KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS Et samarbeid mellom høgskole og helsevesen med kunnskapsbasert fagutvikling i fokus Birgitte Graverholt Intensivsykepleier/Høgskolelektor Senter for kunnskapsbasert praksis Høgskolen i Bergen bgra@hib.no
BAKGRUNN Fagringer med historie Et ønske om å systematisere arbeidet knyttet Senteret til fagringene I tråd med økte krav til kvalitet i helsevesenet
FAGRINGPROSJEKTET I ET ”NØTTESKALL” 2 sykehusavdelinger i Helse-Bergen; Nevroklinikken og Kreftavdelingen Tidsaspekt Mars 2006 – Mars 2007 30 sykepleiere dannet syv fagringer
”NØTTESKALL” forts Forhåndsbestemte tema Undervisningsdager Veiledning underveis Avsatt tid i turnus
HENSIKT Utvikle en modell for fagutvikling, hvor sykepleierne stimuleres til å ta i bruk forskningsresultater på en systematisk måte for å besvare spørsmål fra praksis
TOSIDIG MÅLSETTING Sykepleierne skulle lære seg metoden Sykepleierne skulle finne ”ny kunnskap” som styrker praksis
ERFARINGER Mal for oppstart av nye fagringer er utarbeidet Impliserte parter mener at både modell og metode er velegnet for å drive fagutvikling Evalueringsrapporten ligger i sin helhet på våre hjemmesider: www.kunnskapsbasert.no
REFERANSER Isaksen, A S 2005 ”Kliniske fagringer for kunnskapsbasert praksis”, prosjektplan (www.kunnskapsbasert.no) Helse Vest. Overordna foretaksplan for Helse Vest, 2003 Helse Bergen. Forsknings- og utviklingsstrategi for sykepleietjenesten i Helse Bergen 2006-2008 Strategiplan for Senter for kunnskapsbasert praksis Graverholt B, Nortvedt MW & Ruud LI 2007, Evalueringsrapport ”Kliniske fagringer for kunnskapsbasert praksis” (www.kunnskapsbasert.no)