Endring og omstilling
Om endring Mange kilder til endring Utvikling Forandringer i ytre betingelser Strategisk nyorientering Nye produksjonsmetoder Innføring av ny teknologi Endring i stab etc.
Endringstyper Typologi basert på endringsnivå Status quo Ekspandert reprodukson (mer av “det gamle” Evolusjonær overgang (ny strategi) Revolusjonær transformasjon (fullstendig kursendring)
Endringsledelse Tradisjonelt (rasjonell prosedyre) Motivering for endring Utforme visjon Utvikle politisk støtte Håndtering av overgangsfaser Opprettholde fremdrift Utgangspunkt i kompleksitetsteori Variasjon, interaksjon, seleksjon
Motstand mot endring Mange ulike årsaker til motstand mot endring, både rasjonelle og irrasjonelle Menneskers reaksjoner skjer i faser Ledere som kjenner disse fasene kan bidra til at medarbeidere raskere kommer frem til en funksjonell reaksjonsmåte
Strategier i forhold til motstand Opplæring og kommunikasjon Deltaking Tilrettelegging og støtte Forhandlinger Manipulering og koopsjon Tvang
Organisasjonsutvikling Definisjon: planlagte, systematiske tiltak for å endre den totale organisasjonen i retning av en mer effektiv utnyttelse av dens ressurser ved bruk av atferdsvitenskapelige metoder
Fasene i OU-programmer 1 Erkjennelse av problem som kan rettes på 2 Diagnose av problemet 3 Utforming av målsetting 4 Tiltak for å gjennomføre forandringene 5 Vurdering av tiltakene ut fra målsettingen med programmet
Action Science (C. Argyris) Motstand kan ofte føres tilbake til kommunikasjonsforhold Modell I kommunikasjon er vanlig, men Mod. II er ønskelig Forutsetter åpen/oppriktig to-veis kommunikasjon Resulterer (i beste fall) i dobbel-sløyfe læring