Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Fra ord til liv Mars 2011.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Møteplass for etisk refleksjon
Pedagogisk analyse.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Fasilitering i landsbyer

Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Strategiarbeid i praksis
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Dialogen som pedagogisk verktøy
Veiledet lesing Mørkved skole
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Den gode religions- og livssynslæreren
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
KOMPETANSE INNLEGG, FYLKESDELPLAN FOR BIBLIOTEK.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Mestring og forebygging av depresjon
Kvalitet og brukermedvirkning
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Estetisk læreprosesser
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Svein-Eirik Jensen Tel: , Mob: SEJ Rotarys etiske grunnlag.
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Etikk i pedagogisk arbeid
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Fritid med Bistand.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
BARNAS BARNEVERN 2020.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Yrkesidentitet - Kompetanse - Profesjonalitet
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Venner & valg Velkommen.
Sinne Film:
Da kan gruppe tilbudet «Du er ikke alene» være noe for deg.
Tverrfaglige tema.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring Fagsamling for foreldre- og barn sentrene i Norge Rica Seilet hotell i Molde 21.mars 2011 Greta Marie Skau førsteamanuensis

Å være den vi er, og å bli den vi er i stand til å bli, er livets eneste mål. - Benedictus de Spinoza

Å være den vi er, og å bli den vi er i stand til å bli, er livets eneste mål. - Benedictus de Spinoza

Tre erkjennelser Dualismen makt/hjelp Krenkelser og tillit Betydningen av det personlige

Betydningen av det personlige Det er en sammenheng mellom hvor langt vi er kommet i vår egen utvikling som person, og hvor langt vi kan komme i vårt arbeid med andre mennesker.

Kompetanse Kompetanse: Profesjonell kompetanse: Kvalifikasjoner som vi bruker for å møte livets ulike utfordringer Profesjonell kompetanse: Kvalifikasjoner som er nødvendige eller hensiktsmessige for å utøve et yrke

Vanlig inndeling i helse og sosial-utdanninger Teori Praksis Ulike kompetanseformer knyttet til disse to områdene

svakhet usynliggjør det personlige aspektet ved kompetansen.

Kompetanseteori Yrkesspesifikke Teoretisk kompetanse ferdigheter Eks på de tre formene. Litt om skjev vektlegging. Hva er viktigst? Ulike sammenhenger. Ulike personer...ulike svar. Personlig kompetanse

personlige kompetanse avgjør Hva vi har å gi på et menneskelig plan Hvem vi er som person i vårt møte med andre Hvem vi lar andre få være i deres møte med oss

Personlig kompetanse kan være Selvinnsikt Kontaktevne Evnen til å tenke klart i kritiske situasjoner Psykisk og fysisk utholdenhet Respekt for andres forskjellighet Evne til medfølelse Evnen til å tåle nederlag

Det kan også være Det å kunne takle det uforutsette Mot i konfliktsituasjoner Kunne uttrykke seg klart og forståelig Menneskelig varme Trekke grenser for seg selv Fornye sin egen energi og motivasjon Smidighet og omstillingsevne Iver etter å lære noe nytt

det personlige som del av kompetansen ... er noe som kan læres bør utvikles bevisst, ikke overlates til tilfeldighetene i livets skole er noe man både kan og bør snakke om på arbeidsplassen: å være personlig er ikke det samme som å være privat Skille privat personlig

Personlig kompetanse er Vanskelig å måle og definere Kan ta lang tid å utvikle Foreldes ikke, men kan forfalle over tid En form for kvalifisering der det verken finnes fasit eller gitte grenser Nært knyttet til våre erfaringer Utvikles både alene (refleksjon) og i samspill (tilbakemeldinger)

Forandring er uunngåelig. Personlig vekst er et valg. - Bob Proctor

Litteratur og kontaktinfo Skau, Greta Marie (2005): Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Cappelen Akademisk Forlag, 3. utg. Skau, Greta Marie (2003): Mellom makt og hjelp. Om det flertydige forholdet mellom klient og hjelper. Universitetsforlaget, 3.utg. greta.skau@gmail.com