Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Rådgiversamling på Stiklestad
Forventninger og videre arbeid…...
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
Ungdomstrinn i utvikling
Sluttvurdering og resultater i Nordland
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Forventninger til oss som skole:
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Presentasjonen dreier seg om
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Nasjonale prøver.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulikheter og variasjoner
Oppfølging av nasjonale prøver
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Nasjonale prøver Sandved skole
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Overgang for elever med spesielle behov
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Litt statistikk Hvordan blir Oslo-skolene berørt av prosjektet? Statusrapportering fra skolene Særlige utfordringer Hva forventes av skolene? Hva forventer skolene av UDE? Veien videre Skoleledersamling 3. april

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Nasjonale prøver LESING 4. Trinn 10. trinn Alle elever50,9250,05 Minoritetselever født i Norge48,2843,79 Minoritetselever født i utlandet41,6737,91 (Utdanningsspeilet ) I Oslo har mer enn hver tredje elev minoritetsspråklig bakgrunn! Nasjonale prøver

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her GJENNOMSNITTSKARAKTERER 10.trinn norsk engelsk matematikk Majoritetselever3,93,83,5 Minoritetselever f. N.3,73,63,2 Minoritetselever f. utl.3,43,22,9 (Utdanningsspeilet Standpunkt grunnskole 2004

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Alle elever følger læreplan i norsk etter en opptrappingsplan Enkeltvedtak etter §2-8 skal fattes som tidligere Ressurstildeling er uendret Mulighet for å søke fritak for vurdering og/eller opplæring i sidemål er uendret Forvaltningssiden av prosjektet

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Prosjektet handler om forsterket tilpasset opplæring i norsk for den enkelte elev - alle lærere skal formidle sitt fag gjennom det norske språket Tilpasset opplæring handler om en systematisk tilnærming til elevens læring Tilpasset opplæring forutsetter dialog Prosjektet angår hele kollegiet, foresatte og elever Prosjektet angår alle Oslo-skoler! Innholdssiden i prosjektet

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Forankring i skolens virksomhet – felles fokus, felles retning og prioriteringer Lærernes samarbeid Dialog med de foresatte – foreldre kjenner barnet best Eleven i sentrum Kompetanse mht andrespråksperspektivet Hva må til for å lykkes? … som langt på vei handler om god allmenngyldig pedagogikk

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Hva sier skolelederne så langt? I 63 % av alle skolene har skoleledelsen gjennomgått prosjektet for hele kollegiet 30 % av skolene har gjennomgått prosjektet kun for deler av kollegiet - og ingen andre Bare seks skoler har gjennomgått prosjektet for elevene, hele kollegiet, foresatte og driftsstyret Forankring som suksessfaktor

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Statusrapportering På de aller fleste skoler er ledelsen og deler av kollegiet involvert i både analyse av resultater og drøfting av tiltak På 71 % av skolene arbeides det systematisk med de foresatte om elevenes faglige og sosiale utvikling 42 % av skolene involverer driftsstyret Elevrådet blir kun tatt med på analyse og drøfting av tiltak på 16 % av skolene Involvering og samarbeid som suksessfaktor

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Statusrapportering På de fleste skoler brukes ressurslærerne i arbeidet med tilrettelegging av forsterket tilpasset norskopplæring, dog i ulik grad Ressurspermen oppleves av de fleste skoler som en støtte og veiledning i skolens arbeid med forsterket tilpasset norskopplæring Felles referanse som suksessfaktor

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Statusrapportering 42 % av skolene bruker prosjektverktøy i planlegging og oppfølging av prosjekter 48% av skolene har utarbeidet en plan for lese-, skrive- og språkopplæring* 79 % av skolene har eller er i gang med å utarbeide en plan for skole-hjem samarbeid Knappe 69 % av skolene har deltatt i kompetanseutvikling knyttet til prosjektet. Halvparten av disse har i stor eller noen grad sørget for kompetansedeling på egen skole. Struktur og planmessighet som suksessfaktor

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Utfordringer for skolene Forankring Variasjon i elevgrunnlaget

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Utfordringer for skolene Utgangspunkt for tilpasning S K O L E – > 80 % elever med min. bakgrunn – nyankomne familier – foreldre har ikke arbeid – foreldre snakker ikke norsk – foreldre kjenner ikke til norsk skole – stor mobilitet blant elever (til og fra skolen) E L E V – født i utlandet – ikke noe norsk nettverk – begynner etter 4. trinn – kanskje uten skolebakgrunn – foreldre snakker ikke norsk – mangler felles referanser – mulig traumatisk fortid Svært ulike utfordringer blant Oslo-skolene

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Utfordringer for skolene Forankring Variasjon i elevgrunnlaget Gode rutiner for ”elevovertagelse” (fra barnehage til skole, mellom trinnene, mellom skolene) Dokumentasjonskrav Intern deling av kompetanse Tilgang til eller utvikling av gode læremidler

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Utfordringer for UDE Samordne sentrale tiltak og tilbakemeldinger - mange ”oppdrag” fra kommune og stat Evaluere og vurdere kompetanseutviklingstiltak Systematisk dokumentere ulike forhold ved prosjektet for å sette inn målrettede tiltak Møte skolene med det utgangspunktet de har (tilpasset støtte og oppfølging)!

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Bedre samordning av informasjon til skolene Tydelige forventninger til skolene Bevisst oppfølging av den enkelte skole Aktivisere ressurslærerne Utvikle en idébank – god praksis innenfor ulike satsningsområder/fagfelt – i samarbeid med skolene Formidle ”norsk skole” til de minoritetsspråklige foresatte Skolenes forventninger til UDE

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Veien til forankring, felles fokus og utvikling UDEs forventninger til skolene

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Veien videre – kort oppsummering Følge opp statusrapporteringen med hovedfokus på forankring av prosjektet Innhente og systematisere relevant dokumentasjon fra skolene ”Aktivisere” ressurslærerne Videreføre workshop med skoleledergrupper Gi mulighet for tilpasset veiledning med prosjektleder og pedagogisk veileder torsdager kl 1200 til kl 1500 Utvikle en idébank i samarbeid med skoler Sørge for informasjon til de foresatte

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Vahl skole