FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Forventninger og videre arbeid…...
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Melding til Stortinget…
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Landsorganisasjonen i Norge
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Utdanningskvalitet – Nord universitet
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien Jobbes mer systematisk med kompetanseutvikling Sterkere vektlegging av kollektiv læring – samarbeid og erfaringsutveksling Omfattende skolelederutdanning - i ferd med å fases ut Bredt kommunalt tilbud Mangelfulle tilbud i videregående opplæring i en del yrkesfag og musikk, dans drama Langvarige tilbud, f.eks videreutdanning, etterlyses Ser endringer i praksis flere steder, særlig grunnskolen Hindringer for at kompetanseutviklingen skal medføre endringer i praksis er mangel på tid og konsistens i valg av tema

FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien Samarbeidet mellom UH-sektoren og skoleeier/skole: Strategien ført til flere og mer levende regionale møteplasser Mer dialog om innholdet i standardtilbudene Forbedret samarbeid ført til mer relevante og gode tilbud Tilbudene har blitt mer praksisnære Betydelig kompetanseheving hos høyskolenes egne ansatte Bidrag til å styrke grunnutdanningen av lærere Endringer i organisering av EVU-virksomhet, men mye gjøres som merarbeid Både skolene og tilbyderne opplever kapasitet som et problem

FAFO: Analyse av aktivitetsrapportering for 2007 Økning i totale midler brukt på kompetanseutvikling. Mesteparten av økningen i videregående opplæring Mesteparten av midlene brukt til etterutdanning og annet utviklingsarbeid, særlig i videregående opplæring Nær halvparten av kommunene bruker under 20 % av midlene til vikarutgifter I grunnskolen moderat nedgang i andel skoler og antall lærere som har deltatt i kompetanse-utviklingstiltak. I videregående opplæring økning innen flere temaområder. Innen elevvurdering klar økning i begge skoleslag

FAFO: Analyse av aktivitetsrapportering for 2007 Universitetene og høyskolene sto for tilbudet til mellom 20 og 50 % av skolene som har hatt kompetanseutviklingstiltak avhengig av tema Universiteter og høyskoler mest brukt innenfor fag, skoleledelse, organisasjonsutvikling og læreplan-analyse Innenfor tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT andre eksterne tilbydere Intern kompetanse innen elevvurdering

Utdanningsdirektoratets høringsuttalelse til Stjernø-utredningen Kap 14 Styrking av profesjonsutdanningen i høyskolene: LU og NRLU bør ta initiativ til å styrke studiekvaliteten, bør følges opp med jevnlige evalueringer. gjennomgang av ansvars- og rollefordelingen mellom LU og skoleeier, må omfatte både grunn-, etter- og videreutdanning med tanke på å etablere et helhetlig system for lærer-kvalifisering. ikke bare kvaliteten i praksisperiodene som bør styrkes, men hele praksisdimensjonen i lærerutdanningen kompetansehevingsprogram for lærerutdannere, økt profesjonskunnskap må være et mål og må foregå i samarbeid mellom LU, praksisfelt og studenter. formålstjenlig med en viss statlig styring gjennom nasjonale rammeplaner, detaljeringsgraden på planene kan diskuteres. se nærmere på hvordan en ordning med sterkere fastsetting av kompetansekrav hos avtakersiden vil kunne fungere ved siden av noe mindre detaljerte rammeplaner.

Utdanningsdirektoratets høringsuttalelse til Stjernø-utredningen Kap 6 Institusjonsstruktur: Flercampusmodell og prosesstilnærming, men en viss statlig styring i prosessene. Må sikre tilgang på godt kvalifiserte lærere i alle landsdeler. Strukturen må legge til rette for samarbeid mellom skoleeier og lærerutdanningen. Kap 9 En styrket forskerutdanning: Støtter forslag om forskerskoler. Kap 12 Dimensjonering, arbeidsdeling og ansvar for små og utsatte fag: Samordning av dimensjoneringen i videregående opplæring og høyere utdanning. Kompetente lærere som kan undervise til alle læreplaner. Behov for utvikling av studietilbud som favner spesial-kompetanse innen yrkesfagene. Kap 16 Universitetenes og høyskolenes regionale betydning: Høyskoler må ha yrkespedagogisk kompetanse og kunne dekke behovet for yrkesfaglærere. Kap 18 Etniske minoriteters deltakelse i høyere utdanning: Forslaget om stipendprogram for rekruttering må konsekvensutredes. Kap 19 Situasjonen for funksjonshemmede i høyere utdanning: Harmonisering av regelverket for grunnopplæringen og høyere utdanning.

Lesesatsing 2008: 30 mill kr Lesesenteret utarbeider veiledningsmateriell utvikler etterutdanningstilbud som tilbys ca 130 kommuner med svake resultater i lesing fra nasjonale prøver i 2007 Hovedvekt på leseutvikling 5.-10. trinn Varighet høsten 2008 – våren 2009 Universitetene i Agder – Stavanger – Tromsø Høgskolene i Buskerud – Hedmark –Østfold –Bergen – Sør-Trøndelag – Bodø

Tildeling av midler Øremerkede midler til videreutdanning, fortrinnsvis i naturfag og fremmedspråk Etterutdanning samisk innhold Utvikling av samarbeidsmodeller mellom LU og skole/barnehageeier Veiledning av nyutdannete lærere Nettverk for kompetanseutvikling Stipendordningen minoritetsspråklige …..og ny artikkel i serien om skolen som lærende organisasjon

Direktoratets samhandling med lærerutdanningen Råd, utvalg og referansegrupper Nasjonalt initiert utviklingsarbeid rettet mot alle LU Utviklingsarbeid rettet mot grunnopplæringen som involverer noen LU Nettverk, møteplasser, konferanser Regionale samarbeidsfora i regi av FM