1 Norge Hva slags byggherre ønsker bygg- og anleggsnæringen i Norge? Adm. dir. Petter Eiken.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Markeder med asymmetrisk informasjon
1 Prosjekt 2004 Nye grenser – muligheter og trusler Lillestrøm 7 Oktober 2004 Petter Eiken, Skanska Norge.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Om å få det til!.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
SPIR Idélab Bodø.
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Vegdirektoratet 4 mars Siri Legernes RIF ”Utenfra” erkjenner vi at: Omstillingen i SVV har kostet – både på organisasjons- og individnivå. Det tar.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Definere og velge hovedmål og delmål
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
OM INNOVASJON I OMSORG ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å møte framtidas omsorgsutfordringer” Utvalgsleder Kåre Hagen:
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
100 lure ord å lære.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Lederstil og Motivasjon.
Konkurranse og samarbeid
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Øving 1 - Forretningsideen
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Den 3-årige ingeniørens rolle i samfunnet - Kvalitet og kvantitet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

1 Norge Hva slags byggherre ønsker bygg- og anleggsnæringen i Norge? Adm. dir. Petter Eiken

2 Norge Vi ønsker oss kunder – ikke byggherrer Fordi vi i et kunde – leverandørforhold vil utvikle tilbud og etterspørsel basert på rasjonelle valg uten for mange regler for samliv

3 Norge Drømmekunden Er en flergangskunde Tar sikkerhet på alvor Motivasjon, ikke straff Er opptatt av samspill Erkjenner at det er best for alle at også entreprenørene tjener penger på prosjektet Kvalitet og kompetanse koster Lavest pris gir ikke nødvendigvis det beste prosjektet Setter etikk i høysetet Både hos seg selv og hos sine samarbeidspartnere Tenker langsiktig Bruker erfaring på nytt

4 Norge Ønskeprosjektet! Kontraktsform som tillater: At vi utnytter vår kunnskap og kreativitet Utvikling av relasjoner (læring) Prosjektutvikling Vi får utnyttet våre beste faglige ressurser Løsningsorientert byggeledelse Fokus på teamarbeid Internt og eksternt Tar sikkerhet på alvor Både hos oss og hos kunden Fokus på trivsel!

Rammer Spesifika sjoner Basis tilbud Alterna- tiver Valg Budsjettsikkerhet Gjennomføringsevne Samarbeid Gjennom føring Evaluering Eksempel på adferd hos privat kunde Eksempel på adferd hos offentlig kunde Rammer Spesifikasjoner og kontraktsbestemmelser Basis tilbud Alterna- tiver Forkastes? Konkurrentene må gi pris? Evaluering av rådgiver Prestisje! Valg Lavest tilbud nå! Gjennom føring Ingen gjenbruk av erfaring med leverandøren

6 Norge Offentlige kunder Viktige for oss, særlig i en konjunkturnedgang Offentlig innkjøpsadferd stimulerer ikke til utvikling Bruker ikke egen erfaring ved ny kontrahering Regelstyrte ”Pris ved tilbudsåpning” eneste parameter Fragmenterte kontrakter Vanskelig å få en dialog om kommersielle forhold Innovasjonskraften i privatmarkedet er mye høyere

7 Norge Det er en forestilling om at entreprenøren for en hver pris skal ”tyne” hver krone ut av kunden Mistenksomheten på begge sider av bordet blir stor, begge parter har en følelse av at den andre er ute etter å ”lure” Øker ikke akkurat sannsynligheten for vellykkede partnering / samspill kontrakter! Mistanken har ligget (ligger(?)) i ”ryggraden”, dette må vi som næring få bukt med!

8 Norge Walsgrave Hospital, UK Nelostie Motorway Project, Finland North-South Highway, Chile Ponte de Pedra Hydro, Brazil Kings College Hospital, UK Bridgend Prison, UK OPS-prosjekter fra Skanska BOT Breitener Emergency Energy Thermo Plant, Brazil

9 Norge Eksempler på besparelser I Finland har transport- og kommunikasjonsdepartementet beregnet en besparelse på ca. 10 – 15% av byggekostnadene ved å bruke OPS-modellen. I tillegg kommer besparelsen på forsert veibygging, ca. 400 mill. FM. I England er 64 sykehus bygget etter OPS-modellen. Ytterligere 100 sykehus skal bygges eller rehabiliteres etter samme modell. Kostnadsbesparelsene er på mellom 7 og 10 %. Kilde: KPMGs rapport om OPS, mars 2003

10 Norge Erfaringer fra E39 – Klett Bårdshaug Her skulle faktisk kreativitet belønnes! (Kjersti Billehaug, Vegdirektoratet) For tidlig å mene mye om kostnadssiden Vår organisasjon har fått et løft Langsiktige løsninger Kreativitet Arbeidsglede Fra claim til innovasjon…..

11 Norge Kulturutfordringen

12 Norge Vi trenger en kulturendring Bryt ned de autoritære hierarkiene Motiver for læring Krever at det er lov å spørre Krever at det er lov å være usikker Stimuler til å søke råd Stimuler til å dokumentere læring Bygg opp organisasjoner med bred kompetanse Utdannelse Personsammensetning Vi er enda preget av ”machokultur” – som frastøter ny kompetanse

13 Norge Hva om Offentlige kunder tenkte kreativt i forhold til innkjøpsregelverket Rolleendring påkrevet: Fra å lage detaljerte spesifikasjoner til profesjonell bestiller Vi klarte å lære sammen i en fragmentert verdikjede Samtidig som konkurransen stimulerte til forbedring Leverandørene stimulerte sine kunder

14 Norge Kunder Som leverandører må vi fokusere på våre kunder Analysere og fokusere på deres behov Fortelle dem hva de kan gjøre for at vi skal bli bedre Inspirerer dem til å skape endring Spesialisere oss – og skape fortrinn Og de vi ikke klarer å etablere en slik dialog med ? Er vel heller ikke våre kunder

15 Norge Andre bud Vi skal leve sammen med våre kunder En organisasjon som lærer sammen med våre kunder vil hele tiden være i forkant av utviklingen. Dette fordi vi forstår hvilke krav og forventninger som utvikler seg (En organisasjon som alene fokusere på konkurrentene vil over tid bli et kopiforetak og komme i utakt med samfunnet)

16 Norge La oss vise oss fra vår beste side Kompetente Kreative Ansvarlige Humanister Opptatt av å utvikle mennesker Opptatt av å utvikle vårt samfunn Opptatt av dialog og utvikling