Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er psykisk utviklingshemming?
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Læring og undervisning Etter Olav Dalland 1999 m.fl.
Klasseregler.
Björk Thorarinsdóttir
Psykiske utfordringer ved MS
En mors hjertesukk Gå ! - min sønn gikk aldri. Han ”fikk flysertifikat” ett år gammel. Føttene hans har ikke vært i nærheten av bakken siden …. Inge.
Kognitiv utvikling Hukommelse, begreper, læring og opplæring
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Fritidslederen min roper hjelp!
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Attention-Deficit Hyperactivity Disorder
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Psykisk utviklingshemming Hvem har og hvem har ikke ?
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Et økende problem i skolen?
Psykiske lidelser hos barn og ungdom
Kulturhistorisk perspektiv
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak
Psykisk utviklingshemming Hvem har og hvem har ikke ?
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Moralutvikling Etter Bunkholdt Og Tetzchner
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Hyperkinetiske forstyrrelser
Psykiske vansker hos barn og ungdom
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Aggresjon.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
Asperger syndrom og ADHD
Kap 1 - Hjerne Hvis hjernen skades før, under eller etter fødselen, kan det medføre en eller flere følgende tilstander: utviklingshemming cerebral parese.
Fritidslederen min roper hjelp!
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Yngre personer med demens
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen En mors hjertesukk Gå ! - min sønn gikk aldri. Han ”fikk flysertifikat” ett år gammel. Føttene hans har ikke vært i nærheten av bakken siden …. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Mest etter Hjerne og Atferd Gjærum og Ellertsen 2002 ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder i DSM-IV HKF Hyperkinetisk Forstyrrelse F-90 i ICD-10 http://www.odont.uio.no/allmennodontologi-voksen/ICD10SOK/icd10.htm Oktober 2005 Mest etter Hjerne og Atferd Gjærum og Ellertsen 2002 Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Hjerne og atferd kap.13 Øgrim og Gjærum Denne artikkelen er en illustrasjon på kunnskapsutviklingen fra de første beskrivelsene i 1902, til behandlingsprinsipper i 1947, til forskningsutviklingen opp til våre dager Artikkelen viser en rekke ulike perspektiver og kan ses som en innføring i kunnskapsutvikling og perspektivtaking langt utover HKF/ADHD-området Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Kjært barn har mange navn Clumsy child-syndrom MBD (Minimal Brain Dysfunction) Fumlere og tumlere (Danmark) DAMP (Deficits in Attention, Motor control and Perception. Gillberg - Sverige) HS (Hyperkinetisk syndrom. Danmark) HK (Hyperkinetic Disorder. WHO) ADD / ADHD (Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. USA) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

F90 Hyperkinetiske forstyrrelser 1 Gruppe lidelser kjennetegnet ved tidlig debut (vanligvis i løpet av de fem første leveårene), manglende utholdenhet i aktiviteter som krever kognitivt engasjement, og tendens til å skifte fra en aktivitet til en annen uten å gjøre noe ferdig, i kombinasjon med uorganisert, dårlig regulert og overdreven aktivitet. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

F90 Hyperkinetiske forstyrrelser 2 Flere andre avvik kan forekomme. Hyperkinetiske barn er ofte uforsiktige og impulsive, utsatt for ulykker og får oftere disiplinærvansker på grunn av tankeløse brudd på normer og regler, mer enn på grunn av bevisst utfordrende atferd. I forhold til voksne viser de ofte sosialt uhemmet atferd med mangel på normal forsiktighet og tilbakeholdenhet. De er upopulære blant andre barn, og kan derfor bli isolert. Kognitive forstyrrelser er vanlige, og spesifikke motoriske og språklige utviklingsforstyrrelser uforholdsmessig hyppige. Sekundære komplikasjoner omfatter dyssosial atferd og lav selvfølelse.  Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen F 90.0-90.9 F90.0 Forstyrrelser av aktivitet og oppmerksomhet Inkl:oppmerksomhetsforstyrrelse: forstyrrelse med hyperaktivitetoppmerksomhetsforstyrrelse: syndrom med hyperaktivitet Ekskl:hyperkinetisk atferdsforstyrrelse (F90.1)       F90.1 Hyperkinetisk atferdsforstyrrelse Inkl:hyperkinetisk forstyrrelse forbundet med atferdsforstyrrelse       F90.8 Andre spesifiserte hyperkinetiske forstyrrelser       F90.9 Uspesifisert hyperkinetisk forstyrrelse Inkl:hyperkinetisk reaksjon i barndom eller ungdom INA hyperkinetisk syndrom INA Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Diagnostiske kriterier Sympotomer Oppmerksomhetsvansker Impulsivitet Hyperkativitet Må ha vist seg før 5-årsalderen Bør ha pågått minst ett år i førskolealderen (Barkley) Må være til stede i minst to ulike situasjoner Må innebære en betydelig belastning for personen selv og/eller omgivelsene Jeg har henta dette fra ICD-10. At det finnes under psykiatridiagnosene betyr ikke at det er en psykiatrisk lidelse. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen DSM-IV - kriterier Er uoppmerksom på detaljer, eller gjør slurvefeil i skolearbeidet Urolig med hender eller føtter, sitter urolig på stolen Har problemer med å opprettholde konsentrasjonen i oppgaver eller lek Forlater plassen sin i klasserommet eller i andre sit. hvor en skulle sitte stille Hører ikke etter når han/hun blir tilsnakket Herjer (løper/klatrer) i situasjoner hvor det ikke er passende Faller ut underveis i en instruksjon og klarer ikke å fullføre oppgaver Har problemer med å delta i lek eller fritidsaktiviteter på en stille og rolig måte Har problemer med å organisere oppgaver og andre gjøremål Er "på farten", atferden blir beskrevet som "drevet av en motor" Vegrer seg for oppgaver (skolearbeid eller lekser) som krever "tankearbeid" Snakker overdrevent mye Mister ting til skolearbeidet og til andre aktiviteter Buser ut med svar før spørsmålene har blitt ferdigstilt Blir distrahert av ytre stimuli Har vanskeligheter med å vente på tur Virker glemsk i daglige aktiviteter Avbryter eller forstyrrer andre Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Atferd – en sammenlikning Barkley Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Genetiske årsaker (ref. til ulike undersøkelser – forsiktig med slutning) Søsken: 30% risiko hvis et barn har Eneggete tvilling: 83% sannsynlighet hvis den andre har Toegget tvilling: som søsken Foreldre: 57% sannsynlighet at barn får hvis foreldre har Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Nevrologiske årsaker (ref. til ulike undersøkelser – forsiktig med slutning) Hjernedysfunksjoner Nevropsykologiske undersøkelser (registrering av atferd) viser ”hjerneskadeliknende” utfall på tester som måler eksekutivfunksjoner (impulskontroll, planlegging, arbeidsminne, målrettet assosiering og motorisk sekvensiering) Quantitativ EEG: 90% treffsikkerhet Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Miljøfaktorer – Årsaker (ref. til ulike undersøkelser – forsiktig med slutning) Miljøgifter økt risiko ved mors røyking under svangerskapet stort alkoholbruk gjennom svangerskapet Psyokososiale forhold sult og ekstrem deprivasjon Individuelle miljøfaktorer (9-10% forklarer) hodeskader forgiftninger traumer samspill/miljøets forventninger skoleerfaringer Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Undersøkelsesmetoder Foreldreintervju med medisinsk anamnese (svangerskap, fødsel, tidlig utvikling, spesielle sykdommer hos barnet, skader, traumer, psykiske lidelser i familien, alvorlige hendelser) Førskolelærer/lærerintervju Pedagogisk-psykologiske undersøkelser av barnet Observasjon Medisinsk-nevrologisk vurdering Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Forståelsesmodell del 1 Russel Barkley (1998) bygger en teori om svikt i inhibisjon (impulskontroll), som forstyrrer eksekutivfunksjonene. Disse er: Non-verbalt arbeidsminne Verbalt arbeidsminne Selvregulering av motivasjon og følelser Rekonstruksjon Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Forståelsesmodell del 2 Non-verbalt arbeidsminne: for eksempel indre bilder av hendelser og erfaringer, gjenta handlingssekvenser Verbalt arbeidsminne: for eksempel beskrive, reflektere, problemløse Selvregulering av motivasjon og følelser: vurdering av situasjon som medfører følelser før handling Rekonstruksjon: analyse og syntese Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Tiltak Kognitiv atferdsterapi (f.eks.ART) Foreldretrening (f.eks.PMT) EEG-biofeedback Medikamentell behandling (Ritalin/Conserta e.l.) Generelt: Multimodal behandling (medisinsk kombinert med psyko-sosial beh.) gir best resultat Moltimodal – behandle barnet og behandle miljøet rundt, som bh, skole, fritid, hjem og utvidet familie Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Tiltak Flere innsatsfelt Trening av svake funksjoner Kompensering – finn alternativer til svake funksjoner Tilrettelegging – av krav og rammebetingelser Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Behandling – 4 prinsipper Informasjon om tilstanden Redusere og/eller kompensere for impulsivitet, hyperaktivitet og oppmerksomhetsproblemer Forhindre / redusere omfanget av psykiatrisk forstyrrelser Adekvat behandling av ledsagende utviklingsforstyrrelser og psyk. lidelser Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen 1. Informasjon Alle viktige personer / instanser bør få info om barnets situasjon. Skole og barnehage er særlig viktige OBS: Ikke glem å gi barnet informasjon ! Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Rådgivning Viktig at foreldre får gode råd om hvordan man kan håndtere dagliglivet mht Faste rutiner Forutsigbarhet Tydelige beskjeder Trygge rammer rundt barnets liv Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Atferdsmodifisering Atferdsmodifiserende behandling kan nyttes til å stimulere til ønsket atferd og til å redusere uønsket atferd Finne motiverende belønninger Fokus på å bygge opp positiv samhandling, mestring og god selvfølelse Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Medikamentell behandling Opptil 75% av barn med ADHD har nytte av sentralstimulerende midler (Ritalin, Conserta, Strattera) Vanlig dosering er 2 – 3 ganger pr dag Få bivirkninger ved bruk av ”medisinske” doser Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Spesialpedagogiske tiltak De fleste barn med Hyperkinetiske forstyrrelser vil trenge ekstra hjelp på skolen for å oppnå innlæring av fagstoff Mange vil også trenge hjelp til en bedre sosial tilpasning Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Psykososial støtteordninger Støttekontakt Avlastningshjem Ulike trygdeordninger (grunnstønad / hjelpestønad) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Tiltak R. Barkley Ex. Rettet mot foresatte Steg 1: Lær å gi positiv oppmerksomhet til barnet Steg 2: Bruk din kraftfulle oppmerksomhet for å få barnet til å tilpasse seg (to gain compliance) Steg 3: Gi mer effektive instruksjoner Steg 4: Lær barnet å ikke avbryte dine gjøremål Steg 5: Lag et tegnøkonomisystem Steg 6: Lær å straffe uønsket atferd konstruktivt Steg 7: Utvide bruken av time-out Steg 8: Lær å mestre barnet på offentlige steder Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Tiltak fra R. Barkley Eks. Tegnøkonomi Sett inn bilde side 181 om tegnøkonomi Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Prognose Noen blir problemfrie etter pubertet Andre vil streve med konsentrasjonsvansker og ha problemer i ekteskap og på arbeidsplass Ca 20 – 45% har som voksne fortsatt betydelige psykiatriske og antisosiale problemer Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Prognose forts Prognose avhenger av symptomer og barnets psykososiale miljø Atferdsforstyrrelser, depressive mødre og antisosiale fedre gir dårlig prognose Hyperaktivitet og lav impulskontroll øker risiko for kriminalitet i voksen alder (ikke oppmerksomhetssvikten) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen ”Voksne ADHD-barn” Tidligere trodde man at ADHD-barna ”vokste det av seg” I dag vet vi at mange voksne har slitt med hyperkinetiske forstyrrelser uten at dette har vært diagnostisert Det kan dreie seg om 2 – 7 % av alle voksne Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Internettlenker ADHD-foreningen.no Nasjonalt kompetansesenter for ADHD, Tourette syndrom og narkolepsi Elevsiden.no Mer fra Elevsiden.no Skepsis til forskning om ADHD Kurs om hyperkinesi (Power Point) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen