Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell."— Utskrift av presentasjonen:

1 Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester
U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell

2 Om Universell Opprettet av Kunnskapsdepartementet og plassert ved NTNU
Målgruppe: Ansatte ved høyere utdanningsinstitusjoner Arbeidsoppgaver: Pådriver for et inkluderende læringsmiljø gjennom universell utforming og individuell tilrettelegging Pådriver for læringsmiljøutvalgene (LMU) Løse prosjektbaserte oppgaver for KD og BLD om universell utforming Utreder fagskolenes behov for støtte når det gjelder inkludering, tilrettelegging og universell utforming av læringsmiljø

3 Litt repetisjon…? Med informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) menes teknologi og systemer av teknologi som anvendes til å uttrykke, skape, omdanne, utveksle, lagre, mangfoldiggjøre og publisere informasjon, eller som på annen måte gjør informasjon anvendbar. Teknologinøytral definisjon Tar høyde for den teknologiske utviklingen, både når det gjelder anvendelsesområder og teknologityper Digitale læremidler: nettbaserte redskaper som kan brukes i det pedagogiske arbeidet, og som er utviklet med hensikt å støtte læringsaktiviteter. Gjør at mange områder i UH-sektor blir berørt

4 Hva berøres?

5 IKT-løsninger i utdanning
Læringsplattformer Nettsider Digitale læringsressurser

6 Digitale læringsressurser
Digitale læremidler Nettsider med læringsinnhold Pedagogisk programvare/app

7 … men hva skjer så? På mange områder er det krav om tilrettelegging, inkludering og universell utforming. Men det er ikke et reelt eierskap. Hvordan skal vi da finne riktig vei?

8 Endring gjennom Erkjenne behovet for å gjøre noe med tematikken
Lederskap – ambisjoner ovenfra Engasjement – ovenfra og nedenfra Bevissthet om retning Kunnskap og innsikt Riktige verktøy Riktig ambisjonsnivå Endring forutsetter erkjennelse av endringsbehov. Enten en krise eller en løfterik visjon. Endringsledelse krever ledelsesendring. Behovet for lederskap er ofte sterkt forsømt. Endring forutsetter bevissthet om retning og kommunikasjon av retning. Det må skapes oppslutning om ønsket retning. Endringsprosesser må skapes og ledes. Endringsledelse er en personlig oppgave og utfordring for lederen. Strukturer og systemer i organisasjonen utgjør mektige krefter. Men de er skapt og opprettholdt av mennesker, og kan forandres av mennesker. Kunnskap og innsikt vil være til god hjelp. Til syvende og sist kreves det artistiske ferdigheter (artistry) for å få grep om og påvirke den sosiale (organisatoriske) situasjonen.

9 Ambisjoner styres av… Ytre faktorer Lovkrav Tilsyn Samfunnsbehov
Trender Indre faktorer Inkludering Visjon og veivalg Kvalitet Faglige faktorer Kunnskapsdrevet Faglige gevinster Riktig kode

10 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester
Kunnskap Mangfold Funksjons-variasjon Lov- og Rammekrav Visjon Kunnskaps-basert Politikk Prinsipper Retnings-linjer Nasjonal Lokal Tematisk Rolle-avklaring Linjeansvar Saksflyt Støtte og service Kontroll Sikkerhet Verktøy og virkemidler Faglig uu-kompetanse Nasjonale og internasjonale standarder og hjelpemidler Egen kompetanse-utvikling Generalist og spesialist-kompeetanse System og kvalitets-sikring Årshjul og økonomi Planlegge Beskrive arbeidsprosesser Gjennom-føre Evaluere Medvirkning

11 Kvalitetssikring Evaluere og forbedre Planlegge Gjennomføre Følge opp
Tiltak Opplæring Informasjon Utprøving Undersøkelser Avvik Medvirkning Politikk/ visjoner Retningslinjer Arbeidsprosesser Roller Måloppnåelse og styring Drift Nye tiltak Avslutning av tiltak Evaluere og forbedre Planlegge Gjennomføre Følge opp

12 Tematiske visjoner NTNU skal innen 2020 sørge for universell utforming av all informasjon og informasjons- og kommunikasjonsteknologi, slik at alle studenter og ansatte har likeverdig tilgang til informasjon og kan ta i bruk nødvendige IKT-baserte støttesystemer til studier og arbeid ved NTNU. NTNU skal være ledende blant norske utdanningsinstitusjoner i å utvikle og ta i bruk universelt utformet teknologi i studiesammenheng.

13 Nok av dilemma og utfordringer

14 Ressurser (noen eksempler)
WebAIM – kunnskapsbase Funkify WAVE – Web accessibility evaluation tool Colour Contrast Analyser Web Accessibility Toolbar

15 Prøv ut selv

16 WAVE - testverktøy

17 Om Universell www.universell.no Kjetil Knarlag Lars Jørgensen
Leder Tel: / Bjørnar Kvernevik Førstekonsulent Tel: / Lars Jørgensen Seniorrådgiver Tel: Elinor J. Olaussen Rådgiver Tel: /


Laste ned ppt "Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google