Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012
Omfang Store variasjoner, både i varighet og tid pr. uke (10-18 uker, 3tm45 – 6 tm) Store lokale variasjoner, også innad i kommune Usikkerhet: er det oppgitt elevtimer eller lærertimer? Jmf. Nova rapporten; NyGiv Nova 2011, utbytte relatert til varighet av intensivopplæringen. Utfordring: Hvordan sikre at omfanget blir som planlagt?
Avslutning En god avrunding som staker ut kursen videre for elevene Varierende praksis, både innad i kommuner og mellom kommuner: Postkartlegging Elevvurdering, føring i Vokal Avsluttende elevsamtaler Samlende «hyggetiltak» Motivasjonssamtale med rektor/lærer/prosjektleder Foreldremøte mtp. sommerskole? Utfordring: samle elever etter eksamen, streik.
Vurdering av satsingen Majoriteten: vellykket til svært vellykket. 2 kommuner: middels vellykket (mange sluttet, fravær, vanskelig å motivere elever, liten kontinuitet pga. lærerfravær) Flere kommuner rapporter størst opplevd framgang på lesing/lesestrategier (jmf. Nova?)
Dette har vært vellykket Økt motivasjon, selvfølelse og selvtillit Lesestrategier, overføringsverdi til andre fag og sammenhenger Flere elever har gått opp noe i standpunkt (men det har de ordinære elevene også?) Lærerne meget fornøyd med skolering Bedre enn forventet på eksamen for flere av elevene Bedring i resultat fra pre- til posttesting. Ikke sikkert dette gir utslag på karakterer Læring for livet, karakterøkning er ikke hovedmålet Lærers holdning til elevgruppa, relasjoner, holde på lenge nok før en går videre…
Utfordringer Gruppeutvelgelse, dynamikk (små grupper) og elevutvalg (avgjørende) Stort fravær i enkelte grupper Motivasjon Elevene er redd for å gå glipp av andre fag (spesielt i matematikk) Hva gjøres når elevene uteblir? Hvor tett kan man følge opp? For utydelige forventninger til elevene i avtalen?
Forslag til endringer Unisont: Vi må starte tidligere! Sette av timer allerede ved skolestart som brukes fleksibelt frem til formell oppstart Elevutvalget har avgjørende betydning: Helhetsvurdering for å sikre god gruppedynamikk Kan man lempe på kriteriene for å få store nok grupper? Kan elever delta uten formell status for å bedre gruppedynamikk Etablere gruppene tidlig på høsten Tydeligere på forventninger til elevene? Hva med IOP elevene? Planlegging av avslutning
Tiltak som forbereder elevene på intensivopplæringen (forkurs, fagdag på VGS) Bedre integrering av intensivopplæringen i den øvrige skolehverdagen – samarbeid! Bruke NyGiv lærerne aktivt som alternativ til spes.u i kortere intensivkurs Tettere oppfølging av elevgruppa (f.eks. henting av elever) Sommerskoler: konkret informasjon på et tidligere tidspunkt