Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOdd Nilsen Endret for 9 år siden
1
Fredag 22. januar 2010 PPU330- Fagdidatikk medier og kommunikasjon Kompendium 2 – Asmyhr, Sperlin og Granerud
2
K - Konkretiseringsprinsippet A - Aktiviseringsprinsippet M – Motiveringsprinsippet P - Progresjonsprinsippet V – Variasjonsprinsippet I - Individualiseringsprinsippet S – Samarbeidsprinsippet E - Evalueringsprinsippet
3
Gjøre lærestoffet forståelig og håndgripelig gjennom å vise, demonstrere og bruke øvingsbilder. Hva vil vi oppnå ved å gjennomføre denne oppgaven? Hvilket utstyr er nødvendig? Hva kreves av forkunnskaper? Hva legger du vekt på ved evaluering?
4
Ha mest mulig aktivitet på flest mulig Ideelt sett alle elevene i aktivitet hele tiden Læreren har en viktig oppgave: å oppmuntre og holde aktiviteten i gang Hva kan vi gjøre? La oppgaven være åpen og mangesidig La oppgaven bestå av flere deler Gi ekstraoppgaver
5
Å arbeide med elevens eget ønske om/vilje til å jobbe Motivere elevene til å lære selv om stoffet er tungt og kjedelig Hvordan kan vi oppnå dette? Lage problemstillinger som interesserer, fascinerer, er aktuelle og spennende
6
Å legge opp til en jevn utvikling der vanskeligheten gradvis økes Naturlig progresjon Blooms måltaksonomi: Faktakunnskaper - pugg Fri gjengivelse – forståelse Anvendelse Analyse Syntese og vurdering
7
Å veksle, skifte forandre og avveksle. Pedagogisk eller didaktisk grunnlag bak variasjonen I mediefaget har vi mange muligheter
8
Å tilpasse aktiviteter, instruksjon, undervisning til den enkelte elevs forutsetninger. Legge listen passe høyt og på elevens nivå Forutsetter at oppgavene er mangfoldige og varierte.
9
Å fremme samarbeid og fellesskapstenkning Elevene øve seg sammen og bidra til hverandres fremgang Sosialisering og samarbeid en naturlig del i mediefaget
10
Å vurdere, ”gjøre opp status” for elevens nivå, undervisningens effekt og progresjon. Kan være en viktig motivasjonsfaktor Evaluering er vanskelig!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.