Strategier og kompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
læringsstrategier, modul 1
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
for norsklærere på ungdomstrinnet
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Skriving som grunnleggende ferdighet
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Hva er god skriveopplæring?
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Læringsfremmende respons
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
12 Reflekterende lesing.
Resonnerende tekst.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Hvordan kan vi forberede elevene best mulig på skriftlig eksamen?
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Photodisc/Rayman/Getty Images
Vurdering og undervisning
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Strategier og kompetanse God skriveopplæring Strategier og kompetanse

Hva ligger i ordet grunnleggende? Frøydis Hertzberg, professor i skrivepedagogikk ved UIO: Grunnleggende: Ikke elementært, men gjennomgående, altså stadig mer komplekst!

Ny læreplan – Om skriving som grunnleggende ferdighet «Å kunne skrive i norsk er å uttrykke seg i norskfaglige sjangere på en hensiktsmessig måte. Det vil si å kunne skrive teksttyper som er relevante for faget og kunne ta i bruk norskfaglige begreper. Å skrive i norskfaget er også en måte å utvikle og strukturere tanker på og en metode for å lære.»

Ny læreplan – om skriving som grunnleggende ferdighet «Norskfaget har et særlig ansvar for å utvikle elevenes evne til å planlegge, utforme og bearbeide stadig mer komplekse tekster som er tilpasset formål og mottaker. Utviklingen av skriftlige ferdigheter i norskfaget forutsetter systematisk arbeid med formelle skriveferdigheter, tekstkunnskap og ulike skrivestrategier.»

Skrivestrategier Man skal jobbe systematisk med skrive- og lesestrategier: Lisbet Brevik: forsker på lesestrategier Læreren mener de bruker strategier – elevene mener noe annet

Skriveforskning Steven D Krashen – amerikansk skriveforsker Australiaskolen – opptatt av skriverammer og modelltekster

Stephen D Krashen: Amerikansk skriveforsker «Skrivekompetanse kommer utelukkende av egenmotivert lesing drevet av lyst eller interesse. Den tilegnes ubevisst; leserne vet ikke at de tilegner seg den mens de leser og er heller ikke bevisst på tilegnelsen etter at det er skjedd» ( Writing, 1984)

Australiaskolens skrivepedagogikk Opptatt av skriverammer Modelltekster, eksempeltekster Viktig mål; Eksplisitt skriveundervisning kan utjevne sosiale forskjeller

Skrivetrekanten

Lesetrekanten

Lese- og skrivestrategier – tre faser FØR lesing, skriving, læring UNDER lesing, skriving, læring ETTER lesing, skriving læring Se skjema side 61-62

HVEM SKAL UT? - OG HVORFOR?

3D-bilde som analogi på å lese dikt

Tenkeskriving – overraskende enkelt og virkningsfullt Kan brukes i flere faser i læringsprosessen

Tenkeskriving Oppgave: Skriv i to minutter om hvordan du kan bruke tenkeskriving i din undervisning.

Lesing og skriving må trenes på Oppgaver side 65 1. Øv deg på å lese raskt 2. Øv deg på skumlesing 3. Hurtigskriving

Analysere og tolke Viktig å presisere forskjell på analyse og tolkning Skjema til disposisjon for å skrive en tolkning s.69 Modelltekster - eksempeltekster

Kreativ skriving

Eksplisitt undervisning i novelleskriving Prøv andre ord Forsøk andre setninger Fjern unødvendige ord Handlingen må ha en motor Gjør bevisste valg i kronologi, starten, spenning, forteller Side 72-78

Fagskriving Mye å hente på å tenke tverrfaglig, mange paralleller Redegjørende, analytisk, drøftende

Taksonomiske nivåer i fagskriving Lavt nivå Kjennskap til, kunnskap om, beskrive Gjøre rede for Analyse Anvende Sammenlikne Reflektere Kritisk vurdering Diskutere Drøfte Kritisk analyse Kun redegjørende: 2 Redegjørende og analytisk: 3-4 Kritisk drøftende: 5 - 6 Høyt nivå

Fagskriving - artikkel Instruksjonsverb Eksempeltekst: Artikkel Disposisjon Ulike typer innledning Ulike typer avslutning Helhet først, deretter mindre deler

Avsnitt og argumentasjon

Ord som viser sammenheng Del klassen i to. Be elevene finne flest mulig tekstbindere. Lag en konkurranse mellom de to delene, eventuelt med naboklassen. Sjekk etterpå om elevene har fått med alle ordene som står i læreboka: side 95

Sebastian er i en klasse for sei

NM i desorientering

God skriveopplæring i Grip teksten Vg1 Gir elevene god opplæring i lese- og skrivestrategier Øve systematisk på ulike sjangere, både hele tekster og deler av tekster Gode skriverammer til hjelp i skriveprosessen