Endring og omstilling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
En lærende organisasjon?
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
1. Innledende påstander om organisasjoner
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Overordnet målsetting
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
OU og Personaladministrasjon OU Organisasjonsutvikling består i at deltakerne, på grunnlag av samfunnsvitenskapelig innsikt, analyserer og.
Organisasjonsutvikling
OU.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Stress, utbrenning, mobbing
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
USIT 3.0 etter LUP. Ledersamling 25. og 26. november Avslutning av LUP –Opprettholde/videreutvikle kunnskap og ny kompetanse fra LUP Bruke kunnskap fra.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Mal – ambisjoner.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Roller og synsvinkler Bente Erlien
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Systemrette arbeid i skolen aman. Jorun Buli-Holmberg
Velkommen til et nytt skoleår!
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Strategi- og aktivitetsplan
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Dialogkonferanse Behovene
Kapittel 12 Endring og omstilling
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Virksomheten din skal effektivisere
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Skolebasert kompetanseutvikling
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Arbeidsledelse – Aktuelle lederstiler
12. Organisasjonsutvikling
Kapittel 13 Ledelse som funksjon.
Møre og Romsdal fylkeskommune – vinnar av arbeidsmiljøprisen 2016
12. Organisasjonsutvikling
Personalarbeidet historiske utvikling Diskusjon om status
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Endring og omstilling

Om endring Mange kilder til endring Utvikling Forandringer i ytre betingelser Strategisk nyorientering Nye produksjonsmetoder Innføring av ny teknologi Endring i stab etc.

Endringstyper Typologi basert på endringsnivå Status quo Ekspandert reprodukson (mer av “det gamle” Evolusjonær overgang (ny strategi) Revolusjonær transformasjon (fullstendig kursendring)

Endringsledelse Tradisjonelt (rasjonell prosedyre) Motivering for endring Utforme visjon Utvikle politisk støtte Håndtering av overgangsfaser Opprettholde fremdrift Utgangspunkt i kompleksitetsteori Variasjon, interaksjon, seleksjon

Motstand mot endring Mange ulike årsaker til motstand mot endring, både rasjonelle og irrasjonelle Menneskers reaksjoner skjer i faser Ledere som kjenner disse fasene kan bidra til at medarbeidere raskere kommer frem til en funksjonell reaksjonsmåte

Strategier i forhold til motstand Opplæring og kommunikasjon Deltaking Tilrettelegging og støtte Forhandlinger Manipulering og koopsjon Tvang

Organisasjonsutvikling Definisjon: planlagte, systematiske tiltak for å endre den totale organisasjonen i retning av en mer effektiv utnyttelse av dens ressurser ved bruk av atferdsvitenskapelige metoder

Fasene i OU-programmer 1 Erkjennelse av problem som kan rettes på 2 Diagnose av problemet 3 Utforming av målsetting 4 Tiltak for å gjennomføre forandringene 5 Vurdering av tiltakene ut fra målsettingen med programmet

Action Science (C. Argyris) Motstand kan ofte føres tilbake til kommunikasjonsforhold Modell I kommunikasjon er vanlig, men Mod. II er ønskelig Forutsetter åpen/oppriktig to-veis kommunikasjon Resulterer (i beste fall) i dobbel-sløyfe læring