Elevatferd og læringsmiljø 2000

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Samiskopplæring i Nordland
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
KLASSE- og UNDERVISNINGSLEDELSE
TØYENSTANDARDEN.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kroppsøvingsdidaktikk
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Et økende problem i skolen?
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Kapittel 14 Simulering.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Lokal arbeidstidsavtale
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Overgangsprosjektet NY GIV
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
Tiller videregående skole
Organisering og arbeidet i kommunene
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
Ulikheter og variasjoner
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Samarbeid mellom skole og hjem
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Kampen skole Vår visjon:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
KLASSELEDELSE.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Elevatferd og læringsmiljø 2000 En oppfølgings-undersøkelse av elevatferd og læringsmiljø i grunnskolen Eyvind Lindberg & Terje Ogden Bestilling fra Læringssenteret: bestilling@ls.no Internett: http:www.ls.no tlf: 23301200 Kontakt med forskerne: Lindberg: 69289040 Ogden: 69274611

Formål med undersøkelsen Å kartlegge omfang og innhold i atferdsproblemer i grunnskolen Å beskrive endringer i lærernes og rektorenes vurderinger fra 97 til 99 Bedre forståelsen av situasjonen på ungdomstrinnet (intervjuundersøk.) Kartlegge sammenhenger mellom leseferdigheter og atferd på u-trinnet

Resultater fra 1997 ”Når mange små blir til ett stort problem” Det er de vanligste problemene som er ”mest alvorlig” Alvorlige atferdsproblemer er lavfrekvente Høyt samsvar mellom trivielle og alvorlige atferdsproblemer Svak sammenheng mellom lærerkjennetegn og atferdsproblemer 1/3 av lærerne var ikke bekymret for noen av sine elever Situasjonen var ifølge lærerne vanskeligere på u-trinnet enn på b-trinnet

Færre atferdsproblemer når: Skolene hadde færre enn 200 elever på u-trinnet og 97 elever på b-trinnet Klassene hadde færre enn 18 elever på u-trinnet og 15 elever på b-trinnet Skolene hadde klare regler samt rutiner for å reagere på regelbrudd Skolene hadde pedagogiske opplegg for å lære sosiale ferdigheter, gjøre usikre elever trygge og stille elever aktive

Hvem deltok i undersøkelsen? 33 skoler og 464 lærere på barne- og ungdomstrinnet Gjennomsnittsalder: B-trinnet: 42,5 år U-trinnet: 45 år Allmennlærere: B-trinnet: 77% U-trinnet: 55% Kvinnelige lærere: B-trinnet: 76% U-trinnet: 59% Elevtall skolene: B-trinnet: 291 Utrinnet: 261 Elevtall klassene: B-trinnet: 21,4 U-trinnet: 22,2 61% av lærerne hadde ikke fremmedspråklige elever, mens resten hadde 1-17 fremmedspråklige i klassen

Variabler i lærerundersøkelsen Hendelser i klassen og skolemiljøet en utvalgt uke Læringshemmende, utagerende og innadvendt problematferd i klassen Alvorlige norm- og regelbrudd Gjennomsnittlige funksjonsnivå og individuelle forskjeller i klassen Klassemiljø Elevproblemenes alvorlighetsgrad ved skolen Iverksatte tiltak ved skolen Lærernes forslag til tiltak

Hovedresultater 2000 Høy grad av stabilitet i lærervurderinger fra 97 til 99 Funksjonsnivå og individuelle forskjeller og klassemiljø var stabilt Vurdering av elevenes atferd viste en klar negativ tendens Vurdering av antall bekymringselever var stabilt En sterkere økning i problematferd enn i antall elever som lærerne var bekymret for på grunn av deres atferd En mer negativ utvikling i vurderingene av elevatferd på u-trinnet enn på b-trinnet B-trinnet: mer alvorlige elevproblemer ved skolen U-trinnet: flere atferdshendelser i skole- og klassemiljø

Hovedresultater 2000 (II) 37% av lærerne i 99 var ikke bekymret for noen av sine elever mot 30% i 97 2,5% av elevene var så vanskelige å mestre i vanlige klasser at de ifølge lærerne burde få tilbud i egne klasser eller grupper 54% av lærerne hadde ingen slike elever Det var ingen sammenheng mellom endringer i lærervurderinger og skolenes rammefaktorer

Hovedresultater 2000 (III) På u-trinnet var det en sterk nedgang i rapportering av klare regler (93 til 80%) og prosedyrer for å håndtere elever som bryter regler, både på skolen (75 til 50%) og hos den enkelte lærer (75 til 59%) På b-trinnet var det en økning i tiltak for usikre stille og tilbaketrukne elever, og for å utvikle elevenes sosiale ferdigheter (fra 37 til 53%)

Sammenlignet med barnetrinnet hadde ungdomstrinnet i 1997 og 2000: Mer innadvendt problematferd og mer læringshemmende atferd Større avstand mellom elevenes faktiske sosiale og faglige funksjonsnivå og lærernes forventninger Større individuelle forskjeller i klassene Mindre positive lærervurderinger av klassemiljøet Mindre aktivt korrigerende lærere Mindre utagerende atferd i klassen!

Hva skiller klasser med gode og dårlige leseferdigheter på u-trinnet? Antall språkgrupper ved skolen Arbeidsinnsats i klassen Elever som forstyrrer undervisningen Individuelle motivasjonsforskjeller Bevisst arbeidsvegring i timene Elever som bråker i timene Klassens gjennomsnittsmotivasjon Gjennomsnittlig evnenivå i klassen Individuelle forskjeller i klasseromsatferd

Skolens handlingsplan Styrke infrastrukturen i skolen Formulere og formidle klare regler ved skolen og i den enkelte klasse og etablere klare prosedyrer for å følge opp regelbrudd Kriseberedskap for alvorlige konflikter og hendelser Bevisstgjøring av skolens verdigrunnlag og formulere forventninger til positiv elevatferd Sosial kompetanseutvikling Klasseledelse Styrke elevenes motivasjon, innflytelse og medvirkning i skolen Styrke kontakt og samarbeid med elevenes foresatte og skolens eksterne støttesystem

Et introduksjonsprogram for alle nytilsatte som minimum burde inneholde En klargjøring av skolens standarder og rutiner for klasseromsatferd og en oversikt over tilgjengelig støttesystem for nye lærere, slik at disse kan leve opp til de forventede standarder Skoler med mer enn 200 elever bør ha en hovedansvarlig for oppfølging av nyutdannede lærere og andre nykommere

Et introduksjonsprogram for alle nytilsatte som minimum burde inneholde Redusert undervisningsplikt for alle førsteårslærere, for å gi dem muligheter til å observere i andres timer, besøke andre skoler og delta i andres undervisning. Man anbefaler minimum en halv dag pr. uke det første skolehalvåret til denne typen aktiviteter Dette overenstemmer med undersøkelsen som ble gjort av skoleetaten i Oslo i gruppen nytilsatte inneværende skoleår!!!

Rektor bør: Ta ledelsen i å definere målene i skolens atferdspedagogiske arbeid Legge til rette for å skape størst mulig enighet i personalet om atferdsstandarder og om hvorledes de skal oppnås Sikre at disse standarder blir konsistent fulgt opp i hele skolemiljøet

18% av elevene fikk ingen valg SUNDELL & COLBIØRNSEN (1999) GJORDE SOSIOMETRISKE MÅLINGER PÅ B.TRINNET 18% av elevene fikk ingen valg Årsaksanalysene tydet på at disse elevene først og fremst manglet sosiale forutsetninger og ferdigheter Lite tydet på at det var faglig tilkortkomming, fysiske skavanker o. l. som var utslagsgivende Elevene oppga 3 valg hver, og 18% fikk altså ingen valg

I ASKER FANT OGDEN (1995) AT: 11% av fjortenåringene ikke fikk noen ”sosiometriske” valg av jevnaldrende når man medtok både timer og friminutt 16% ikke fikk noen valg i friminutt På sosiale ferdighetsmålinger hadde disse elevene signifikant lavere sosial kompetanse enn sine jevnaldrende