MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard
Forord Nordisk utviklingsprosjekt 1996 – 1998 trinn Tar for seg ulike sider ved Multimedia og læring
Barns datahverdag Møter data i ulike sammenhenger Går forbi læreren i kunnskap i noen sammenhenger
Didaktikk og undervisning 60 – 70 åra 80 – 90 åra
Læringsprosess Formell Uformell
Lineær struktur ”Shoppe” struktur
Lærerrollen forandres Sosial prosess blitt viktigere: Barna spør i følgende rekkefølge 1. samarbeidspartner/gruppemedlemmer 2. andre barn i klassen 3. lærer
LYST OG ENGASJEMENT
Den produktive prosess Lek Læring Arbeid
Den produktive prosess En indre mental prosess En ytre produktiv prosess
Barns forhold til sine produkter ’Noe av dem selv’ er blitt materialisert.
LÆRING Ulike kognitive prosesser
MULTIMEDIA’S UTTRYKKSFORMER ORD BILDER LYD
BARN OG PROSJEKTPLANER Noen bruker gjerne plan. Andre vil ikke bruke plan. Noen lager en plan,men bruker den ikke…
Den språklige aktivitet Muntlig (kreativt,vurderende) Skriftlig (forbedre,korrigere,vurdere)
Barns produksjon preges av: Logiske prinsipper Assosiative prinsipper
Evner forenes Noen barn er faglig sterke. Noen barn er kreative. Multimedia forener dem og likestiller evnene.
Ny kompetanse Beherske multimedieverktøy. Arbeide med estetisk og kommunikative aspekter. Oppbygning og strukturering. Vurdere presentasjonsform. Benytte uttrykksformer og medier, forene dem. Skjermdesign. Benytte digitale enheter. Foreta beslutninger.
LÆREREN: Fortsatt nøkkelen til suksess!
Nye posisjoner Barn og lærer
Hva skal jeg / vi nå? Selvstendig arbeid Elevstyrte prosjekter
Tradisjonell vs multimedia T: Top-down prosess M: Down-top prosess Enveiskommunikasjon Samtalekultur
Læreren Overordnet leder Knytte prosesser sammen
Skjønnhetens estetikk og erobring av programmet Jenter og gutter
Jenter Planer og skisser Estetikk er viktig Enighet..
Gutter Produktive med en gang Eksperimenterende Planløst Utforsker programmet
Sluttproduktet Jenter: Omfattende arbeid Mer i dybden Gutter Smarte effekter Detaljrike - humoristiske
Global barnekultur Skapt av barn
”Man lærer selv noe, når man skal formidle til andre” - Jente 7.klasse
Multimedia Blitt oppvokst sammen ”artigere å arbeide med multimedia en å skrive stil”
Læreren Stille krav til seg selv Gradvis tilegning
Skolens hjemmeside Elevpoduksjoner Nye læringsarenaer
Kommunikasjon over landegrenser… Auditivt og visuelt