VURDERING og de fem ferdighetene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Vurdering for læring.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Sentrale begrep i vurdering
MAPPEVURDERING En innføring.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Vurderingskriterier og oppgaver
FORMATIV VURDERING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Sensorenes rolle.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
skriftlig eksamen i norsk
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
In Use Engelsk for unge og voksne
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Workshop Engelsk eksamen
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Revidert læreplan i engelsk
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Innføringsprosjektet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

VURDERING og de fem ferdighetene Begrepsavklaring: Evaluering-Vurdering Formell-uformell-underveis avsluttende-summativ formativ Hvordan kan vi bruke vurdering for å fremme læring? L06 dreining fra kunnskap til kompetanse og ferdigheter Dreining fra undervisning til læring/fra nasjonale til internasjonale rammer CE Hvor stor plass skal testing få? Mye i Europa, lite i DK og Norge så langt LÆRING: 50% sier de ikke kjenner kriteriene for vurdering (differensieringsprosjekt/elevinspektørene Mange sier de har lite utbytte av faglige tilbakemeldinger Elever med høy motivasjon har kunnskap om mål Vurdfering har en negativ side: middels og under middels Elever setter personlige og ofte realistiske mål Ansvar for egen læring gir positiv effekt Sosial trivsel kan ikke knyttes opp mot læring, uklare roller, frykt for tilbakemeldinger skaper en kultur av ettergivenhet og faglig likegyldighet og lite forventninger i skolen 70% sier det err for mye bråk og uro i timene og undervisningen er i liten grad tilpasset deres behov Inger Langseth norwenglish.com

Evaluering evaluation (Shielagh Rixton,2005 UK) Evaluation is the term most appropriately used for the process involved in collecting evidence about the effectiveness or value of an educational project or programme. Spørreundersøkelser Intervju Observasjon Resultater: eksamen/standpunkt

Evaluering i skolen FYLKET- Medarbeiderundersøkelsen UDIR - Lærerundersøkelsen UDIR - Elevundersøkelsen UDIR- Nasjonale prøver? Skolebasert vurdering A B Differensieringsprosjektet Evaluering av egen undervisning? Medarbeiderundersøkelsen del av BMS for fylket Lærerundersøkelsen Utdanningsdirektoratet. Elevundersøkelsen tdanningsdirektoratet. Kan spores tilbake til den enkelte lærer og hans klassse. Evaluering av egen undervisning er brukt på univ. Men lite i skolen. Skoleeier tar nå deiis resultatene til følge. EFLUSL-prosjektet Per lauvås: OIU - evaluering referansegruppe, 3 min lapper, åpne spørsmål: hvis en venn spør deg om undervisningen, hva vil du si da? Hvordan kan jeg gjøre læringsarbeidet bedre for deg? Prosjekt for evaluering av fremmedspråksundervisning i videregående skole (EFLUSL) er et internasjonalt samarbeidsprosjekt i regi av European Network of Policy Makers for the Evaluation of Educational Systems og ledes av inspektoratet fra undervisnings- og vitenskapsdepartementet i Irland. Dette heftet er utarbeidet som ett i en rekke dokumenter til bruk for inspektører og evaluerere som foretar skolebaserte evalueringer som del av prosjektet. Hensikten med dette heftet Dette heftet, Innsamlingshefte A er utarbeidet som hjelpemiddel for helhetlig skole-evaluering. Det konsentrerer seg særlig om helhetlig skole-indikatorer på området Planlegging og forberedelse (for eksempel helhetlig skoleplanlegging for faget og helhetlig skoleplanlegging og tilgang på hjelpemidler). Et utfyllende hefte, Innsamlingshefte B, brukes som hjelpemiddel i den klasseromsbaserte observasjonen, som understøtter evalueringen av de øvrige indikatorene og områdene. Differensieringsprosjektet: oppfølgingsrapport 2005/9 ,7 kategorier hvor en er vurdering: Gode resultat knyttes opp mot mål og plan fokusert underrvisning, valg av arbeidsoppgaver, arbeid i team, varierte læremidler og metoder

Vurdering assessment (Shielagh Rixton,2005 UK) Assessment is the general term used for finding out about the achievements or abilities of learners themselves. Prøver, framføringer, skriftlig arbeid, mappe Standpunkt, eksamen

Når kokken smaker på suppen er det formativ vurdering, når gjesten smaker på suppen er det summativ vurdering (Robert Stake) Utgangspunkt for begrepsavklaring rundt to former for vurdering.

Begrepsavklaring Formativ vurdering Fremadrettet Underveis Uformell Kommentar Summativ vurdering Tilbakeskuende Avsluttende Formell Karakter Disse kjennetegnes ved at de er: I utgangspunktet kan alt materiale brukes til begge typer vurdering!

A Summativ vurdering Godkjenning, sertifisering, rangering Grad av måloppnåelse i læreplanen Eksamen noen mål Standpunkt alle mål Mapper ved terminslutt Prøver m/ karakter Opptak til videre utdanning, tilbakemelding til elev om rangering innad i gruppen. Vurdering av læring Utdanningsdirektoratet bruker mappevurdering som en mulig ny evalueringsform i skolen, innført på universitetsnivå. Den er formativ til et gitt tidspunkt og blir da gjenstand for summativ vurdering.

Utgangspunkt –skriftlig R’94 Innhold Vurdering Syntese Analyse Anvendelse Forståelse Viten  (Bloom, 1958) Struktur Avsnitt Tekstbindere Format Språk Kompleksitet Korrekthet Kommunikasjon Klare kriterier er utarbeidet fra sentralt hold. Under over middels negativt å bli satt i under middels. MÅLER IKKE HVA DU KAN MEN HVA DU IKKE KAN.

Vurderingsmodeller i LK06 Modell 1 – skriftlig eksamen Med forberedelse 1 dag Uten forberedelse Modell 2 – skriftlig eksamen Del I ingen eller noen få hjelpemidler Del II alle hjelpemidler +/- forberedelse

Eksamen i fremmedspråk Nivå I /II: Modell I uten forberedelse 5 timer skriftlig eksamen Ingen forberedelsestid Ordbøker, grammatikker, læreverk, egne skriftlige arbeider, retteprogram Kildekritikk, sitatteknikk Ingen kommunikasjon med andre

Vurdering av kompetansemål Karakteren 1 – kommuniserer ikke relevant mening Karakteren 2-6 kommuniserer inne fire mestringsnivå.

Individuell kompetanse Hjelpemidler &3-19. forskrift til opplæringsloven: Tillatte hjelpemidler må være formålstjenelige og relevante … ikke svekke grunnlaget for å vurdere elevens egen kompetanse. Ved lokalgitt eksamen bestemmer skoleeier tillatte hjelpemidler. Ingen tilgang til Internett eller kommunikasjon

Kjennetegn for måloppnåelse Språklæring Grader av måloppnåelse Kommunikasjon Tekstforståelse -lesing Språk-vokabular/struktur Tekstsammenheng – oppb. Tilpasning til sjanger Språk, kultur, samfunn Grader av måloppnåelse Kjennetegn Selvstendig, utfyllende, reflektert, solid, nyansert, presist, svært godt, vellykket Relevant, godt, variert, ganske god, brukbar, Noe innsikt, til en viss grad, noen, viss, forståelig, enkle, noen grad… Svært lav

Utgangspunkt - muntlig Sentralt - rammer, læreplanen for faget Fylkeskommunale føringer (prosjekt) Eksamensoppgavene skal gi eksaminandene mulighet til å vise i hvilken grad de kan anvende sine faglige kunnskaper og ferdigheter i relevante og meningsfulle problemstillinger.

Eksamen Skriftlig - leseforståelse, skriftlig produksjon Muntlig - muntlig produksjon, muntlig samhandling, (lytting). Eleven skal forstå og kunne anvende kunnskapen de har i nye situasjoner Typisk summativ vurdering

Standpunkt En vurdering av alle mål i læreplanen innen fem ferdigheter i L’06 Skriftlig Lesing Lytting Muntlig produksjon Muntlig samhandling Gir vi prøver innen alle ferdigheter? Er prøver med karakter en konstruktiv tilbakemelding til eleven? Vurderer vi alle disse sidene ved språklæringen? Det er overvekt av vurdering i skriftlig. Formell vurdering - bør utvide til flere vurd former enn skriftlig som dominerer. Mappe utvikler egenvurdering og selvinnsikt. Muntlig framføring, 48% bruker ikke dette.

Om karakterer emphasizes competition between pupils rather than personal involvement of each. The evidence is that with such practices the effect of feedback is to teach the weaker pupils that they lack ability, so that they are de-motivated and loose confidence in their own capacity to learn.(Black1998: 111)

Læringssyn og vurderingsformer Behavioristisk - underviser lærestoffet i små biter - faktaprøver, innfylling Kognitiv - refleksjon og læring gjennom problemløsning - omfattende prøver, individorienterte stiler og drøftinger Sosiokulturelt - Pragmatisk tilnærming, læring ved samarbeid i kontekst - integrerte oppgaver, prosessorientert, gruppearbeid(LK06)

B Formativ vurdering Synliggjøre progresjon, ståsted Tilbakemelding med utgangspunkt i elevens eget ståsted (skriftlig/muntlig) Prøver, innleveringer, aktiviteter, oppgaver, presentasjoner, mapper Samtalen To hovedtyper: A- samtalen faglig og sosial B- tilbakemelding på prøver etc. Vurdering for læring Med Clas Fronter kan du teste deg selv flere ganger, lage egne prøver etc. Selvevaluering, I candos

Tilbakemelding på prøver Kommentarer som viser: Hva eleven behersker Hva eleven må arbeide videre med Språklæring - læremidler, metoder,planer I forhold til kjente mål for perioden. Hver elev vurderes ut fra sitt eget ståsted. (språkpermen) Uformell vurdering: Faglige samtalen: elevens faglige utvikling, hva de er flinke til, læringsmål i forhold til eksamen, når de lærer best(lite brukt), din måte å undervise på. Den er knyttet til motivasjon. Sosial samtale: trivsel, medelever, andre lærere, videre planer, private forhold.

Nye vurderingsformer? Formativ og summativ vurdering Tester innen de 5 ferdighetene Lærervurdering Datamaskinvurdering Egenvurdering Medelevvurdering Vi må avgjøre når vi skal bruke de to vurderingsformene, hvem som skal vurdere og hva vi vil teste. Mål å få til et bredt spekter av vurderingsformer.

Læringssyn og vurderingsformer Behavioristisk - underviser lærestoffet i små biter - faktaprøver, innfylling Kognitiv - refleksjon og læring gjennom problemløsning - omfattende prøver, individorienterte stiler og drøftinger Sosiokulturelt - Pragmatisk tilnærming, læring ved samarbeid i kontekst - integrerte oppgaver, prosessorientert, gruppearbeid(LK06)

Vurderingsformer Muntlig produksjon (vurderingskriterier) Fremføring (ppt) Lydfiler fransk Voiceforum Muntlig samhandling Kommunikasjon mellom elever/lærer og elev Telefonsamtaler

Vurderingsformer Lytting Cd-rom (lærebøkene m/oppgaver) Diktat eks Video- og lydfiler eks eks ex Interaktive oppgaver eks Lesing Autentiske tekster eks Factual questions eks ex med avkryssing/flervalg/sammendrag.Kan være på norsk, Dette gjøres fordi vi ikke skal teste skriving Nasjonale prøver i lesing. Bruk dette materialet. Lesing for informasjon, oversikt, detaljkunnskap

Vurderingsformer Skriftlig (vurderingskriterier) Sammenhengende tekster ex ex Vokabular, grammatikk, innfylling eks Interaktive oppgaver eks I can dos... ( Språkpermen) webside Nasjonale prøver i engelsk webside

Undervisningsopplegg Sammenheng mellom mål, arbeidsmåter og evalueringsformer Innsikt i egen læringsprosess Synliggjøring av rammer Synliggjøring av krav Synliggjøring av progresjon

Periodeplan I can write a letter I can use word and spell check Aim Yes Ex I can use word and spell check I can start/end a letter I can write dates I can write paragraphs I can write a formal letter teacher I can write a letter to a friend Student

Utfordring! Hvis formativ vurdering er læringsfremkallende: Kan andre enn læreren vurdere? Kan formativ vurdering skape motivasjon og ansvar for egen læring?

Litteraturliste/lenker http://www.lang.ltsn.ac.uk/resources/goodpractice.aspx?resourceid=67#toc_5550 Lytting www.esl-lab.com/ listening exercises http://www.world-english.org/listening_exercises.htm