KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøykasse for brukermedvirkning
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Senter for kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Med forskning på timeplanen
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Senter for kunnskapsbasert praksis
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til?
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Midtveisevaluering FME Samfunn
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
Innføring av nutritionDay på sykehjem
Pedagogisk utviklingsarbeid
Kunnskapsforberedelse og en ny reform EVUK prosjektet og erfaringer Tone Elin Mekki Senter for omsorgsforskning Vest Bergen
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
Implementeringserfaringer Edderkoppen 8.desember 2006
FOND TIL ETTER- OG VIDEREUTDANNING AV FYSIOTERAPEUTER Treårsperioden
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Kari Annette Os FoU leder
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Geriatrisk ressurssenter – en del av Samhandlingsarena Aker –
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
1 VELKOMMEN til Fagkurs i Henningsvær juni 2008.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Utvikling av funksjonelt språk hos blinde barn
Rom for pasientens historie - om bruk av pauser
Senter for kunnskapsbasert praksis
Telemedisinsk brukerforum/seminar Bergen 16. november 2005.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Bakgrunn for skolehelserådet
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
”Gjensidig Hospitering 2008” Prosjekteier: Nygård Undervisningssykehjem Vestfold Prosjektfinansiering: Helsedialog Som følge av Fyrtårnsprosjektet ”helhetlig.
Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie ALNSF FAGKONGRESS 2013 PEDAGOGISK- OG LEDERSEMINAR, 31/8-13 FAGUTVIKLING I PRAKSIS Bjørg Ingunn Fjogstad Ledende.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Utdanningspolitisk dag 30.April 2009 Sola strandhotell.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
Samarbeid om kunnskapsoverføring, forskning og fagutvikling
Strategi Strategi Innsatsområdene vedtatt på landsmøtet danner målbildet for NSF i landsmøteperioden mens strategien forteller.
Utskrift av presentasjonen:

KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS Et samarbeid mellom høgskole og helsevesen med kunnskapsbasert fagutvikling i fokus Birgitte Graverholt Intensivsykepleier/Høgskolelektor Senter for kunnskapsbasert praksis Høgskolen i Bergen bgra@hib.no

BAKGRUNN Fagringer med historie Et ønske om å systematisere arbeidet knyttet Senteret til fagringene I tråd med økte krav til kvalitet i helsevesenet

FAGRINGPROSJEKTET I ET ”NØTTESKALL” 2 sykehusavdelinger i Helse-Bergen; Nevroklinikken og Kreftavdelingen Tidsaspekt Mars 2006 – Mars 2007 30 sykepleiere dannet syv fagringer

”NØTTESKALL” forts Forhåndsbestemte tema Undervisningsdager Veiledning underveis Avsatt tid i turnus

HENSIKT Utvikle en modell for fagutvikling, hvor sykepleierne stimuleres til å ta i bruk forskningsresultater på en systematisk måte for å besvare spørsmål fra praksis

TOSIDIG MÅLSETTING Sykepleierne skulle lære seg metoden Sykepleierne skulle finne ”ny kunnskap” som styrker praksis

ERFARINGER Mal for oppstart av nye fagringer er utarbeidet Impliserte parter mener at både modell og metode er velegnet for å drive fagutvikling Evalueringsrapporten ligger i sin helhet på våre hjemmesider: www.kunnskapsbasert.no

REFERANSER Isaksen, A S 2005 ”Kliniske fagringer for kunnskapsbasert praksis”, prosjektplan (www.kunnskapsbasert.no) Helse Vest. Overordna foretaksplan for Helse Vest, 2003 Helse Bergen. Forsknings- og utviklingsstrategi for sykepleietjenesten i Helse Bergen 2006-2008 Strategiplan for Senter for kunnskapsbasert praksis Graverholt B, Nortvedt MW & Ruud LI 2007, Evalueringsrapport ”Kliniske fagringer for kunnskapsbasert praksis” (www.kunnskapsbasert.no)