Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvalitet i skolen – styrt/ledet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvalitet i skolen – styrt/ledet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalitet i skolen – styrt/ledet
Agenda 08.30 Åpning v/ fagdirektør Odd Harald Hundvin Budsjett 2009 v/kommunaldirektør Anne-Marit Presterud Kvalitet i bergensskolen v/byråd Tomas Moltu 09.45 ”Kvalitet i skolen” St.meld 31 v/professor Sølvi Lillejord 11.15 Lunsj 12.00 ”Kvalitet i skolen” S.Lillejord fortsetter 13.00 Pause 13.15 Strategi for kvalitetsoppfølging v/fagdirektør O.H.Hundvin © Bergen kommune

2 Oppfølging av faglig kvalitet i bergensskolene
Forberedelse og gjennomføring © Bergen kommune

3 Plan for kvalitetsutvikling Enhetens plan for kvalitetsutvikling
Helhetlig system for kvalitetsutvikling Plan for kvalitetsutvikling - bygger på nasjonale og lokale føringer - bygger på dokumentert ståsted - noen få satsingsområder Kvalitetsmeldingen - gir tilbakemelding på satsingsområdene - gir grunnlag for justeringer Intern rapportering BMS Styringskortet - omhandler satsingsområdene angir metoder tellinger og fortellinger Skoleporten - GSI Enhetens plan for kvalitetsutvikling - angir sentralt gitte satsingsområder - beskriver lokale satsingsområder - i forståelse med oppvekstrådgiver Lederoppfølging Lederfunksjoner Lederavtalen Rektors som leder Fagoppfølging Analyse av data Kvalitetstilstand Forbedringspunkter Støttefunksjoner

4 Fagoppfølging - forberedelser
Nye medarbeidere i fagavdelingen Lill Presttun Hindenes Kjetil Myklebust Bjørg Liseth Pedersen Janneke Tangen Forarbeid for oppfølgergruppen Kompetanse i kvalitetsvurdering Arbeid med kriterier, standarder og analyse av data Øvelse i kommunikasjon Oppfølgergruppen opptrer i oppfølgingsmøtene som generalister med fokus på kvalitetsutvikling, ikke som fagspesialister. © Bergen kommune

5 To elementer i oppfølgingen
Oppfølgingsmøtet mellom fagavdelingen og skolen Støtte til kvalitetsutvikling © Bergen kommune

6 Formål med oppfølgingsmøtet
Å belyse skolens kvalitetsstandard på de utvalgte områdene gjennom Klargjøring av kvalitetskriterier og standarder på området Fremlegg av ekstern og intern dokumentasjon Analyse av tilstanden Møtet skal munne ut i en vurderingskonklusjon som identifiserer skolens sterke og svake sider i forhold til kvalitetskriteriene. Det kan gjøres avtaler om ”veien videre”. © Bergen kommune

7 Deltakere i oppfølgingsmøtet (1)
Ansvar for fagoppfølgingen Lill Presttun Hindenes Øystein Berentsen Kjetil Myklebust Kjellaug Ellingsen Bjørg Liseth Pedersen Vidar Hansen Janneke Tangen Barbro Havre Sigbjørg Brodin Monica Håkansson 2 personer fra gruppen deltar i oppfølgingsmøtet med skolen Oppvekstrådgiver i bydelen deltar i oppfølgingsmøtet © Bergen kommune

8 Deltakere i oppfølgingsmøtet (2)
Skolens deltakere Rektor deltar i hele møtet Det forutsettes at rektor i tillegg velger ut relevante deltakere i forhold til tema for oppfølgingen, f.eks. Andre i skoleledelsen Medlemmer i plangruppe Fagpersoner Teamledere Trinnledere eller andre som kan bidra til forståelsen av skolekvalitet © Bergen kommune

9 Roller i oppfølgingsmøtet
Fagoppfølgerne Klargjør kriterier og standarder Legger fram fagavdelingens dokumentasjon Deltar i analyse av dokumentasjon og konklusjon Samler viten om skolekvalitet Skoleledelsen Legger fram skolens dokumentasjon Oppvekstrådgiver Viderefører vurderingskonklusjonene gjennom lederavtaler og skolens utviklingsplan © Bergen kommune

10 Tema for oppfølging 2008/2009 Lesing og Realfag Skolens arbeid med IKT
Oppfølgingsmøtet tar opp strukturkvalitet (rammer), prosesskvalitet (arbeidsprosesser) og resultatkvalitet, og sammenhengen mellom disse faktorene. Skolens arbeid med IKT Strukturkvalitet (rammer) og prosesskvalitet (skolens arbeid med IKT) tas opp i oppfølgingsmøtet. NB! Oppfølgingen bygger på kjente satsingsområder som er kommunisert gjennom handlingsplanen for BMS. © Bergen kommune

11 Gjennomføring av møtet
En hel dag settes av (kl – 14.00) Se tidsplan. Møtet ledes av fagavdelingen Møtet holdes på skolen Deltakere fra skolen kan veksle i løpet av dagen Fagoppfølgerne oppsummerer i form av en kort vurderingskonklusjon © Bergen kommune

12 Forberedelser til møtet
Tidsplan med fastsatte datoer er kjent f.o.m Kvalitetsstandarder og krav til skolens dokumentasjon er sendt ut til skolene innen Skolene får informasjon om hvem som representerer fagavdelingen i oppfølgingsmøtet innen Skolen sender inn etterspurt dokumentasjon senest 2 uker før oppfølgingsmøtet, og får samtidig tilsendt fagavdelingens dokumentasjon Fagavdelingens dokumentasjon: Hovedsakelig ”tellinger” fra kjente kilder Skolens dokumentasjon: Hovedsakelig kvalitativ informasjon, ”fortellinger” © Bergen kommune

13 Kvalitetsstandard – lesing
2.1.1 Systematisk leseopplæring og lesestimulering Skolen følger opp den enkelte elevs behov for økt lesekompetanse Elevene dokumenterer god kompetanse i lesing etter sine forutsetninger Ønsket tilstand iflg. handlingsplan BMS og satsingsområder © Bergen kommune

14 Kvalitetsstandard – lesing (2)
Leseopplæring og lesestimulering drives etter en helhetlig og systematisk plan som inneholder: Mål fra K-06 som er brutt ned slik at det vises hvilke mål som skal være nådd etter aktuelle klassetrinn. Prinsipper, metoder og materiell som brukes ved skolen. System for kartlegging av elevkompetanse og tilpassete tiltak som settes inn for ulike elevgrupper. Strategi for sikring og utvikling av lærernes kompetanse. © Bergen kommune

15 Kvalitetsstandard – lesing (3)
Skolebiblioteket Skolen har et velfungerende skolebibliotek med aktuell og tilpasset litteratur. Elevene får veiledning i valg av litteratur. Resultater Kartleggingsprøvene for 2. trinn viser at færre enn 15% av elevsvarene er i kritisk sone Kartleggingsprøvene for 7. trinn viser at færre enn 15% av elevsvarene er i kritisk sone Kartleggingsprøvene for 9. trinn viser at færre enn 15% av elevsvarene er i kritisk sone © Bergen kommune

16 Lesing – skolens dokumentasjon
Skolen legger fram plan for leseopplæring og lesestimulering, og klargjør hvordan denne blir brukt. Skolen gir oversikt over tilstanden for skolebiblioteket Skolens dokumentasjon kan f.eks. være Oversikt over organisering og ressursbruk Oversikt over tiltak for drøfting av metodiske spørsmål Oversikt over tiltak for kompetanseutvikling Praksisfortellinger Resultater fra event. egne undersøkelser © Bergen kommune

17 Lesing – fagavdelingens dokumentasjon
Fagavdelingen legger fram tall for utlånsfrekvens i skolebiblioteket Fagavdelingen legger fram resultater fra kartleggingsprøvene 2., 7. og 9 trinn og nasjonale prøver i lesing på 5. og 8. trinn Sammenholdt med mål og standard Sammenstilt med resultater fra kommunen samlet Skolens resultater i tidsperspektiv © Bergen kommune

18 Konsekvenser for skolen (1)
Fagavdelingens støtte til tiltak for kvalitesutvikling: Fagkompetanse, didaktikk, veiledning, skoleutvikling fra interne og eksterne kompetansemiljø Etter- og videreutdanning, fagkurs og fagutvikling Kontakt med andre skoler, interne kompetansemiljø Hjelp til utviklingsprosesser Hjelp til å vurdere egen skolekvalitet Skolen framstår som en ressurs for andre skoler !! NB! Valg av metoder for kvalitetsutvikling er skolens ansvar. Fagavdelingen etterspør og legger til rette for tiltak. Fagavdelingen utvikler tilbud på bakgrunn av behov. © Bergen kommune

19 Konsekvenser for skolen (2)
Det er ikke aktuelt å ”sette en skole under administrasjon” ved å frata skoleledelsen ansvar pålegge skolen bestemte metoder bevilge ekstra økonomiske midler til enkeltskoler som følge av kvalitetstilstanden © Bergen kommune


Laste ned ppt "Kvalitet i skolen – styrt/ledet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google