Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tiltak mot frafall – Hva gir resultater? ”Intet menneske er en øy”
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Kroppsøvingsdidaktikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Kunnskapsskolen i buskerud
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Landsorganisasjonen i Norge
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Skolen som kvalifiseringsarena
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Innspill AU OPPVEKST OG UTDANNING
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
Bortvalg og kompetanse
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Kompetanse for manfgfold
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til FORELDREKURS
REalfagskommune!.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall

Om frafall/gjennomføring i vgs Alt for høyt, opp mot en av tre stryker eller fullfører ikke Størst omfang på yrkesfag – gutter Reproduserer sosial ulikhet En systemkrise? – Skolen produserer frafall? Komplekst fenomen, ingen isolerte årsaker Frafall/bortvalg et resultat av et sett av komplekse, heterogene faktorer, i og utenfor skolen Fraværs- og nærværsfaktorer

Utfordringen i alt arbeid mot frafall Fraværs- faktorer Nærværsfaktorer Mange/ sterke Noen/ middels Få/ svake Mange/ sterke Middels frafall Høyt frafall Svært høyt frafall Noen/ middels sterke Lavt frafall Middels frafall Høyt frafall Få/svake Svært lavt frafall Lavt frafall Middels frafall

Ingen tryllestav tilgjengelig Ingen enkle universalløsninger Forebygging ved et sett av heterogene tiltak, i og utenfor skolen Bevisstgjøring, helhet, system, nettverk, aktørmangfold, tiltaksmangfold, beredskap Forebygging og oppfølging Heterogene støttenettverk rundt elever som trenger det

Tidlig innsats VGS for sent å forebygge frafall/bortvalg ”Bortvalg skjer i ungdomsskolen” Holdninger til skole og opplæring befestes før man begynner på VGS Faglig grunnlag legges i ungdomsskolen Valg gjøres i ungdomsskolen

I ungdomsskolen Bidra til bedre, bevisste valg –Og: Førstevalg ikke nødvendigvis det samme som gode valg –Styrk rådgivning/karriereveiledning gjennom hele US –Sterkere og tidligere kontakt skole/arbeidsliv Skape positive holdninger til skole Skape motivasjon –Mestring gir godt forhold til skole, og motivasjon –Alternativer til klasserom – praksisnær undervisning –Rammer, ”folkeskikk”, fravær –Tilpasset opplæring –Læringsstøtte

I videregående Bedre overganger, tidlig reaksjon –”Nei til blanke ark” – se faresignaler tidlig – gi løft Fleksible opplæringsløp gir mestring, mestring gir motivasjon –Alle passer ikke til normalmodellen –Læringsarena, alder, normert tid –Muliggjøre planlagte pauser? Støttenettverk –Beredskap og støtte – tidlig reaksjon – ”se tidlig, og gjør noe!” –I skolen, og utenom skolen –Varige, stabile heterogene støttenettverk –Arbeidsdeling mellom uliker aktører

Et fleksibelt men helhetlig opplæringsløp Skape et sammenhengende 13-årig løp –Bedre overganger mellom skoleslag ”Bli kvitt forestillingen om at høyere utdanning skal være det endelige målet for alle!” –Det må finnes ulike verdige utganger fra et opplæringsløp Tilpasset opplæring, tilpasset mål Praksisnær undervisning, alternative læringsarenaer Mestring og motivasjon er nøkkelfaktorer