Entreprenørskap i lærarutdanningen Ivar A. Offerdal
ENTREPRENØRSKAP ”Utvikling av kompetanse i entreprenørskap må inngå som en del av utdanningen på alle nivå.” (s.113) St. melding nr.30 2003/2004
ENTREPRENØRSKAP Grunnskulen og den vidaregåande opplæringa må vere eit av dei mest sentrale satsingsområde i ein samla strategi for å fremje entreprenørskap. (s.25) Fylkesplanen S. og Fj. 2005 -2008
ENTREPRENØRSKAP St.melding nr.30 2003/2004 ”Entreprenørskap innebærer utvikling av både personlige egenskaper, holdninger, formell kunnskap og ferdigheter.” (s.113) St.melding nr.30 2003/2004
ENTREPRENØRSKAP ”Kunnskap og ferdigheter omhandler hva som må gjøres for å etablere ny virksomhet, og hvordan man lykkes med å utvikle en ide til praktisk og målrettet aktivitet.” St.melding nr. 30 2003-2004
ENTREPRENØRSKAP Fylkesplanen S. og Fj. 2005 -2008 Her tolkar vi entreprenørskap som ei form for livshaldning som gjev seg til kjenne på ulike område – i arbeid, på skulen, i heimen og fritida. Det er snakk om å utvikle ein entreprenørskapskultur med vekt på læring av personlege haldningar. Fylkesplanen S. og Fj. 2005 -2008
ENTREPRENØRSKAP evne til å sjå ressursar og mulegheiter lokalt og til å vera nyskapande både i arbeidsliv og samfunnsliv kvalifikasjonar til å bruka ressursane på ein produktiv og meiningsfull måte forståing for konsekvensar av eigne val og handlingar vilje til å ta ansvar for felles arbeidsoppgåver, syna uthaldenheit og stå – på - haldning (KUF-97)
ENTREPRENØRSKAP ein som ser mulegheiter, og som gjer noko for å realisera dei….. Dr. Paul DeLargy
Entreprenørskap i utdanningssystemet Det er derfor viktig å fokusere på entreprenørskap i lærerutdanningene, og samtidig formidle tilbud om kompetanseutvikling til lærere som er i arbeid. ”Se mulighetene og gjør noe med dem!” (NHD, UFD, KRD – 2004) s. 7.
Entreprenørskap i læreplanane Dagens læreplaner legger til rette for at skoler og lærere, i samarbeid med næringsliv og eventuelle eksterne organisasjoner, kan ta initiativ til å drive entreprenørskapsopplæring, blant annet gjennom prosjektarbeid. ”Se mulighetene og gjør noe med dem!” (NHD, UFD, KRD – 2004) s. 11.
LÆRARUTDANNINGEN I lærerutdanningene er entreprenørskap vektlagt både i grunnutdanningen, samt i videre - og etterutdanningen av skolens personale. Rammeplanene for alle lærerutdanningene beskriver nødvendigheten av å utvikle læringsstrategier som stimulerer til pedagogisk bruk av entreprenørskap i opplæringen. ”Se mulighetene og gjør noe med dem!” s. 15
LÆRARUTDANNINGEN Høyskolene er forpliktet til å sørge for at entreprenørskap blir et tverrfaglig emne i lærerutdanningen ved utarbeiding av egen fagplan. Entreprenørskap er imidlertid ikke et eget obligatorisk fag i lærerutdanningen, men den nye studiemodellen gjør det mulig å tilby entreprenørskap som et valgfritt fag innenfor allmennlærerutdanningen. ”Se mulighetene og gjør noe med dem!” s. 15
Mål i lærarutdanningen Økt kompetanse hos lærerne til å drive entreprenørskapsopplæring Flere lærere som velger entreprenørskap som valgfritt emne i allmennlærer - utdanningen Økt samarbeid mellom lærerutdanningen og lokalt næringsliv Flere lærere som tar entreprenørskapskurs ”Se mulighetene og gjør noe med dem!” s. 18
Tiltak i lærarutdanningen Det vert sett av midlar til : Etablering og gjennomføring av studiar i entreprenørskap/innovasjon/arbeidslivs –kunnskap Kompetanseutvikling for lærarar i grunnopplæringa – etterutdanning og vidareutdanning