Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Senter for Velferdsteknologi
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Elektronisk samhandling
Regional HR handlingsplan for perioden
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Nytt østfoldsykehus.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
- Samhandlingsreformen –
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Den internasjonale sykepleierdagen- NSF Vestfold v/fagdirektør Anita Schumacher Sykehuset i Vestfold HF.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Orientering fra forprosjekt Pasientbehandling og Samhandling
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Samhandling – status - utfordringer Hvordan skal vi innrette samhandlingen for at befolkningen skal oppleve en god og sammenhengende helsetjeneste ? (strategi.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Forslag til innhold og konkretisering av regional utprøving av én journal Møter med Helse Sør-Øst RHF Helse Vest RHF Helse Nord RHF.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Prosjektdirektør i Helse Sør-Øst Andreas Moan
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Asker - mulighetenes kommune
IKT Handlingsplan Versjon 0.9.
HMN Orientering om HMN LAB
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling NUFA 7 og 8 mai 2014 Presentasjon er laget av Per.Olav.Skjesol@hemit.no Holdes av Arild Pedersen

Historisk En bredt sammensatt prosjektgruppe med deltagere fra kommuner, helseforetak, primærleger og pasientorganisasjoner

Bakgrunn IKT handlingsplan - Programmer og tiltak Pasientbehandling og Samhandling Klinisk støtte Ressurs og kompetanse (Virksomhetsstyring) Logistikk og økonomi Teknologi og infrastruktur Nytt EPJ/PAS Pasientforløpsarbeid Kompetanseløft kliniske system Samhandlingstiltak (meldingsløftet) Klinisk arbeidsflate Strukturert pasientjournal som basis for datagrunnlag for forskning IKT-støtte forskning Ny LAB-løsning Medikament-forsyning Lagring og presentasjon medisinske bilder Kompetanse-oversikt Integrere aktivitets-planlegging og ressursstyring Virksomhets- og risikostyring Kvalitetsprosessystem Nytt logistikk og økonomisystem Infrastrukturløft Identitets- og tilgangsstyring Teknologiplan HMN Samordne prioritering av MTU og IKT Vår satsning bygger på en godt forankret strategi i HMN og som kommunene har sluttet seg til St. meld 9 og 10 er viktige fundament for det videre arbeidet og det er noe som spesielt opptar kommunesiden Virksomhetsarkitektur

Produkt fra forprosjekt Hva skal vi få til - Visjon og mål Hvordan skal vi komme dit - Planer - Et forprosjekt handler i hovedsak om disse to tingene.

Ledelsen i HMN har satt ambisjonsnivået og det skal vi følge opp. Vi er nå i et forprosjekt og da må vi legge lista høyt. Økonomi, kost-nytte, risiko, modenhet etc kan være av en slik art at man må neskalere eller gjøre ting i etapper

Skisse til faseplan for Pasientbehandling og Samhandling inkl nytt PAS/EPJ Planen er tentativ Det viktigste er at vi kjører et forprosjekt som gir oss underlag for å fatte en god beslutning for det videre arbeidet Vi snakker om en første installasjon av en ny løsning i slutten av 17, det kan være mange etapper fra der og fram til at man har en felles løsning for helsetjenesten i Midt norge Det er viktig å påpeke at her er det flere aktiviteter enn et prosjekt for nytt PAS/EPJ. Bl. a så er standardiseringsprosessene viktig og krevende. Vi har her skissert 5 år til dette arbeidet.

Produkter i forprosjekt Erfarings-rapport Prosjekt- rapport Sluttrapport Visjons og måldok. Business case Anskaffelses-strategi Program-direktiv Prosjektplan Anskaffelse Kommunikasjons-strategi Opplærings-strategi Vi må jobber bredt i forprosjekt både i forhold til underlag for beslutning, men også for å sikre gode planer for et videre arbeid Hoveddokumentet er prosjektrapporten Teststrategi Kvalitets-plan Plan for risikostyring Prosjekt-håndbok Interessent-analyse

Organisering forprosjekt Referansegrupper Leveransestrømmer Prosjektleder Per Olav Skjesol Visjon og mål Opplæring Business Case Kommunika-sjonsplan Risikostyringsplan Kvalitetsplan Anskaffelses- strategi Programdir. Prosjektplan anskaffelse Teststrategi Interessent-analyse Ressurser Tildeles arbeidsoppgaver Prosjektstøtte Lars H Hegrenes Kommunikasjon Risiko Kvalitet Prosjekthåndbok Økonomi Annet praktisk Programstyret Vise AD Stein Kaasa Styringsgruppe eHelse AD Nils Kvernmo Vi har ekspertise til å lede de forskjellige leveransestrømmene Vi har en bredt sammensatt ressursgruppe som sørger for bredde i arbeidet og forankring i sine respektive organisasjoner Prosjekt og programstyreorganisasjonen er til sammen over 40 personer

Organisering av program Program pasientbehandling og samhandling Nytt PAS/EPJ Meldingsløft eResept nnnnn Vår forprosjekt handler om å skaffe et visjons og målbildet for området. Pågående prosjekter forventer vi at understøtter det målbildet og bidrar til gjennomføringen av det. Vår plan er å legge dette under en felles ledelse.

Oppsummering av noen internasjonale erfaringer Prosjekter og løsninger Flere tilsvarende prosjekter gjennomført Internasjonalt Danmark og Finland gjennomføre nå å prosjekter med relativt likt utgangspunkt som oss Flere aktuelle løsninger med ulike filosofier og konsepter – som igjen har sine styrker og svakheter Trender og mål Pasientmedvirkning og involvering Strukturert journal og klinisk beslutningsstøtte Overvåkning og oppfølging av innbyggernes helsetilstand (Forebygging) Gevinster Pasientsikkerhet og behandlingskvalitet Sammenhengende helsetjenste Effektivitet Viktige læringspunkter Dette er ikke et IKT prosjekter men organisasjonsutvikling Valg av implementerings modell må passe for organisasjonen Ha en klar og tydelig visjon før anskaffelse Betydelige gevinster med helhetlige løsninger for hele helsetjenesten Ledelsesforankring Omfattende standardiserings arbeid Trender og mål Strukturert journal og kliniske beslutningsstøtte For å sikre og forbedre Samhanlding eventuelt i stedet for kvalitet. Pasientsikkerhet er kvalitet Læringspunkter Det handler like mye om å anskaffe en implementering som å anksaffe en løsning. Vi trenger en innføring som gir lavest mulig produksjonsstap Trenger flere læringspunkter på innføring

Angrepsvinkel Visjon Gevinsthypoteser/Tiltak/Krav Visjon Nivå 1 Mål Vi ønsker å framskaffe en visjon for framtidens helsetjeneste Denne vil trenge noen hovedmålsettinger for å kunne realiseres (nivå 1). Dette kommer trolig til å bli et overordnet mål innenfor disse 3 områdene Innbygger / Pasient (i sentrum, medvirkning, egne ressurser) Ansatt (hva betyr det for de ansatte) Ledelsen Nivå 2 er mer detaljer mål og kan være IKT mål (nivå skal være virksomhetsmål og ikke IKT – mål Nivå 3 Her kommer tiltakene og gevinsthypotesene. Her vil eksisterende prosjekter (nasjonale og lokale ) komme inn. Her vil det være behov for å diskutere samarbeid og stor drift i forhold til gjennomføring

Helhetlige pasientforløp trenger helhetlig IKT - støtte Hvilken verdi skal vi skape for pasienten? Pasientens egenomsorg Redusert egenmestring Egenmestring Innbygger Pasient Innbygger Sette pasienten i sentrum Fokusere like mye på den gule linjen som de grønn/blå dippene Forebygging i stedet for reaktivitet Primærhelsetjeneste Spesialisthelsetjenester

«Bedre pasientflyt på tvers» Spesialitet I Spesialitet II Spesialitet III Kommune I Standardiserte forløp Pasientforløp B Pasientforløp C D Det er mange siloer som skal åpnes opp Her kommer det mye kulturendring inn – vi er ikke vant til å tenke på tvers og i prosesser. Samtidig må vi bevare alt det gode arbeidet som skjer i siloene

Risikovurderinger Manglende lederforankring og forståelse Motstand mot endring Manglende kapasitet og kompetanse i prosjektorganisasjonen. Feil valg av IKT – løsning Manglende standardisering av prosesser For mange strategiske tiltak ender opp mot høyt kostnadsestimat Tilstrekkelig endring av lovverk Nasjonale prosjekter og føringer går i annen retning Manglende styringsmodell som omfatter spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten

Et felles prosjekt for primærleger, kommuner, helseforetak for felles PAS/EPJ vil utgjøre en konkret forskjell for innbyggere og helsepersonell: Pasienten involveres, pasientens egne ressurser tas i bruk, pasienter får tilgang til journalen Nivåene deler informasjon og planer for utredning og behandling, dermed kan pasienten oppleve at helsevesenet henger sammen og at alle aktører i helsevesenet ser helheten rundt pasienten Beslutningsstøtte gir effektiv formidling av kunnskap om beste praksis til alt helsepersonell (en ny måte å formidle spesialistkompetanse ut i flere ledd) Beslutningsstøtte skjer ut fra forhåndsplanlagte pasientforløp og gir forutsigbarhet for pasienter Beslutningsstøtte vil effektivisere dokumentasjonsprosesser, dermed helsepersonells bruk av tid Strukturert journal gjør forskning om behandling blir mye mer effektiv, og medisinske metoder raskere kan forbedres Alle nivåer får teknisk plattform som kan koble til og lagre data fra velferdsteknologi på en omforent måte Nytt sykehus i Møre og Romsdal bygges med ny IKT, ikke gammel – dette har betydning for planlegging Vår strategi gjengitt på en ny måte

Trygghet Respekt Kvalitet - Et trygt og felle verdigrunnlag er nødvendig i et så krevende arbeid som dette. Det minner vi oss selv på hver dag. Trygghet Respekt Kvalitet