M U N D O S N U E V O S – nye veier i spanskopplæringen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
FYR Ny GIV
Delfina Díaz Susana Borgen
Fredag 22. januar 2010 PPU330- Fagdidatikk medier og kommunikasjon Kompendium 2 – Asmyhr, Sperlin og Granerud.
Faginformasjon om programfagene for
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Kroppsøvingsdidaktikk
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Vurdering for læring på Linderud skole
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Praksislærermøte GLSM-praksis
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Differensiering fordi…
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
TIDSLINJER 1.
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
Lingua Planet Fransk, spansk, tysk
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Framtida nå – les og forstå!
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Signatur 3.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
In Use Engelsk for unge og voksne
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
EN A DE Kort om noen viktige preposisjoner. A = til (retning) Voy a Barcelona = Jeg drar/reiser til Barcelona Voy a la playa = Jeg drar/går til stranden.
Preposiciones. Pronomen etter preposisjon ¿El regalo es para mí? Sí, es un regalo para ti ¿ El regalo es para Juan? Sí, es un regalo para él ¿El regalo.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
La familia. Kompetansemål: Kommunikasjon: forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og interesser.
Samfunnsfag.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Utskrift av presentasjonen:

M U N D O S N U E V O S – nye veier i spanskopplæringen

LITEN HISTORIKK Mundos 1 Mundos Nuevos 2 – (1995)(2007) Fra…til ny bok!

RAMMER FOR FREMMEDSPRÅK Fremmedspråk - alle unntatt engelsk Fremmedspråk ut som programfag Fremmedspråk et praktisk fag?

STATUS FOR SPANSK Spansk i formidabel vekst Fra eksklusivt til vanlig skolefag Fra tredje til annet fremmedspråk

UTFORDRINGER Veksten og variasjonen i bakgrunn: for eleven for læreren for rådgiveren – og for lærebokforfatteren

En struktur bare for kloke hoder…

Fra læreplan til lærebok Språklæring, kommunikasjon og kultur Strukturell og pedagogisk differensiering Lære å sette opp og vurdere mål for eget arbeid plan – reflexión

Fokus på læringsstrategier Hovedområdet ”Kultur, samfunn og litteratur” dekkes gjennom ulike teksttyper Grunnleggende ferdigheter digital og numerisk kompetanse introduseres Økt fokus på aktiviteter for kommunikative ferdigheter: TAREAS

Arbeidsbok Oppgaver med utgangspunkt i de grunn- leggende ferdighetene Ferdigheter og kunnskaper i struktur og kommunikasjon Oppgaver med utgangspunkt i det kontrastive Minigrammatikk

Lydstoff på cd De fleste tekstene i læreboka Noen av sangene i arbeidsboka Forskjellige typer lytteøvinger To egne unidades om lytting Variasjon i stemmemateriale

Ressurshefte for læreren Forslag til årsplan

Kommentarer, tips og løsningsforslag Oversikt over tilleggstekster Flere oppgaver Kopioriginaler Tekstmanus til lytteøvingene

Empezamos poco a poco... (s 9 i TB)

Forsmak fra arbeidsboka

¿Has estado en Barcelona? TB, s

For å fortelle det vi gjorde... Unidades 4 til 6, s 22-29

Antes de empezar

Variasjon i temaer og tekster

s70: Hvordan arbeide med autentiske tekster

Cultura y costumbres TB, sidene

Competencias: las TIC nettstedet!

Un quetzal, ¿es más o menos que una corona? nettstedet!

Bevissthet om egen læring, se TB sidene 86 og 87

Arbeidsboka Mange ulike typer oppgaver Minigramática Norsk- spansk ordliste Grammatikk Verblister

Øver både strukturer og kommunikative evner Stor variasjon i oppgavetyper God mulighet for differensiering Tre ulike vanskelighetsgrader, merket med en, to eller tre blå stjerner * ** ***

Minigramática Korte forklaringer som skal gjøre det greit å lære det helt nødvendige og til å repetere Henvisning til konkret § til grammatikken bak i arbeidsboka Flere minigrammatikker har fått illustrasjon for å gjøre det enklere å forstå

Gjenkjenne – øve - mestre

Vocabulario Samle ordforråd på flere ulike måter Utgangspunkt for fri samtale

Escribir y hablar Oversettelser e-post og SMS Intervjuer Dikt Frie tekster Styrte dialoger Frie dialoger Morsomme temaer

Juegos y pasatiempos

Unidad 21 Amigos virtuales y reales 1 Hvordan arbeide med en hel enhet. Struktur og logikk

Amigos virtuales y reales (se TB, s 93)

Minigramática

Arte y literatura De Don Quijote a Blades, pasando por García Márquez Postres Lecturas variadas y la jota de Mundos Nuevos! (s 170 i TB)

Humor y creatividad se TB side 162

Sesión interactiva

En grupos de 4

Paso a paso... o con atajos Actividades 1b, 5 og 7 ¿Quién escribe el mejor guión?