”Mat, måltider og ernæring på sykehjem

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Verktøykasse for brukermedvirkning
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Senter for kunnskapsbasert praksis
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Senter for kunnskapsbasert praksis
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til?
PRESENTASJON AV NASJONALT SENTER FOR ERFARINGSKOMPETANSE INNEN PSYKISK HELSE NKLMS
Trondheim Helseklynge
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Innføring av nutritionDay på sykehjem
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Forbedringsarbeid Hvordan arbeide med å bedre kvalitet på egen praksis Kari Annette Os, utviklingssenter for sykehjem i Akershus Berit Skjerve, utviklingssenter.
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Kunnskapsbasert odontologi:
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
Kunnskapsbasert praksis - nye videreutdanninger for ergoterapeuter
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Senter for kunnskapsbasert praksis
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Regional nettverksgruppe for kunnskapsbasert praksis i Oslo og Akershuset Gro Røkholt Leder av nettverksgruppa
Senter for kunnskapsbasert praksis
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
1 Opplevelsesnæringene Onarheim/ Farstad/ Almås På vei mot et regionalt forankret, flerfaglig forskningsprogram… Seminar Tindved Kulturhage, Verdal
Praksiseksempel fra Lørenskog
Samarbeid om etisk kompetanseheving
Etisk kompetanseheving i Stange kommune
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
Erfaringer fra Stange kommune StART: Stange Ambulerende Rehabiliteringsteam.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Hva er god praksis i fremtidens helsetjeneste? Tone Mette Flått, Overhalla kommune Karin Knutsen, Stjørdal kommune Aud Moe, Senter for omsorgsforskning/
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Vurderingskompetanse et kurs om klinisk blikk og ansvar Øvre Eiker og Nedre Eiker kommuner høsten 2015 Arr: Kommunehelsesamarbeidet Drammensområdet.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
Kompetanse for mangfold
Mulighetene for en videreutdanning
Læringsnettverk for kommuner
Ny ordning for Utviklingssentrene
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Brukerundersøkelser - resultat
Utskrift av presentasjonen:

”Mat, måltider og ernæring på sykehjem Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark, Institutt for sykepleiefag og seks sykehjem i Hedmark: ”Mat, måltider og ernæring på sykehjem - til beboernes helse, glede, trivsel og livslyst” ÅSE: Introduksjon: Navnet på samarbeidsprosjektet mellom Høgskolen i Hedmark, og pr. i dag seks sykehjem i fylket – dvs. seks såkalte ”praksissykehjem” som tar i mot sykepleierstudenter i deres første praksisperiode. Dialog-seminar, Brumunddal 3.april 2008

Utvikling av kunnskapsbasert praksis på sykehjem innenfor området ernæring – gjennom etablering av og arbeid i et sykepleiernettverk ÅSE: Samarbeidsprosjektets undertittel (kommer tilbake til nøkkelordene her) + navn på prosjektveileder og prosjektledere (dvs. at her introduseres dere – men dere behøver ikke si noe her) Prosjektveileder: førsteamanuensis Kari Kvigne Sentral prosjektleder: høgskolelektor Åse Leirvik Prosjektleder i Sør-fylket: Avdelingssykepleier Morten Einarsrud Prosjektleder i Midtfylket: Avdelingssykepleier Frøydis Berg

Aksjonsforskningsorientert tilnærming Å utvikle kunnskap i praksis, for og med praktikerne Å skape endring / forbedring i og for praksis (Se også vedlegg: Prosjektidè og mål) ÅSE: Jeg har her ikke tenkt å si mye om aksjonsforskning, men kort nevne den overordnede tilnærmingen ÅSE videre: Kort om prosjektets overordnede mål + delmål

Sykepleiernettverket: Nettverksgruppe i Sørfylket: - Sør-Odal alders- og sykehjem - Roverudhjemmet - Grue alders- og sykehjem Nettverksgruppe i Midtfylket: - Ryslingmoen sykehjem - Moen sykehjem - Stange sykehjem Lokal prosjektleder: Morten Einarsrud ÅSE: Første steg i prosjektet har vært å etablere sykepleiernettverket, som består av disse to nettverksgruppene: Her hadde det vært flott om dere videre overtok: MORTEN: presentere seg, og sykehjemmene / medlemmene i nettverksgruppa i Sør-fylket FRØYDIS: presentere seg, og sykehjemmene / medlemmene i nettverksgruppa i Midtfylket ÅSE: Avslutningsvis få fram at vi har hatt et sentralt nettverksmøte (7/3) – og at det er slik vi kommer til å jobbe videre; med både lokale og sentrale nettverksmøter der deltakerne støtter og utfordrer hverandre i utviklingsprosessene framover. Lokal prosjektleder: Frøydis Berg

Nortvedt m.fl. (2007) Å arbeide og undervise kunnskapsbasert Grunnholdning og prosess Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning ÅSE: Bare vise dette bildet for å få fram at vårt utgangspunkt er at kunnskapsbasert praksis kan forstås både som en grunnholdning og som en prosess. Kontekst Jamtvedt, 2002 Nortvedt m.fl. (2007) Å arbeide og undervise kunnskapsbasert

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Oppstart Vinteren 2007/2008 Refleksjon i fagutøvelsen; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Trinn 1 Våren 2008 Sette ut i praksis Formulere spørsmål Trinn 5 Vinteren/våren 2009 Vurdere kunnskapen opp mot erfaring, verdier og preferanser Søke etter litteratur - lete! ÅSE: Vise denne igjen for å få fram framdriftsplanen i prosjektet. Nå er vi i Trinn 1! Trinn 2 Sommeren/høsten 2008 Trinn 3 og 4 Høsten/vinteren 2008 Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Refleksjon over egen praksis Trinn 1 (Våren 2008) Refleksjon over egen praksis identifisere og velge utviklingsområde innen juni 2008 ÅSE: Ved det sentrale nettverksmøtet ble det bestemt at nettverksmedlemmene nå jobber videre ved ”sine” sykehjem for å skape refleksjon over egen praksis innenfor området mat, måltider og ernæring. I løpet av våren blir det ved det enkelte sykehjem / den enkelte avdeling valgt ut et konkret utviklingsområde. Dette skal være klart i løpet av juni. Ved det sentrale nettverksmøtet 7/3 fikk nettverksmedlemmene også en første opplæring av bibliotekar for å søke på vitenskapelige artikler. Dette også ment som et bidrag til refleksjon over egen praksis.

Nettverksmedlemmene Sykepleierstudentene Trinn 1 forts. ”Endringsagenter” Nettverksmedlemmene Hvordan involvere de ansatte på sykehjemmet? Sykepleierstudentene involveres bl.a. gjennom - et observasjonsskjema - skriftlig studentoppgave Brukerperspektivet Støtte i nettverksgruppa - og av prosjektlederne Skrive logg ÅSE: (her må dere også svært gjerne bidra!) På det sentrale nettverksmøtet kom det fram at den største utfordringen for nettverksmedlemmene (som også kan betegnes som ”endringsagenter”) synes å være: Hvordan involvere / engasjere de øvrige ansatte på sykehjemmet? Mht. dette er det ulike utfordringer - og løsninger ved de ulike sykehjemmene. Tanken er at nettverksmedlemmene skal finne støtte til dette i nettverksgruppa – og av oss Fordi dette vil bli ulikt fra sykehjem til sykehjem (avdeling til avdeling) vil medlemmene bli bedt om å føre en enkel logg mht dokumentasjonene av utviklingsprosessene (jfr. aksjonsforskning) Sykepleierstudentenes bidrag inn i prosjektet vil – i tillegg til deres engasjement mht ulike tiltak knyttet til mat, måltider og ernæring underveis i sin praksisperiode- i denne fasen hvor man skal identifisere og velge et utviklingsområde innen mat, måltider og ernæring, være knyttet til et observasjonsskjema, og en skriftlig studentoppgave i forbindelse med sin praksisperiode i avdelingen. FRØYDIS: Flott om du her sier LITT om obs.skjemaet MORTEN: Flott om du sier LITT om hvordan dere tenker i Sør vedr. dette obs.skjemaet ÅSE: Helt kort til slutt også om å få inn brukerperspektivet (fra pårørende?) i denne fasen med å identifisere og velge utviklingsområde

består av mange vanndråper Kraften i en foss består av mange vanndråper som jobber sammen (Ukjent) ÅSE: Trekke trådene til aksjonsforskning: En praksisnær forskning, veien blir til mens vi går, alles stemmer viktig …. underveis i utviklingsprosessen Mortene.Einarsrud@sor-odal.kommune.no Froydis.Berg@amot.kommune.no Ase.Leirvik@hihm.no