Strategi 2020 Rådgiver Arild Vassenden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Videreutvikling og ny organisering
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til polikliniske pasientforløp? Prosjektgruppen.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Samhandling på dagsorden
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
- Samhandlingsreformen –
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Konsernutvalget Adm.dir. Gunnar Bovim Helse Midt-Norge RHF.
Inngåelse av lovpålagte samarbeidsavtaler med kommunene i Midt-Norge Fagseminar Vestmo mars 2012 Elise Solheim Lovpålagte samarbeidsavtaler.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Innhold Kapasitet Kompetanse Utdanning. Nasjonalt utfordringsbilde Hvordan skal vi som nasjon opprettholde en god offentlig sektor og et velfungerende.
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
Oppsummering av FOU - prosjekt
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Helse- og omsorgskonferansen 2011 High-tech for de få eller nyvinning for de mange? Adm. direktør Gunnar Bovim, Helse Midt-Norge RHF 7. november 2011.
Strategi for utvikling av tjenestetilbudet fram mot 2010
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Strategi Hovedkonklusjon evaluering av ”Strategi 2010” Strategi 2010 har gitt effekt på noen områder, men mye igjen før alle effektmål er nådd Behov.
Samordning av spesialisthelsetjenesten i Fjellregionen.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Styremøte 20. juni 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Strategi 2020 Rådgiver Arild Vassenden Helse Midt-Norge RHF Torsdag 9. september 2010

Strategi 2020 er først og fremst en endringsstrategi ”Den vestlige verden står overfor en varig demografisk endring som innebærer at den yrkesaktive delen av befolkningen reduseres. Spesialisthelsetjenesten må vise samfunnsansvar gjennom å ikke legge beslag på en unødig stor andel av de samlede samfunnsressursene… ”

Strategi 2020 - På linje med nasjonale helsepolitiske føringer

En bredt anlagt beslutningsprosess Tematiske drøftinger i åpne styremøter før høring (både RHF og HF) – og mange møter med ansatte og andre Stor oppslutning om høring – over 140 innsendte uttalelser (inkl. 80 kommuner og fylkeskommuner) ”Fullført saksbehandling” Styrebehandling i alle HF og drøftinger med ansatte, felles innstilling fra administrasjon (direktører i HF’ene og RHF) FØR behandling i RHF-styret

Fire hovedutfordringer mot 2020 Befolkningens sammensetning og behov endres Tydeligere krav til dokumentert kvalitet Ansatte i helsetjenesten blir en knapphetsfaktor Økonomisk vekst bremses for spesialisthelsetjenesten Bred enighet om utfordringsbildet

Personellutfordringen I dag går hver 6. elev fra ungdomsskolen inn i helse- og omsorgsarbeid Med samme nivå på tjenestetilbudet, vil vi i 2025 ha behov for at hver 4. elev fra ungdomsskolen blir helse- og sosialarbeider …. og i 2035 må hver 3. elev velge h/s utdanning…. Vi må jobbe smartere

Vi blir eldre og flere eldre ELDREBØLGEN – DEN STØRSTE UTFORDRINGEN Vi kan håpe at problemene går over, men det gjør de ikke. Det er flott at vi blir gamle. Høy levealder betyr at folk er ved god helse og at vi har gode velferdsordninger, men flere eldre betyr også at det blir flere som er syke og har behov for helsetjenester I 2040 vil det bli være dobbelt så mange personer over 80 år - som det er i dag: 190 000 i år 2000 320 000 i 2030 500 000 i 2050 Men det vil ikke være like sterk vekst i aldersgruppen som kan ta seg av alle de gamle. Vi har tida på oss fram til 2020, før økningen i antall gamle tar av for alvor. Men det er store forskjeller mellom kommunene. Noen har stor økning i antall eldre allerede i dag. Det betyr at kommunene har ulike utfordringer. Mennesker med demens: Antallet vil fordobles fra 2006 til 2040 2008: 66 000 2040: 133 000 Antall eldre 2000–2050. Kilde: SSB 7

Flere blir syke Prosentvis endring av alle sykdommer/tilstander fram til 2030.

Kunnskap om endrede behov – tar vi de inn over oss? Forekomsten av fedme (BMI >30), blant menn (30-69 år) i Nord-Trøndelag HUNT NTNU Kristian Midthjell Jostein Holmen Steinar Krokstad 2010 HUNT 1 1984-1986 HUNT 3 2006-2008 HUNT 2 1995-1997

Tre prioriterte strategiske grep Sikre behandlingstilbudet for store og voksende pasientgrupper Desentralisering av helsetilbud for de store pasientgruppene som bruker tjenesten ofte Frigjøre ressurser fra passiv vakt til aktiv pasientbehandling Forskning og utviklingsarbeid blir et sentralt virkemiddel

Den framtidige helsetjenesten Primærhelsetjenesten får større behandlings- og koordineringsansvar Helsetjenesten må i sin funksjon fungere ”sømløst” på tvers av institusjoner og forvaltningsnivå Vi må håndtere utfordringene med økt differensiering opp mot behovet for økt samordning

Tjenesteorganisering mot 2020 Tilbudet til pasienter med størst behov skal styrkes Desentralisering skal gi de store pasientgruppene hjelp nær bosted Trygg og effektiv akuttmedisin når du trenger det

Romsdals Budstikke 7. juni 2010 Aftenposten 5. juni 2010 Romsdals Budstikke 7. juni 2010

Dagens Næringsliv 7. juni 2010

Dagens Næringsliv 5. juni 2010

Gjennomføringen av Strategi 2020 Styret for Helse Midt-Norge har vektlagt: Tiltak skal vedtas og gjennomføres på HF-nivå etter en bred konsekvensvurdering Bruken av passiv beredskap må gjennomgås ved alle foretak og skal reduseres i alle sykehus. Det skal lages en plan for fordeling av planlagt kirurgi i Midt Norge, som bidrar til å styrke fagmiljøene i lokalsykehusene

Gjennomføring av Strategi 2020 Tilbakemeldinger fra tillitsvalgte og direktører viser skepsis til for stor sentral styring, for sterkt RHF, for stor ressursoppbygging i RHF. Sterkt ønske om mest mulig linjefokus på gjennomføring og beslutninger Men også at det er et stort behov for koordinering og samordning. Forutsetter at en slik koordinering må skje i RHF (illustrasjon i egen fil) Organisering av mandat for koordineringsgruppe drøftet fredag 3. september med styreledere, direktører, tillitsvalgte og brukerrepresentanter.

Styrets vedtak (1) - BRED ENIGHET I HØRINGSRUNDEN 1. Helse Midt-Norge RHF skal sørge for likeverdige spesialisthelsetjenester av god kvalitet. En av de viktigste oppgavene styret for Helse Midt-Norge RHF har, er derfor å vedta en strategi for hvordan dette skal oppnås. 2. Styret for Helse Midt-Norge RHF legger til grunn følgende fire hovedutfordringer for helsetjenesten de neste 10 år: a. Befolkningens sammensetning og behov endres b. Tydeligere krav til dokumentert kvalitet c. Ansatte i helsetjenesten blir en knapphetsfaktor d. Økonomisk vekst bremses for spesialisthelsetjenesten 3. Styret for Helse Midt-Norge RHF vedtar følgende strategiske mål for perioden: a. Styrket innsats for de store pasientgruppene b. Kunnskapsbasert pasientbehandling c. En organisering som underbygger gode pasientforløp d. Rett kompetanse på rett sted til rett tid e. Økonomisk bærekraft

Styrets vedtak (2) – NASJONAL REFORM OG LOKALT SAMARBEID 4. Styret for Helse Midt-Norge RHF forutsetter at foretakene i regionen bidrar aktivt til å gjennomføre samhandlingsreformen i tett dialog og parallellitet med kommunene.

Styrets vedtak (3) - NØDVENDIG PRIORITERING 5. Styret for Helse Midt-Norge RHF ser det som nødvendig å styrke kapasitet og kompetanse i tilbudet til de store pasientgruppene. Dette innebærer en omfordeling mellom fagområder, og vil ha som konsekvens at ressursene til forskning prioriteres i samme retning. 6. Styret vedtar at tilgjengelig kompetanse i størst mulig grad benyttes til aktiv pasientbehandling. Bruken av passiv beredskap må gjennomgås ved alle foretak og skal reduseres i alle sykehus. 7. Styret for Helse Midt-Norge RHF vedtar å tilrettelegge for et bredt desentralisert helsetjenestetilbud til de store pasientgruppene. Alle sykehus skal ha døgnberedskap for indremedisin og et bredt desentralisert poliklinisk tilbud. Sykehusene skal ha et særlig fokus på tilbudet til kronisk syke, og skal være hovedarena for samhandling med kommunehelsetjenesten.

Styrets vedtak (4) - ROBUSTE FAGMILJØER OG KVALITET 8. Styret for Helse Midt-Norge RHF legger til grunn at samling av kirurgisk akuttberedskap på ett sykehus i hvert helseforetak skal utredes og konsekvensvurderes før vedtak fattes. 9. Helse Midt-Norge skal tilby en helhetlig svangerskaps-, føde- og barselomsorg i tråd med nasjonale anbefalinger. Helse Midt-Norge RHF er ansvarlig for å utarbeide en helhetlig plan for tilbudet sammen med kommunene. God og forutsigbar kvalitet forutsetter robuste vaktordninger. Dette tilsier at antall fødeavdelinger i regionen må vurderes. Styret for Helse Midt-Norge RHF legger til grunn at hovedregelen skal være en fødeavdeling i hvert foretak. Geografiske forhold må imidlertid vektlegges i utformingen av det helhetlige tilbudet til de fødende. Fødestue som tilbud ved normale fødsler kan inngå som en del av fødselsomsorgen. Fødestuer må vurderes som et alternativ, også ved store sykehus. Fødestuer kan ikke inngå i fødetilbudet før avtaler om forsvarlige følgetjenester er inngått med kommunene. Det skal ikke gjennomføres endringer i fødetilbudet før den regionale planen for fødselsomsorg er vedtatt og godkjent av Helse og omsorgsdepartementet. 10. Styret for Helse Midt-Norge RHF vil videreutvikle sitt tilbud for syke barn i alle helseforetak. Behovet for stabile fagmiljø og robuste vaktordninger gjør at styret i Helse Midt-Norge RHF i strategiperioden ønsker å samle døgnberedskap for syke barn til færre avdelinger. Barneavdelingene på St Olavs Hospital og Ålesund sjukehus skal ha et særskilt ansvar for kompetansestøtte til de andre helseforetakene.

Styrets vedtak (5) 11. Helse Midt-Norge skal gjennomføre tiltakene i spesialisthelsetjenesten i tråd med utviklingen av nasjonal helsepolitikk. 12. Styret for Helse Midt-Norge RHF legger til grunn at de prehospitale tjenester skal tilpasses nye behandlingsmetoder og endret oppgavedeling. Revisjon av plan for prehospitale tjenester er igangsatt, og vil bli lagt fram for styret som egen sak.

Styrets vedtak (6) 13. Styret for Helse Midt-Norge RHF ber administrerende direktør utvikle helhetlige pasientforløp for de som har behov for sammensatte tjenester fra rusbehandling, psykisk helsevern og somatikk. Styret ber administrerende direktør iverksette en prosess for å øke integrering og samhandling mellom rusbehandling, psykisk helsevern og somatikk. 14. Styret for Helse Midt-Norge RHF ber administrerende direktør legge fram egen sak som viser hvordan kvalitetsmål skal nås. Helseforetakene skal ha særlig fokus på kvalitetskravene som er satt for epikrisetid, gjennomsnittlig ventetid, fristbrudd og antall korridorpasienter. Helse Midt-Norge skal ta i bruk indikatorer for behandlingskvalitet og pasienttilfredshet. Brukerne inviteres med i arbeidet.

Styrets vedtak (7) 15. Styret for Helse Midt-Norge RHF ber administrerende direktør legge fram egen sak om hvordan den samlede intensivkapasiteten skal sikres med bakgrunn i den oppgavedelingen som vedtas. 16. Styret for Helse Midt-Norge RHF ber administrerende direktør legge fram egen sak om behovet for kompetanse og rekruttering av personell. Styret ber om at utdanningsinstitusjonene involveres i dette arbeidet. 17. Styret for Helse Midt-Norge RHF legger til grunn at virksomheten legger til rette for aktiv brukermedvirkning i behandling og på systemnivå.

Styrets vedtak (8) 18. Styret for Helse Midt-Norge RHF ber administrerende direktør legge fram egen sak med forslag til organisering av de mindre spesialitetene. Det skal utarbeides en plan for hvordan avtalespesialister kan innpasses som en del av en samlet spesialisthelsetjeneste. 19. Styret for Helse Midt-Norge ber administrerende direktør igangsette arbeidet med en strategi for universitetssykehusfunksjonen, der en fokuserer på universitetssykehusets regionale rolle i pasientbehandling, utdanning og forskning. Styret ber om at de andre helseforetakene og NTNU involveres i arbeidet. 20. Tiltak skal vedtas og gjennomføres på HF-nivå etter en bred konsekvensvurdering.

Styrets vedtak (9) Styret ber seg forelagt en gjennomføringsplan for de foretaksovergripende omstillingene som vedtas. Styret i Helse Midt-Norge RHF ber adm dir. innlede drøftinger med Helse Nord, Helse Sør-Øst, og Helse Vest for å sikre likeverdige tjenester i skjæringspunktet mellom regionene. Styret i Helse Midt- Norge ber seg forelagt en plan for fordeling av planlagt kirurgi i Midt Norge, som bidrar til å styrke fagmiljøene i lokalsykehusene. Spesialisthelsetjenesten må ta medansvar for forebyggende helsearbeid samt habilitering/rehabilitering i et gjensidig forpliktende samarbeid med kommunene, fylkeskommunene og brukerne.

Styrets vedtak (10) Styret ber om å få seg forelagt en dokumentasjon som viser kvaliteten i behandlingen ved regionens forskjellige sykehus. Styret vil understreke betydningen av god kommunikasjon og forankring av strategien og man forutsetter at det vil bli brukt tid og ressurser på dette arbeidet.

Hva nå?

RHF eller HF? Linje eller prosjekt? Er dette et område der vi ønsker: konsernlike utforminger/løsninger? Lokale utforminger/løsninger? Er dette et område der løsning ett sted avhenger av løsning et annet sted? Er dette et område der vi kun er interessert i resultateffekt, hvordan målet nås er uinteressant?

Gjennomføring organiseres som et program Programeier er adm. dir. i HMN RHF Koordineringsgruppe (for programmet): HF: ADene RHF: AD, eierdir, stabsdir, helsefagdir To konserntillitsvalgte To brukerrepresentanter Hovedverneombud Arbeidet starter med en planleggingsfase der videre organisering, fremdrift og fordeling av ansvar avklares

Risikoidentifisering Ukoordinert gjennomføring fra HFene og RHF reduserer mulighetene til vellykkede tiltak For lang tid før tiltak settes i verk medfører at vi mister fokus Nye beslutninger/fokusområder fra eier, fra media,…. forstyrrer fremdrift Beslutningsvegring og omkampkultur Realøkonomi og økonomiske hverdagsbeslutninger kolliderer med intensjonen i strategien Undervurderer tyngden og retningen til pågående drift