Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Åsmund Sollien Schau og
Skole – hjem samarbeid.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Hva arbeider vi med? Faggruppa spesifikke lærevansker.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Ungdomstrinn i utvikling
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
VELKOMMEN TIL BRAGERNES SKOLE VI VIL TRIVES VI VIL LÆRE
Lage en skriveplan for skolen
Identifisering og håndtering av saker
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
KLASSEKONTAKT JEG ?? Ta utfordringen !!! Det skal velges to klassekontakter fra hver klasse. Den ene har ansvaret for å organisere natteravning blant foresatte.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Tidlig innsats i matematikk
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomsskolen u-trinnet
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Hvem er vi? 167 elever 29 ansatte 3 team.
Betre læringsresultat vår 2014
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
Skoleeiers styringsdialog
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Velkommen!.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Kvalitet i skolen – styrt/ledet
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted Diskusjon og valg på egen skole Støtte til veien videre © Bergen kommune

Oppfølgingsmøtet Område: Dette lykkes vi med: Områder til forbedring: Lesing Matematikk Naturfag IKT

Oppfølgingsmøtet Leseplan med tydelige mål fra LK-06. Område: Dette lykkes vi med: Områder til forbedring: Lesing Leseplan med tydelige mål fra LK-06. Gode rutiner for bruk av leseplanen. Bruker metoder som ivaretar tilpasset undervisning. Nær standard på kartleggingsprøver for 2. og 7.trinn. Under standard på Nasjonale prøver. Kartleggingsverktøy for 1-7.klasse. Matematikk Naturfag IKT

TIL DRØFTING PÅ SKOLENE ETTER OPPFØLGINGSMØTET: SYSTEM FOR KARTLEGGING: Hvilke kartleggingsverktøy bruker vi? Hvorfor har vi valgt dette verktøyet? Hvordan følger vi opp elevenes resultater i videre arbeid med fagene? Fungerer kartleggingsverktøyet tilfredsstillende? Blir det brukt? Gir det administrasjonen god oversikt over elevenes ståsted? Gir det lærerne god innsikt i den enkelte elevs ståsted? Er det lett å se hva som er neste utfordring for eleven?

Fagavdelingen kan bidra innenfor de ulike temaene Strategitenkning sammen med ledelsen/plangruppen Fagoppfølging for trinn, team eller hele skolen Holde kurs Arrangere kurs med eksterne foredragsholdere Formidle ressurspersoner Formidle skoler med god kompetanse innenfor tema Knytte kontakter mellom skoler for å starte nettverk 1

Aktuelle tema Lesing: Hjelp til strategi for leseplan Mål for lesing i LK-06, skolens plan for lesing Begynneropplæring Ulike metoder i leseopplæringen Lesestimulering Kartlegging, diagnostisering og oppfølgingstiltak Lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag Lesing av fagtekst Nye hjelpemidler i faget Biblioteket, organisering og innkjøp

Tema Strategi Tiltak Ansvarlig på vår skole Eksterne bidrag Kartlegging -lesing Innhente informasjon om ulike kartleggingsverktøy Informere om ulike kartleggingsverktøy for personalet. Bestemme hva slags kartleggingsverktøy vi går for etter diskusjon i personalet. Etterutdanne 2-3 ressurs personer fra personalet Øke hele det pedagogiske personalets kompetanse Tidsbruk Evaluering – hvordan går arbeidet? Kontakte Fagavd Videreføre informasjon i fellestid Diskusjon i grupper i fellesetid – lite referat fra hver gruppe Kontakte kursholdere Kurses på skolen av ressurs-personer fra skolen Langdager og en planleggingsdag Diskusjon på team og i plangruppen. Tenke videre strategi og oppfølgingstiltak. Logoped Rektor/ Logoped Rektor Inspektør Ressurs- personer, Rektor/ plangruppe Rektor/ plangruppe Fagavd Kursholdere fra ....

Oppsummering veien videre: Vurderingskonklusjon tett opp i mot standardene God oversikt både hos skolen og Fagavdelingen Skolene tar sine valg om veien videre Hovedoppfølging etter mars måned Fagavdelingen kan: Bidra i strategitenkning sammen med ledelsen/plangruppen Fagoppfølging for trinn, team eller hele skolen Holde kurs Arrangere kurs med eksterne foredragsholdere Formidle ressurspersoner Formidle skoler med god kompetanse innenfor tema Knytte kontakter mellom skoler for å starte nettverk