Amanuensis Sidsel Tveiten, Høgskolen i Akershus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Med hjerte i kommunehelsetjenesten
Marit Kirkevold, Universitetet i Oslo
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Møteplass for etisk refleksjon
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Veiledning av elever / lærlinger
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Positive effekter av lønnsforskjeller innen organisasjoner? ISF, 6. mai 2009 Professor Bård Kuvaas Institutt for ledelse og organisasjon Handelshøyskolen.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Relasjonskompetanse og nettverksperspektiv, kva er no det?
HVORDAN UTVIKLE PERSONSENTRERT OMSORG I PRAKSIS?
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Veiledet lesing Mørkved skole
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Avdeling for sosionomutdanning
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Oslo kommune Helseetaten Geriatrisk ressurssenter
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
Etikk i pedagogisk arbeid
Høstkonferansen/Kløveråsen-seminar, Bodø 2014
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Opprettholdende faktorområder
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
E-læring som kunnskapsorganisering
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Skolevandring.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Vi vil «være sammen»; for barna…
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Livet er ikke for amatører….. OG SAMLIV KAN VÆRE RENE RISIKOSPORTEN!
Kan vi forebygge frafall i teknologi – og ingeniørutdanningene? Presentasjon av prosjekt MMM - Motivasjon Mestring Muligheter Frafallsseminar HiST 16.
Dialogkonferanse 3.juni 2014 Pasientmedvirkning – et vikende prinsipp? Førsteamanuensis Ann Karin Helgesen Høgskolen i Østfold.
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Institutt for helsevitenskap, NTNU i Ålesund
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
EiT Landsby.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Nye trender og forskning på området veiledning…
Utskrift av presentasjonen:

Amanuensis Sidsel Tveiten, Høgskolen i Akershus Veiledning Amanuensis Sidsel Tveiten, Høgskolen i Akershus

Hva er veiledning? Et begrep som brukes i mange og ulike sammenhenger… En pedagogisk metode som ofte brukes synonymt og kombinert med informasjon, undervisning, rådgivning og coaching…. Hvorfor veiledning? Læringssyn, empowerment, helsepolitiske føringer (medvirkning, ekspert på seg selv, anerkjennelse og maktomfordeling) Veiledning på ulike arenaer: kolleger, studenter, brukere, klienter, pasienter, elever…ofte både veileder man og er selv fokusperson… Planlagt vs spontan Teoretiske oppgaver, praksis…

En definisjon av veiledning Veiledning er en formell, relasjonell og pedagogisk istandsettingsprosess rettet mot å styrke fokuspersonens mestringskompetanse gjennom en dialog basert på humanistiske verdier og kunnskap (Tveiten, S., 2006)

Hva innebærer denne definisjonen? Istandsettingsprosess Formell… Relasjonell Pedagogisk Styrke Mestringskompetanse Dialog Humanistiske verdier Kunnskap

Premisser Å møte den andre der han/hun er Tid Språk, kommunikasjon Rammer (fagplan, praktisk, retningslinjer…) Veiledning er et paraplybegrep

Faser og struktur i veiledning Forberedelsesfase, fokusperson blir veiledbar… Oppstartfase/bli kjent fase/ kontraktfase… Arbeidsfase Avslutningsfase Refleksjonsfase Jfr. Fiskefiguren…

Veilederrollen Hva er en rolle? Roller kan påvirke hverandre Hvilke roller har veileder samtidig? Hvordan forholde seg til alle rollene? Hvilken rolle bruker du mest?

Hvordan veilede? Dialogen er hovedformen Hva er en dialog? Hva er en monolog? Hva kjennetegner en dialog? Hva er hensikten med dialogen? Begges banehalvdel må lyses opp…

Dialogen kan kombineres med fasiliterende metoder Situasjonsanalyse Logg Reflekterende team Kort Coaching Mange flere, se Veiledning, mer enn ord…(Tveiten, 2008)

Effekt av veiledning Middel for å forebygge utbrenthet, gir personlig og faglig trygghet og utvikling, styrker handlingskompetanse (Tveiten, 1996) Strategier for å utvikle relasjonen med brukere (Sexton-Bradsaw, 1999) Økt motivasjon i jobben, økt relasjonskompetanse, økt samarbeidskompetanse, styrket yrkesidentitet, utvikling av tverrfaglig samarbeid (Hyrkäs og Paunonen-Ilmonen, 2001) Økt evne til å uttrykke følelser, ansvarlighet, og evne til å gi emosjonell støtte (Holm et al. 1998) Økt etisk sensibilitet (Severinsson og Kamaker, 1999) Tryggere i beslutningstaking, tryggere i relasjon med pasienter (Magnusson et al., 2002) Økt refleksjonsevne (Jones, 1998) Økt selvinnsikt og trygghet på egen kompetanse (Arvidsson et al., 2000)

Hva kan du ta med deg til din praktiske hverdag av dette?

Oppsummering Hva er veiledning Grenseområder Hensikt og effekt Metoder Eksempler på hvordan veiledning kan inspirere og bidra til selvutvikling i jobben…

Litteratur (her…) Arvidsson, B. et al. (2000) Psychiatric nurses’ conceptions of how group supervision in nursing care influences their professional competence. Journal of Nursing Management, 8, 175-185. Holm, A.-K. et al. (1998) Nursing students’ experiences of the effect of continual process-oriented group supervision. Journal of Nursing Management, 6, 105-113. Hyrkäs, K. og Paunonen-Ilmonen, M. (2001) The effects of clinical supervision on the quality of care: examining the results of team supervision. Journal of Advanced Nursing, 33 (4),492-502. Jones, A. (1998) Some reflections on clinical supervision; an existential-phenomenological paradigm. European Journal of Cancer Care, 7, 56-62. Magnusson, A. et al. (2002) The influence of clinical supervision on ethical issues in home care of people with mental illness in Sweden.Journal of Nursing Management, 10, 37-45. Severinsson, E. og Kamaker, D. (1999) Clinical Nursing Supervision in the workplace – effects on moral stress and job satisfaction. Journal of Nursing Management, 24, 151-161. Sexton - Bradshaw, D. (1999) Establishing clinical supervision in NICU. Paediatric Nursing, 2 (11), 26-29. Tveiten, S. (2008). Pedagogikk i sykepleiepraksis. Bergen: Fagbokforlaget. Tveiten, S. (1998) Sykepleiefaglig veiledning- et middel til å videreutvikle sykepleierkompetanse? Hovedoppgave, ISV, Universitetet i Oslo. Tveiten, S. (2008) Veiledning, mer enn ord…Bergen: Fagbokforlaget. Tveiten, S. (2006) The public health nurses’ client supervision. Doctoral thesis. Med.fakultet, Universitetet i Oslo. Tveiten, S. (2007) Den vet best hvor skoen trykker…Om veiledning som middel i empowermentprosessen. Bergen: Fagbokforlaget.