Kontrafaktisk tenkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

I.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Læringspsykologi: Relevans og betydning med utgangspunkt i et eksempel
Klasseregler.
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Det gode Det rette Det rettferdige
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Mestring og forebygging av depresjon
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Foreldet risikotenkning I Norge?
Mestring og forebygging av depresjon
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø
Avoidance Frode Svartdal Okt
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Roman- og novelleanalyse
7. Motivasjon i organisasjoner
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Lys til verden 2010/2011  6 misjonsorganisasjoner sammen om felles prosjekt i Nidaros  I den mørke årstid, la oss tenne lys og være med og gjøre Jesus.
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2011, # 1 SU Rapportering er viktig.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Post 4, sykehuset Levanger
Prosjekter Til internseminar 15. mars 2010
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Kontrafaktisk tenkning
Mestring og forebygging av depresjon
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Av Dan Christian og Stein Jørgen
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Hva sier tallene oss?.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Og.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
Emosjoner Espen Røysamb.
Landsbyens problemstillinger: Oppsummering og konklusjon.
Aggresjon.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
7. Motivasjon i organisasjoner
Eksempler, sosialpsykologi
7. Motivasjon i organisasjoner
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Kontrafaktisk tenkning Frode Svartdal Okt. 2012

Kontrafaktisk tenkning Frode Svartdal, Jens Andreas Terum Kontrafaktisk tenkning: Tanker om hva som kunne ha skjedd ”Hadde jeg bare…” OPPOVERSAMMENLIGNING FAKTISK KONTRAFAKTISK Brudd i kjeven NEDOVERSAMMENLIGNING ”Heldigvis…

Effekter av kontrafaktisk tenkning Upward comparison: Utfallet ses i lys av et bedre alternativ Faktum: Fikk D til eksamen (A er kontrafaktisk utfall) Anger: “Hadde jeg bare...” Adaptiv funksjon: Endrer atferd/tenkning til neste gang Downward comparison: Utfallet ses i lys av et verre alternativ Faktum: Fikk D til eksamen (F er kontrafaktisk utfall) Lettelse: “Kunne gått mye verre” Noe som isolert sett ikke er så positivt, blir mer positivt Adaptiv funksjon: Coping

Kontrafaktisk tenkning Hva kunne alternativt ha skjedd? HENDELSE Tid

”Prefaktisk” tenkning Hva kan jeg gjøre for å unngå noe jeg ikke ønsker? HANDLING Tid

”Belønningsverdi” i det å unngå noe negativt Noe negativt kan skje Det går bra likevel Hvor ”positivt” er dette?

Unngår å tape 10.000 Vinner 10.000

Unngåelse (avoidance) Gjør noe for å unngå at noe negativt skal inntreffe Ta vitamin C  hindre forkjølelse Lære seg atferdsmønstre som hindrer at rygglidelsen kommer tilbake M.a.o.: Vi tenker oss noe negativt som så motiverer til handling – “future counterfactual” Spørsmål (= tema for masteravhandling) Hvor mye av vår atferd er motivert på denne måten? Hvor sterk er denne motivasjonen? I hvilken grad er denne type motivasjon korrigerbar av erfaring/informasjon?

Unngåelse (avoidance) I hvilken grad er denne type motivasjon korrigerbar av erfaring/informasjon? ”Vanlig” belønning: Handling for å oppnå noe  konsekvens Avoidance-belønning: Frykter noe negativt kan skje  handling for å hindre dette  det negative inntreffer ikke Det er relativt lett å fastslå sammenheng mellom handling og konsekvens Det er MYE vanskeligere å fastslå sammenheng mellom handling og konsekvens

Litteratur Svartdal, F. (2011). The reward value of near-miss situations. Scandinavian Journal of Psychology, 52, 209-217. Svartdal, F. & Terum, J.A. (2010). Kontrafaktisk tenkning og avoidance. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse,