Rehabilitering og juss

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
For foreldre og lærere til barn som har fått stilt diagnosen ADHD
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Hva er forsvarlighet i LAR?
Spesialisert rehabilitering
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Selvstendig liv – virkemidler for prioritering
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Henvisning Registrering av henvisning Vurdering av henvisning Vurdering av behandlingsfrist ”Helsehjelp” Tilby behandlinstidspunkt ”Individuelle behandlingsfrister”
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Tilpassede helsetjenester
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Prioritering i helsetjenesten
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Ny lovgivning – helse- og omsorgstjenesteloven Signe L
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Lov om helsetjenesten i kommunene
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
 Utfordringer etter at «Opptrappingsplan for rus» er over..  Lovhjemler, rettigheter, organisering, mv Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Rehabiliteringsinstitusjonene – status etter et.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Nasjonal rusmestringskonferanse
Barn som pårørende.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Soning som helsebringende tiltak Avdelingsdirektør Jon Hilmar Iversen Bergen 13. mai 2008.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Oslo kommune Kommuneadvokaten
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Kommunens ansvar Helsestasjoner Skolehelsetjeneste Allmennlegetjenesten Pleie/omsorgstjeneste Miljørettet helsevern.
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten 30. September Aslak Syse Institutt for offentlig rett.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Helse- og omsorgstjenester
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Kontaktlege/-psykolog
Kontaktlege/-psykolog
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Nasjonal rusmestringskonferanse
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Rehabilitering og juss Tromsø 27.11.2008 Henning Aanes Rehabilitering og juss

Hva er spesielt med rehabiliteringspasienter? Pasientforløpet Tjenestene Jussen

Pasientforløpet Store gevinster for senere helse og rehabilitering kan vinnes ved i en akuttfase å handle riktig Hjerneslag Hjerteinfarkt Akutte traumer Rehabilitering starter straks akuttfasen er over

Rehabilitering fortsetter og kan etableres som den dominerende aktivitet over kortere eller lengre tid Rehabilitering – eller forsternking av den – er viktig foran større operative inngrep, endring i aktiviteter eller livsforhold = prehabilitering

Tjenestene Krysser tjenestenivåene – om igjen og om igjen Tverrprofesjonell tilnærming – hvem skal lede an? Tverrfaglig tilnærming – også innen ett og samme fag, som medisin eller sykepleie, samme sykehus etc.

Jussen Det komplekse Det enkle? Forsterkninger Svakheter?

Hva er juss egentlig? Samfunnsmessig aksepterte normer, uttrykt i regelverk (lover og forskrifter), som staten setter makt og ressurser bak Hva er det uttrykk for hvis et spesielt felt – som rehabilitering – må reguleres spesielt? Uklare eller motstridende normer i samfunnet? Motvillige tjenesteaktører? Komplisert tema faglig, organisatorisk etc.? Svak generell lovgivning?

Det komplekse Forløpet Tjenestene….dertil flere tjenesteaktører med eget omfattende regelverk: Skole- og utdanningssektoren NAV Tilgjengelighet bygg, samferdsel, IKT… Pbl, anti-diskrimineringslovgivningen

Det enkle? Lov om pasientrettigheter (pasientrettighetsloven). § 1-1. Formål Lovens formål er å bidra til å sikre befolkningen lik tilgang på helsehjelp av god kvalitet ved å gi pasienter rettigheter overfor helsetjenesten. Lovens bestemmelser skal bidra til å fremme tillitsforholdet mellom pasient og helsetjeneste og ivareta respekten for den enkelte pasients liv, integritet og menneskeverd Rettighetslov

Pasientrettighetsloven- prioriteringsforskriften § 2. Rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten        Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten etter pasientrettighetsloven § 2- 1 annet ledd, når: 1. pasienten har et visst prognosetap med hensyn til livslengde (og/)eller ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet dersom helsehjelpen utsettes og 2. pasienten, med det unntaket som er nevnt i § 3 annet ledd, kan ha forventet nytte av helsehjelpen og 3. de forventede kostnadene står i et rimelig forhold til tiltakets effekt.    

Med ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet menes at pasientens livskvalitet uten behandling merkbart reduseres som følge av smerte eller lidelse, problemer i forbindelse med vitale livsfunksjoner som for eksempel næringsinntak, eller nedsatt fysisk eller psykisk funksjonsnivå.    Med forventet nytte av helsehjelpen menes at det foreligger god dokumentasjon for at aktiv medisinsk eller tverrfaglig spesialisert behandling kan bedre pasientens livslengde eller livskvalitet med en viss varighet, at tilstanden kan forverres uten behandling eller at behandlingsmuligheter forspilles ved utsettelse av behandlingen. .

Vilkårene for rett til nødvendig helsehjelp bygger på sammenhengen mellom tilstandens alvorlighet, muligheten for å forbedre den ved helsehjelp og helsehjelpens kostnadseffektivitet. Vilkårene er relative i forhold til hverandre. Er pasientens prognose meget dårlig, vil kravet til behandlingens forventede nytte kunne være lavere enn om prognosen er mer usikker. Tilsvarende vil det kunne kreves mindre med hensyn til tilstandens alvorlighet dersom nytten med høy grad av sikkerhet er stor i forhold til om den er moderat eller mindre sikker. Innenfor samme diagnose vil noen pasienter ha rett til nødvendig helsehjelp og andre ikke.

Andre aktuelle lover (Helsepersonelloven) Kommunehelsetjenesteloven Spesialisthelsetjenesteloven Pliktlover

La oss se på kommunehelsetjenesteloven § 1-3. (Oppgaver under helsetjenesten)        Kommunens helsetjeneste skal omfatte følgende oppgaver: 1. Fremme helse og forebygge sykdom, skade eller lyte. Tiltak med dette for øye organiseres som a) miljørettet helsevern b) helsestasjonsvirksomhet c) helsetjenester i skoler d) opplysningsvirksomhet e) helsetjenester for innsatte i de kommuner der det ligger anstalter under kriminalomsorgen. 2. Diagnose og behandling av sykdom, skade eller lyte 3. Medisinsk habilitering og rehabilitering 4. Pleie og omsorg. 5. Hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner

For å løse de oppgaver som er nevnt foran, skal kommunen sørge for disse deltjenestene: 1. allmennlegetjeneste, herunder en fastlegeordning 2. legevaktordning 3. fysioterapitjeneste 4. sykepleie, herunder helsesøstertjeneste og hjemmesykepleie 5. jordmortjeneste 6. sykehjem eller boform for heldøgns omsorg og pleie 7. medisinsk nødmeldetjeneste 8. transport av behandlingspersonell

Forsterkninger FOR 2001-06-28 nr 765: Forskrift om habilitering og rehabilitering. DATO: FOR-2001-06-28-765 DEPARTEMENT: HOD (Helse- og omsorgsdepartementet) AVD/DIR: Kommunetjenesteavd. PUBLISERT: I 2001 hefte 9 (Merknader) IKRAFTTREDELSE: 2001-07-01 SIST-ENDRET: FOR-2006-06-21-682 fra 2006-07-01 Tjenesteorientert

§ 1. Formålet med forskriften        Formålet med forskriften er å sikre at personer som har behov for habilitering og rehabilitering, tilbys og ytes tjenester som kan bidra til stimulering av egen læring, motivasjon, økt funksjons- og mestringsevne, likeverdighet og deltakelse.

§7. Kommunens ansvar for habilitering og rehabilitering        Kommunen skal ha en generell oversikt over behov for habilitering og rehabilitering i kommunen.        Kommunen skal sørge for at alle som bor eller oppholder seg i kommunen, tilbys nødvendig utredning og oppfølging ved behov for habilitering og rehabilitering, jf. forskriften § 1 og § 2.        Tjenester som inngår i kommunens helsetjenestetilbud skal integreres i et samlet tverrfaglig re-/habiliteringstilbud.

§ 12. Det regionale helseforetakets ansvar for habilitering og rehabilitering        Det regionale helseforetaket skal sørge for at personer med fast bopel eller oppholdssted i helseregionen tilbys og ytes nødvendig habilitering og rehabilitering i spesialisthelsetjenesten i og utenfor institusjon, jf. forskriften § 1 og § 2.

Tjenestemottakerorientert FOR 2004-12-23 nr 1837: Forskrift om individuell plan etter helselovgivningen og sosialtjenesteloven. DATO: FOR-2004-12-23-1837 DEPARTEMENT: HOD (Helse- og omsorgsdepartementet) AVD/DIR: Sosialtjenesteavd. PUBLISERT: I 2004 hefte 17 I KRAFTTREDELSE: 2005-01-01 SIST-ENDRET: FOR-2006-12-15-1425 fra 2007-01-01 ENDRER: FOR-2001-06-08-676 Tjenestemottakerorientert

Svakheter? Vær på vakt overfor felter hvor det skal eller bør opprettes koordinatorer og koordinerende enheter Komplisert tjenestefelt Autonome nivåer og enheter – ikke pålagt organisering Svak generell lovgivning Det er ofte veeeeldig langt mellom lover og forskrifter og ”virkelighetens verden” Lang og tung vei til implementering

Oppsummering I utgangspunktet komplisert I fortsettelsen enkelt Pasientforløpet Tjenestene I fortsettelsen enkelt Prl og prioriteringsforskriften I praksis vanskelig Forskrifter hab/rehabilitering, IP I fremtiden Statusfelt? Hvordan få det til?