Lærekandidatordningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Informasjon om læreplass
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Læring på arbeidsplassen
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Bygg- og anleggsteknikk.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rettigheter og plikter
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Lærlingordningen Bergen kommune
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Fagopplæring -yrkesfag
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Rådgiversamling OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010.
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Lærekandidatordningen
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Lærekandidatordningen En lærekandidat nevnes i Opplæringsloven og forskriften ofte sammen med lærlingen og skal på mange måter behandles som denne. Ordningen ble innført med endringen i Opplæringsloven med virkning fra 2000 Lærekandidatordningen er en parallell til lærlingordningen, men målsettingen er en mindre omfattende prøve enn fag-/svenneprøve

Forskjellene Lærlinger Lærekandidater Lærekontrakt Opplæringskontrakt Fag-/svenneprøve Kompetanseprøve Opplæring i hele læreplanen for Vg3 Opplæring i deler av læreplanen for Vg3 Kan søke ordinære jobber Bør ved endt opplæring kunne søke jobb i andre bedrifter enn der opplæringen har foregått Det kan søkes om ekstraordinært tilskudd for lærlinger Det kan ikke søkes om ekstraordinært tilskudd for lærekandidater

Likhetene jfr. lærlingordningen En lærekandidat skal ansettes i bedriften på sammen måten som en lærling Får de samme rettighetene og pliktene som alle andre ansatte Ferie Sykefravær Arbeidsreglement Rett til å søke om støtte fra Lånekassen PPT

Opplæringsplan For lærekandidatene skal det utarbeides en opplæringsplan tilpasset den enkelte Hvem kjenner søkeren best? Lærekandidaten Hvem er best egnet til å uttale seg om søkerens sterke sider? Hvem kjenner bransjen/bedriftene der det er aktuelt med opplæringsplass?

Opplæringsplan forts. Læreplanens generelle del Prinsipper for opplæringen, læringsplakaten Læreplanen for det enkelte lærefag, Vg3

Omfanget av lærekandidatordningen I Sør-Trøndelag har vi siden 2001 hatt ca 40 opplæringskontrakter Er dette tallet riktig eller for høyt eller lavt?

Suksesskriterier Kjenne eleven så godt at man, sammen med eleven kan sette riktige mål i forhold til evner, ferdigheter og interesser. Kunne veilede eleven så han/hun blir motivert til å ta riktige valg. Motivere eleven til høyeste mulige ambisjonsnivå. Kjenne arbeidslivet så godt at man kan sette mål for opplæringen, lærebedrift/praksissted må involveres på et eller annet tidspunkt. Kunne involvere foresatte så skolen/eleven/foresatte har samme mål. Tilrettelegge overgang fra elev til lærekandidat gjennom tidlig kontakt med lærebedrift (fra opplæringsansvaret hos skole til lærebedrift). Kommunikasjon med opplæringsavdelingen?

Avvikssøkere §11-12 Alle avvikssøkere skal ha skoleønske som andreønske og tredjeønske Ingen fritak for teorifag Hvordan teorien skal tas må gå klart frem av lærekontrakten Det skal foreligge en søknad om lærekontrakt på avvik Enkeltvedtak Sakkyndig vurdering er ikke nødvendig Er ikke på formidlingslisten

Søkere med individuell oppfølging Kommer med på formidlingslisten Vedlegg sendes til lærebedriften på forespørsel