Prosjektledersamling 10.-11. oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Åsmund Sollien Schau og
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøter for Vg1 21. og 22. september 2010.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Vurdering for læring på Linderud skole
Early Years ”New Zealand-modellen”
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
Ny GIV i Akershusskolen
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Ta fag fra videregående skole
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Mer praksis – bedre lærere?
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Båtsfjord 2100 innbyggere, alle kan fisk Alle bor på et sted, 90 km til neste sted med 1000 innbyggere Tette bånd mellom industri og det offentlige Utdanning.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Velkommen til foreldremøte for VG3. Agenda: Russetid Vurdering og utviklingssamtaler Oppfølging fravær Heldagsprøver og eksamener Karriereveiledning og.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Aktiv skolestart skoleåret 2017 / 2018
9/17/2018.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Den vanskelige samtalen
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012

Omfang Store variasjoner, både i varighet og tid pr. uke (10-18 uker, 3tm45 – 6 tm) Store lokale variasjoner, også innad i kommune Usikkerhet: er det oppgitt elevtimer eller lærertimer? Jmf. Nova rapporten; NyGiv Nova 2011, utbytte relatert til varighet av intensivopplæringen.  Utfordring: Hvordan sikre at omfanget blir som planlagt?

Avslutning En god avrunding som staker ut kursen videre for elevene Varierende praksis, både innad i kommuner og mellom kommuner: Postkartlegging Elevvurdering, føring i Vokal Avsluttende elevsamtaler Samlende «hyggetiltak» Motivasjonssamtale med rektor/lærer/prosjektleder Foreldremøte mtp. sommerskole?  Utfordring: samle elever etter eksamen, streik.

Vurdering av satsingen Majoriteten: vellykket til svært vellykket. 2 kommuner: middels vellykket (mange sluttet, fravær, vanskelig å motivere elever, liten kontinuitet pga. lærerfravær) Flere kommuner rapporter størst opplevd framgang på lesing/lesestrategier (jmf. Nova?)

Dette har vært vellykket Økt motivasjon, selvfølelse og selvtillit Lesestrategier, overføringsverdi til andre fag og sammenhenger Flere elever har gått opp noe i standpunkt (men det har de ordinære elevene også?) Lærerne meget fornøyd med skolering Bedre enn forventet på eksamen for flere av elevene Bedring i resultat fra pre- til posttesting. Ikke sikkert dette gir utslag på karakterer Læring for livet, karakterøkning er ikke hovedmålet Lærers holdning til elevgruppa, relasjoner, holde på lenge nok før en går videre…

Utfordringer Gruppeutvelgelse, dynamikk (små grupper) og elevutvalg (avgjørende) Stort fravær i enkelte grupper Motivasjon Elevene er redd for å gå glipp av andre fag (spesielt i matematikk) Hva gjøres når elevene uteblir? Hvor tett kan man følge opp? For utydelige forventninger til elevene i avtalen?

Forslag til endringer Unisont: Vi må starte tidligere! Sette av timer allerede ved skolestart som brukes fleksibelt frem til formell oppstart Elevutvalget har avgjørende betydning: Helhetsvurdering for å sikre god gruppedynamikk Kan man lempe på kriteriene for å få store nok grupper? Kan elever delta uten formell status for å bedre gruppedynamikk Etablere gruppene tidlig på høsten Tydeligere på forventninger til elevene? Hva med IOP elevene? Planlegging av avslutning

Tiltak som forbereder elevene på intensivopplæringen (forkurs, fagdag på VGS) Bedre integrering av intensivopplæringen i den øvrige skolehverdagen – samarbeid! Bruke NyGiv lærerne aktivt som alternativ til spes.u i kortere intensivkurs Tettere oppfølging av elevgruppa (f.eks. henting av elever) Sommerskoler: konkret informasjon på et tidligere tidspunkt