Strategier og kompetanse God skriveopplæring Strategier og kompetanse
Hva ligger i ordet grunnleggende? Frøydis Hertzberg, professor i skrivepedagogikk ved UIO: Grunnleggende: Ikke elementært, men gjennomgående, altså stadig mer komplekst!
Ny læreplan – Om skriving som grunnleggende ferdighet «Å kunne skrive i norsk er å uttrykke seg i norskfaglige sjangere på en hensiktsmessig måte. Det vil si å kunne skrive teksttyper som er relevante for faget og kunne ta i bruk norskfaglige begreper. Å skrive i norskfaget er også en måte å utvikle og strukturere tanker på og en metode for å lære.»
Ny læreplan – om skriving som grunnleggende ferdighet «Norskfaget har et særlig ansvar for å utvikle elevenes evne til å planlegge, utforme og bearbeide stadig mer komplekse tekster som er tilpasset formål og mottaker. Utviklingen av skriftlige ferdigheter i norskfaget forutsetter systematisk arbeid med formelle skriveferdigheter, tekstkunnskap og ulike skrivestrategier.»
Skrivestrategier Man skal jobbe systematisk med skrive- og lesestrategier: Lisbet Brevik: forsker på lesestrategier Læreren mener de bruker strategier – elevene mener noe annet
Skriveforskning Steven D Krashen – amerikansk skriveforsker Australiaskolen – opptatt av skriverammer og modelltekster
Stephen D Krashen: Amerikansk skriveforsker «Skrivekompetanse kommer utelukkende av egenmotivert lesing drevet av lyst eller interesse. Den tilegnes ubevisst; leserne vet ikke at de tilegner seg den mens de leser og er heller ikke bevisst på tilegnelsen etter at det er skjedd» ( Writing, 1984)
Australiaskolens skrivepedagogikk Opptatt av skriverammer Modelltekster, eksempeltekster Viktig mål; Eksplisitt skriveundervisning kan utjevne sosiale forskjeller
Skrivetrekanten
Lesetrekanten
Lese- og skrivestrategier – tre faser FØR lesing, skriving, læring UNDER lesing, skriving, læring ETTER lesing, skriving læring Se skjema side 61-62
HVEM SKAL UT? - OG HVORFOR?
3D-bilde som analogi på å lese dikt
Tenkeskriving – overraskende enkelt og virkningsfullt Kan brukes i flere faser i læringsprosessen
Tenkeskriving Oppgave: Skriv i to minutter om hvordan du kan bruke tenkeskriving i din undervisning.
Lesing og skriving må trenes på Oppgaver side 65 1. Øv deg på å lese raskt 2. Øv deg på skumlesing 3. Hurtigskriving
Analysere og tolke Viktig å presisere forskjell på analyse og tolkning Skjema til disposisjon for å skrive en tolkning s.69 Modelltekster - eksempeltekster
Kreativ skriving
Eksplisitt undervisning i novelleskriving Prøv andre ord Forsøk andre setninger Fjern unødvendige ord Handlingen må ha en motor Gjør bevisste valg i kronologi, starten, spenning, forteller Side 72-78
Fagskriving Mye å hente på å tenke tverrfaglig, mange paralleller Redegjørende, analytisk, drøftende
Taksonomiske nivåer i fagskriving Lavt nivå Kjennskap til, kunnskap om, beskrive Gjøre rede for Analyse Anvende Sammenlikne Reflektere Kritisk vurdering Diskutere Drøfte Kritisk analyse Kun redegjørende: 2 Redegjørende og analytisk: 3-4 Kritisk drøftende: 5 - 6 Høyt nivå
Fagskriving - artikkel Instruksjonsverb Eksempeltekst: Artikkel Disposisjon Ulike typer innledning Ulike typer avslutning Helhet først, deretter mindre deler
Avsnitt og argumentasjon
Ord som viser sammenheng Del klassen i to. Be elevene finne flest mulig tekstbindere. Lag en konkurranse mellom de to delene, eventuelt med naboklassen. Sjekk etterpå om elevene har fått med alle ordene som står i læreboka: side 95
Sebastian er i en klasse for sei
NM i desorientering
God skriveopplæring i Grip teksten Vg1 Gir elevene god opplæring i lese- og skrivestrategier Øve systematisk på ulike sjangere, både hele tekster og deler av tekster Gode skriverammer til hjelp i skriveprosessen