Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSigrun Dahle Endret for 7 år siden
1
Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010
2
Helseinstitusjoner i Oppland Pr i dag tar Oppland fylkeskommune opplæringsansvaret i 16 helseinstitusjoner: 7 institusjoner innenfor psykisk helsevern 5 institusjoner med behandling av rusmiddelavhengige 4 institusjoner med somatisk behandling 4 institusjoner gir opplæring til barn med rett og plikt til grunnskoleopplæring (ca 400 pasienter 2009/2010). Opplæringen ved 12 institusjoner retter seg mot voksne innen rusomsorgen, psykisk helsevern eller med behov for logopedi (ca 200 pasienter 2009/2010). Budsjett 2010 for opplæring i helseinstitusjoner: Ca 17 millioner.
3
Dagens opplæring i helseinstitusjon Opplæringen som gis pr i dag: Vurderes av institusjon og skole som verdifull for pasientene Opplæring gis både rettighetselever og en del som ikke har rettigheter etter opplæringsloven Opplæringen knyttes ikke alltid til læreplaner. Ofte uavklart om det er grunnskoleopplæring eller videregående opplæring. Skillet mellom opplæring og behandling er ikke alltid klart Omfanget og organiseringen av opplæringen tilpasses institusjonen
4
Spørsmål til avklaring 1. Hvem skal få opplæring? Kun de som har rettigheter etter opplæringsloven? Hvem skal i så fall vurdere rettigheten? § 4A-1: Dei som er over opplæringspliktig alder, og som treng grunnskoleopplæring, har rett til slik opplæring, så langt dei ikkje har rett til vidaregåande opplæring etter § 3-1 Hvordan skal et behov for opplæring vurderes? Hvem skal vurdere behovet? Egenvurdering?
5
Spørsmål til avklaring forts. 2. Hvilket innhold skal opplæringen ha? Rundskriv Udir-10-2009: ”Pasienter i institusjon har… krav på opplæring i samsvar med Læreplanverket for kunnskapsløftet, herunder fag- og timefordeling..”. Hvordan kan det gjøres formelt riktig mht sakkyndige vurderinger? fatting av vedtak om fritak eller spesialundervisning? Hvor går skillet mellom opplæring og behandling, for eksempel i forbindelse med deltakelse på turer og trening.
6
3. Hvilket omfang skal opplæringen ha? Omfang tilpasses institusjonen og behandlingen der. Ivaretar Fylkeskommunen sitt ansvar når for eksempel grunnskoleelever får en time teori annenhver dag? Hvis ikke – hva er godt nok? Spørsmål til avklaring forts.
7
4. Omfatter fylkeskommunens ansvar polikliniske pasienter? Rundskriv 10-2009 - opplæringsansvaret kan omfatte dagpasienter etter konkret individuell vurdering Hvem skal vurdere rettighetene? Hvordan skal fylkeskommunen eventuelt organisere et tilbud for aktuelle polikliniske pasienter?
8
Spørsmål til avklaring fortsetter 5. Refusjonskrav Lovendring fra 1.8.2009: Fylkeskommunen der en institusjon ligger kan kreve refusjon av utgifter fra fylkeskommunen der pasienten var bosatt på tidspunkt for innleggelse. Refusjonsordningen er begrenset til institusjoner som tilbyr behandling for rusmiddelavhengige og pasienter innen psykisk helsevern. I hvilken grad skal rettigheter etter opplæringsloven og omfang av opplæringen dokumenteres også ved bruk av laveste refusjonssats? Kan vi forvente presiseringer vedrørende opplæring i helseinstitusjoner fra sentralt hold?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.