med Arbeidslivssenteret Arbeidsgiver skal ha en kontaktperson på NAV-kontoret

Anbefalt møtestruktur Kontormøter (allmøter) Arbeidsgruppen anbefaler at møtefrekvensen for kontormøtene reduseres til annen hver uke. Hensikten med møtet er først og fremst å sikre informasjon omkring saker som har betydning for kontorets utvikling Teammøter Arbeidsgruppen anbefaler at det etableres ukentlige individuelle teammøte. Møtet ledes av teamkoordinator og tar sikte på å sikre optimal planlegging, arbeidsfordeling og oppfølging Møter med Arbeidslivssenteret Arbeidsgruppen anbefaler at dedikerte representanter fra Arbeidslivssenteret ukentlig deltar på teammøtene og at markedsarbeid settes som et fast post på dagsordenen Morgenmøter Arbeidsgruppen anbefaler at det etableres daglige morgenmøter for teamkoordinatorene. Hensikten med møtet er først og fremst å sikre hensiktsmessig fordeling av innkomne saker. Møtet ledes av den teamkoordinator hvis team hadde ansvar for å bemanne mottaket dagen før Fagmøter Arbeidsgruppen anbefaler at det etableres fagmøter for å sikre muligheten for å drøfte fagsaker på tvers av teamene. Møtet ledes av fagkoordinator og kan for eksempel erstatte kontormøtene hver annen uke. Løpende diskusjon av konkrete saker forutsettes fortsatt drøftet løpende etter behov. Sosialtjenesten har ukentlig saksbehandlingsmøte. Ledermøter Arbeidsgruppen anbefaler at det etableres et ukentlig ledermøter der statlig- og kommunal leder, teamkoordinatorer og nestleder stat deltar. Møtet forberedes og ledes vekselvis av statlig og kommunal leder. Hensikten med møtet er primært å sikre god styring og kontroll av virksomheten