Har du en bok som passer til meg, eller

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
2 Leseferdigheter og lesevaner
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Vurdering for læring.
Skole – hjem samarbeid.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
STASJONSUNDERVISNING
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Forventninger til oss som skole:
Bibliotekprosjekt – Mortensrud skole
Velkommen til klasse- foreldrene
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Bokpresentasjon Bergen
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
GRANSKOGEN SKOLE CLAVARIA KUNST-SØM-KOSTYME HALVÅRSPLAN FOR HØSTSEMESTERET 2007 Alternativ opplæring (forberedelse til videregående skole) Antall:2 10.
Kombinasjonsbibliotek i Berg To like bibliotek i to ulike bygder Tunnelen fra Senjahopen til Ersfjorden gjorde forbindelsen mellom bygdene.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Konkretisering av læreplaner Hvordan har vi organisert skoleåret ?
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Ta fag fra videregående skole
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
O F S kole ritids rdningen Vikingen Vikingen Hårek Gyda.
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til foreldremøte på SFO
LEKE,LÆRE,LE – sammen gjør vi det! Visjon Røyslimoen skole 2013.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Medisinsk bibliotek Din guide i informasjonsjungelen Medisinsk bibliotek Anne-Gry Skonnord Avdelingsleder.
Tilpasset undervisning i matematikk
Foreldremøte Delt kontaktlæreransvar
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE mars 2015
Lekseplan for 7.trinn uke 7
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Lekseplan for 6.trinn uke desember 2014.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Samling for språk- og leseveiledere Program for dagen: Innledning v/PPT NG Kort runde: info fra SLV Gjennomføring.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Prosjekt leselyst Hva er det?.
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
«Bare bok gjør ingen klok»
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 21. oktober- 25. oktober
Utskrift av presentasjonen:

Har du en bok som passer til meg, eller Har du en bok som passer til meg, eller? Hvordan skape et skolebibliotek der også elever med lesevansker kan finne kilder til leseglede og utvikle sin lesekompetanse.

Disen skole - fakta 567 elever 75 ansatte - 40 lærere Bibliotek Åpningstider Mandag 8 – 16 Tirsdag 8 – 15 Onsdag 8 – 13.30 Torsdag 8 – 15.00 Fredag 8 – 14 Bibliotekar Dokumentnavn 4/4/2017

Hvorfor søkte vi ? Bibliotek for alle Leseopplevelser for alle Tidligere lesetiltak Dokumentnavn 4/4/2017

Målene i søknaden Skape et bibliotektilbud til elever med lesevansker som fremmer deres leseutvikling og leselyst, og som gjør at de føler seg hjemme og trives på biblioteket   Elever med lesevansker skal tilgang til litteratur som er tilpasset deres ønsker, leseferdigheter og alder, på lik linje med andre elever Dokumentnavn 4/4/2017

Dette har vi gjort Etablert samarbeid med NLB (Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek) Kartlagt hvilke elever som har lånerett i NLB Kjøpt flere lettlestbøker Egen hylle med lettlestbøker for mellomtrinnet Kjøpt lydbøker Lydbokabonnement for grunnskolen hos BS (Biblioteksentralen) Utarbeidet kriterier for valg av bok Etablert lyttekroker Biblioteket Pilot på 4. trinns grupperom Dokumentnavn 4/4/2017

Å finne en bok som passer Da må du gjøre dette: Bla gjennom boka, se på bildene Lese vaskeseddelen (baksiden av boka) Tenke gjennom hva du tror boka handler om Se om setningene er lange eller korte Se etter om det er mye bilder og lite tekst, eller mye tekst og lite bilder Er skriften lett eller vanskelig å lese? Hvis du har gjort alt dette og ikke finner en bok som passer, da må du spørre Hilde eller læreren din Dokumentnavn 4/4/2017

Lyttekrok på 4. trinn Motivasjon - Delta i et inkluderende fellesskap - Mestring Organisering - Motvirke stigmatisering Sagt om lyttekroken... Dokumentnavn 4/4/2017

Filmklipp Dokumentnavn 4/4/2017

Veien videre Gjennomføre/tolke spørreundersøkelse Samarbeid mellom bibliotekar og lærere Bibliotekbestilling fra lærer Konstruktiv veiledning av elever i forhold til valg av bok Planlagt bruk av biblioteket Tilgjengelighet og prioritering i samarbeidstid Motivasjon Organisering av timeplan på biblioteket Involvere foresatte Dokumentnavn 4/4/2017

Dokumentnavn 4/4/2017

Dokumentnavn 4/4/2017

Dokumentnavn 4/4/2017

Dokumentnavn 4/4/2017

Dokumentnavn 4/4/2017