Publikum og kildestrategier Av Øystein L. Pedersen © 19.01.04 Høgskulen i Volda.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Markedsføring og pressearbeid
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Øystein Pedersen Dahlen
Kampanjer og dialog Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda ”Dialog skaper tillitt, deltagelse og forståelse”
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Webkommunikasjon og evaluering
Roman- og novelleanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Kvantitativ forskning
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Bokpresentasjon Oslo.
God kommunikasjon på nettet
Øystein Pedersen Dahlen
Avdeling for sosionomutdanning
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Læreplanen Historie Vg2.
Utforskeren.
Definere og velge hovedmål og delmål
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
Prosjektoppgaven.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Analysere nyheter
Utskrift av presentasjonen:

Publikum og kildestrategier Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda

Kilder og media ”Mangel på kildekritiske holdninger i lærebøker om journalistikk” (Wien & Bring Lund 2001) ”… den ”regisserte virkeligheten” som profesjonelle kildeorganisasjoner presenterer og tilbyr” (Allern 1997:415)

Byttehandel Fra partipresse til journalisme Objektivitet, uavhengighet, kildekritikk Byttehandel - eller kamp om definisjoner av virkeligheten Kilden serverer historier til journalister (Wien & Bring Lund 2001)

Pressemeldinger Overskrift: litt mer saklig Ingress: kom til saken Brødteksten: uttalelser som kan brukes Kontaktpersoner Eksempler:

Nyhetskriteriene aktualitet vesentlighet identifikasjon nærhet konflikt Eks: - Sunnmøre museum

Forhold til journalister Unge: starten av karrieren trenger kilder og historier (Wien & Bring Lund 2001) Erfarne: nøkterne profesjonelle i sitt forhold til kilder posisjon i redaksjonen Eksempler:

Målgrupper gruppen vi ønsker å påvirke gjennom strategisk kommunikasjon viktig med kunnskap om målgruppen og dens mentale utgangspunkt

Strategisk publikumsperspektiv publikum eksisterer kun når organisasjonene identifiserer den organisasjonen er det handlende subjektet publikum reagerer på en situasjon eller spørsmål publikum betraktes som konsumenter av budskap (en målgruppe) Eks: - skriftlige tilbakemeldinger - pensum

Dialogisk publikumsperspektiv publikum er proaktive setter selv nye spørsmål på agendaen jevnbyrdige partnere med organisasjonen ut fra en symmetrisk kommunikasjonsmodell publikum er aktive i sin identitetsskapende prosess publikum skaper strategier og formulerer mål selv Eks:muntlige tilbakemeldninger, forelesninger

Identifisere målgruppe(r) vellykkede kampanjer har som regel en spesifisert målgruppe utsatte eller viktige grupper mest mottagelige for budskapet personer med innflytelse Eks: - Boklanseringer

Forundersøkelser lære mest mulig om mottagerne før mål og strategier defineres må identifisere målgruppen og dens holdninger og handlinger identifisere kanaler finn frem til mulige reaksjoner på ulike deler av budskapet

Utvelging av informanter De ekstreme, spesielle eller avvikende Intensivt utvalg: gode informanter Maks variasjon: for å sammenligne Liten variasjon, ut fra spesielle kjennetegn (for gruppeintervjuer) Typisk tilfeller: spesifikk informasjon Kvoteutvelging: grupper med spesielle kjennetegn, for sammenligninger Snøballmetoden: finner nye informanter underveis Teori-/ eller typologibasert utvelging: bygger på (etablert) teori

Fokusgrupper gruppeintervjuer (6-12 deltagere) ordstyrer bruker intervjuguide skaper debatt og refleksjon kan avklare usikkerhet og utvikle nye hypoteser

Utfordringer Rammen rundt intervjuet Sin egen person og reaksjoner Presentasjon av intervjuet og spørsmålene Type spørsmål Ikke (for) ledende spørsmål Velge ut like personer, som kan forstå hverandre Velge ut ulike personer, for å skape debatt Svar kan bli undertrykt

Surveys – kvantitativ metode Effektiv metode for å undersøke store mengder data (mennesker, begivenheter, hendelser) Brukes ofte i sammenheng med kvalitative undersøkelser Bygger på en positivistisk tradisjon: får sikre svar Telle antall med bestemte egenskaper

Spørreskjema Et spørsmål av gangen Presisjon, forklar hva du er ute etter Ikke (for) ledende spørsmål Ikke for kompliserte spørsmål Ikke for mange spørsmål Gjensidig utelukkende svarmuligheter Mest mulig uttømmende svarmuligheter Gi muligheter for ”Vet ikke”, ved vanskelige spørsmål Test det på noen få respondenter

Utfordringer Respondentene svarer det de tror er forventet Respondentene gir svar som kan være med på å bekrefte et ønsket selvbilde Forholdet mellom enheter, respondenter og populasjon Bortfallsanalyse: sammenligne antall i populasjonen, bruttoutvalg og nettoutvalg for kjente kategorier (for eksempel kjønn og alder)

Problemer ikke bare én, men flere publikumsgrupper allmennhetens holdninger er ikke summen av individuelle holdninger holdninger kan ikke fristilles fra den prosessen som den skapes i (jf. etiske valg) holdningene kan ikke forstås utenfor konteksten de er skapt

Analyse av meningsinnholdet Fokus: Hva som blir sagt Helhet: sentrale tema Koding, finne begreper og kategorier Kondensering: redusere datamateriale Sammenfatning: beskrive datamaterialet ved hjelp av kodeordene Stemmer sammenfatningen overens med helheten?

Beretningsanalyse Fokus: forløpet i fortellingen (narrativer) for å forstå hvordan medlemmene i gruppen organiserer sin forståelse av verden ser ikke etter meningsinnholdet ser etter gjentagende mønstre ser etter hva som det blir lagt vekt på

Rapporten [Tittel] 1.Innledning (bakgrunn, feltet) 2.Problemstilling - forskningsspørsmål - hypoteser 3.Teori (hva andre har skrevet om dette) 4.Metode (hvordan vi har gått frem) 5.Observasjoner (spørreskjema, intervjuer) 6.Analyse (våre tolkninger) 7.Konklusjon (forslag til strategi)