Elevsamtalen Praktisk tverrfaglig eksamen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

I.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Fra prøving og feiling til
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Intervjuteknikk.
GROW modellen.
- roller og forventinger
Aggression Replacement Training
NASJONAL KONFERANSE NAFO
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Eksamenstips.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hverdagen for Ruth og Sissel.
12 Reflekterende lesing.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
«Lese og løse oppgaver»
Og.
Tema: Kommunikasjon i team
HOLDNINGER OG HANDLINGER
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
For lokale tillitsvalgte
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Problemløsning.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Utskrift av presentasjonen:

Elevsamtalen Praktisk tverrfaglig eksamen Beate Aske Løtveit Utdanningsetaten/Norconsult

Målet for elevsamtalen under praktisk eksamen <Header> Målet for elevsamtalen under praktisk eksamen Erik Werendskiold: ”Dagfinn skal ikke delta i tegneundervisningen, da han skal bli kunstner” <Filename> Utskrift 04.04.2017

Hvordan skaffe et godt grunnlag for vurdering? <Header> Hvordan skaffe et godt grunnlag for vurdering? Legge til rette for at eleven får vist sin kompetanse <Filename> Utskrift 04.04.2017

Hvordan? ”Produksjon gjennom kommunikasjon” Fra forhør til dialog Fra reproduksjon til refleksjon Kjennskap til elevens/lærlingens kommunikative preferanser Bevissthet omkring egen rolle som faglærer/sensor Kommunikasjon Subjektivitet - objektivitet Skape trygge og positive rammer Utviklingsorientert vurdering

Teoretisk grunnlag Elevsamtale: Thomas Gordon LØFT: Miller Ericson, Berg, Gro Johnsrud Langslet, De Sazher, Dialektikken; Hegel, Habermas Kommunikasjon: Argyris og Schön Mikrorådgivning: Kagan MBTI: Carl Gustav Jung, Myer-Briggs Sosialkonstruktivisme: Vygotsky

Slutningsstigen (Argyris og Schön) <Header> Slutningsstigen (Argyris og Schön) ABSTRAKSJON Teorier vi bruker for å skape mening på nivå 3 3. Mening tillagt av oss 2. Kulturelt forstått mening Relativt direkte observerbare data (Hva som faktisk ble sagt eller gjort) KONKRETISERING <Filename> Utskrift 04.04.2017

1. ”produksjon gjennom kommunikasjon” Noen barrierer mot effektiv kommunikasjon Individuelle kommunikasjonsferdigheter Holdninger Selektiv persepsjon Klima Tillit og troverdighet Persontyper – likhet/ulikhet Tidspress Strukturelle og teknologiske forhold

SPØRRETEKNIKK… Ett spørsmål om gangen Åpne spørsmål (spørreord…) Begrens antall ja/nei spørsmål Still oppfølgingsspørsmål (dybde, bredde, avklaringer) Vær konkret og direkte Lytt og vis interesse for det eleven sier Gi eleven tid til å svare, ikke avbryt Undersøk om du har forstått – repeter

På jakt etter elevens faglig kompetanse - med garn eller harpun? Åpne spørsmål - Garnspørsmål: Når du forberedte deg til denne praktiske eksamen, hva var det du leste eller fant ut som du opplevde som nyttig? Hva vil du vurdere som nødvendig kompetanse for å kunne gjennomføre en slik oppgave på en god måte? Hva har vært spesielt viktig for deg å vise at du kan gjennom det du har gjort?

Oppfølgingsspørsmål ”Du sier at… Fortell mer om… På hvilken måte… Kan du beskrive… Hvilke andre fremgangsmåter, prosedyrer, teorier, personer, tema, manualer… Det finnes andre… kan du si noe om det?

Spørsmål - utdype (dybde, bredde, avklaringer) <Header> Spørsmål - utdype (dybde, bredde, avklaringer) Hva fører deg til å mene dette? Hva kan være et eksempel på det du sier / anbefaler? Hva tror du vil skje dersom vi gjør …? Hva hindrer deg i å gjøre … eller fra å se det fra dette ståstedet? <Filename> Utskrift 04.04.2017

Spørsmål - utdype (dybde, bredde, avklaringer) <Header> Spørsmål - utdype (dybde, bredde, avklaringer) Hvorfor har du valgt å løse oppgaven slik du har gjort? Hvilke andre fremgangsmåter (alternativer) kunne du valgt? Hvilke konsekvenser kunne det fått dersom du…? Kan du tenke deg noen som ville vært uenig med deg i det? Hva tenker du at de ville begrunnet/argumentert med? <Filename> Utskrift 04.04.2017

Elevens kommunikative preferanse Ekstrovert E I Introvert <Header> Elevens kommunikative preferanse Ekstrovert E I Introvert Mot den ytre verden Hiver seg utpå Handlende Bredde Sosial Mange Involvering Uttrykksfull Lærer ved prøving og feiling Mot den indre verden Holder seg tilbake Reflekterende Dybde Reservert Få Konsentrasjon Stille Vil forstå før man prøver ut <Filename> Utskrift 04.04.2017

A Du skal fortelle om noe hyggelig eller morsomt du gjorde sist uke eller helg til B

B Du skal nonverbalt (gjennom kroppsspråk og mimikk) vise at du overhode ikke er interessert i det A snakker om, men du må ikke overdrive…

Konstruktiv hjelp Passiv lytting (taushet) Virksomme småord <Header> Konstruktiv hjelp Passiv lytting (taushet) Virksomme småord ”Døråpnere” Aktiv lytting <Filename> Utskrift 04.04.2017

Kagan: Mikrorådgivning <Header> Kagan: Mikrorådgivning Aktiv lyttende: gjenta, vise at du har forstått, hørt hva eleven sa. Eksplorerende: utfordre eleven til å utbrodere, beskrive osv. Kompetanseorientert: nøkkelord/faglige ord i utsagnene. Konfronterende: når du vil formidle at her er det usammenheng, paradokser mellom ting som er blitt sagt nå og tidligere. <Filename> Utskrift 04.04.2017

Konfronterende Jeg opplever at du kan mye om/har god kompetanse på…for å gi en riktig vurdering må jeg vite om du også kan gjøre si noe om/fortelle om…

Konstatering og konfrontasjon <Header> Konstatering og konfrontasjon Du sier at du har valgt å gjøre slik og slik. Og vurderer det slik og slik. Har jeg forstått deg rett da? Jeg forstår at dette har du kompetanse på/er faglig forankret. Det er bra. Jeg kunne tenke meg/ønsker å høre om det kunne vært andre måter å gjøre dette på. Hvilke alternativ ser du? Er det andre? Hvis du hadde et annet utgangspunkt? Dersom dette var/oppgaven lød…? <Filename> Utskrift 04.04.2017

2. Hvordan skape trygge og positive rammer <Header> 2. Hvordan skape trygge og positive rammer Utviklingsorientert vurdering Grunnleggende antakelser: Språket har stor innvirkning på våre opplevelser. Alle sosiale fenomener består av både – og. Eleven er kompetent Det vi tror, påvirker hva vi leter etter og snakker om. <Filename> Utskrift 04.04.2017

3. Bevissthet omkring egen rolle som faglærer eller sensor Kommunikasjon Subjektivitet - objektivitet Kompetanse Erfaring Preferanser Holdninger Verdier Forventninger

OPPMERKSOMHET Sansing S N iNtuisjon Det som er Detaljer og realiteter Fakta Her og nå Praktisk Sekvenser Repetisjon, beholde Glede Det som kunne være Helhet og muligheter Sammenheng Fremtid Teoretisk Tilfeldig Variasjon, forandre Forventing