KARRIEREPLANKURS Bakgrunn: Bidra til å få ungdom ut av ledighet og tilbake til skole eller annen opplæring. Utfordring: Utforme og gjennomføre et konkret.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering til utdanning
Advertisements

Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Et program for ungdomsskolen
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
NESOs Formannskole klasse / 2014
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.

1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Joachim Bjerkvik
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Markedsarbeid i ungdomsmottaket
Samarbeid OT/NAV/skole
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Prosjekt til fordypning
Traineeprogram for RDA-bedrifter i Nordland. Utviklet i et samarbeid mellom; Innovasjonsprogram SaltenInnovasjonsprogram Salten Abelia-bedriftene i Nordland.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
SUV Selvstendiggjøring unge voksne Vårkonferansen Trond Strøm Kari Solberg Turid Jensen Turid Jensen.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Foreldremøte 8. Trinn. 28. August ”Utdanningsvalg ved Østersund ungdomsskole” / ”Hvordan forbereder vi elevene for videre utdannelse” Leif Johannessen,
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Karriereveildningsarbeid ved Hemnes sentralskole.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Mangfold i Fokus i Akademia ! Vi vil vise deg spekteret av utdannings- muligheter som finnes på UiO Vi vil at du skal gjøre et bevisst valg etter videregående.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
SAMARBEID OM ØKT GJENNOMFØRING Gildeskål, Meløy og Rødøy
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Karrieresenter Hedmark
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Utskrift av presentasjonen:

KARRIEREPLANKURS Bakgrunn: Bidra til å få ungdom ut av ledighet og tilbake til skole eller annen opplæring. Utfordring: Utforme og gjennomføre et konkret kurstilbud (pilot) og bidra til å utvikle samarbeid mellom Karrieresenteret, NAV og OT

Mål: Bygge motivasjon, mestringsfølelse og øke kunnskap om muligheter. Bidra til bevisste valg gjennom økt valgkompetanse og økt yrkeskunnskap. Deltaker skal utarbeide egen framtidsplan.

Temaer i kurset: Egenutvikling; utforsking gjennom karriereverktøy Mulighetsutforsking, muligheter i skole og arbeidsliv Yrkesorientering; bedriftsbesøk og jobbskygging Valgkompetanse Motivasjon og mestring Økonomi og karrierevalg Ansvar for egen framtid

Struktur i kurset: 6 uker Tre dagsamlinger hver uke En individuell samtaledag En dag til egen planlegging og gjennomføring av avtaler og samarbeidsmøter

Avslutning = nye muligheter! Pilotprosjektets del 1 avsluttes i dag. Del 2: Den enkelte følger sin framtidsplan Vår nye utfordring: Evaluere og videreutvikle tilbudet og samarbeidsformen slik at kurstilbudet kan tilbys til hele fylket.