Har du en bok som passer til meg, eller Har du en bok som passer til meg, eller? Hvordan skape et skolebibliotek der også elever med lesevansker kan finne kilder til leseglede og utvikle sin lesekompetanse.
Disen skole - fakta 567 elever 75 ansatte - 40 lærere Bibliotek Åpningstider Mandag 8 – 16 Tirsdag 8 – 15 Onsdag 8 – 13.30 Torsdag 8 – 15.00 Fredag 8 – 14 Bibliotekar Dokumentnavn 4/4/2017
Hvorfor søkte vi ? Bibliotek for alle Leseopplevelser for alle Tidligere lesetiltak Dokumentnavn 4/4/2017
Målene i søknaden Skape et bibliotektilbud til elever med lesevansker som fremmer deres leseutvikling og leselyst, og som gjør at de føler seg hjemme og trives på biblioteket Elever med lesevansker skal tilgang til litteratur som er tilpasset deres ønsker, leseferdigheter og alder, på lik linje med andre elever Dokumentnavn 4/4/2017
Dette har vi gjort Etablert samarbeid med NLB (Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek) Kartlagt hvilke elever som har lånerett i NLB Kjøpt flere lettlestbøker Egen hylle med lettlestbøker for mellomtrinnet Kjøpt lydbøker Lydbokabonnement for grunnskolen hos BS (Biblioteksentralen) Utarbeidet kriterier for valg av bok Etablert lyttekroker Biblioteket Pilot på 4. trinns grupperom Dokumentnavn 4/4/2017
Å finne en bok som passer Da må du gjøre dette: Bla gjennom boka, se på bildene Lese vaskeseddelen (baksiden av boka) Tenke gjennom hva du tror boka handler om Se om setningene er lange eller korte Se etter om det er mye bilder og lite tekst, eller mye tekst og lite bilder Er skriften lett eller vanskelig å lese? Hvis du har gjort alt dette og ikke finner en bok som passer, da må du spørre Hilde eller læreren din Dokumentnavn 4/4/2017
Lyttekrok på 4. trinn Motivasjon - Delta i et inkluderende fellesskap - Mestring Organisering - Motvirke stigmatisering Sagt om lyttekroken... Dokumentnavn 4/4/2017
Filmklipp Dokumentnavn 4/4/2017
Veien videre Gjennomføre/tolke spørreundersøkelse Samarbeid mellom bibliotekar og lærere Bibliotekbestilling fra lærer Konstruktiv veiledning av elever i forhold til valg av bok Planlagt bruk av biblioteket Tilgjengelighet og prioritering i samarbeidstid Motivasjon Organisering av timeplan på biblioteket Involvere foresatte Dokumentnavn 4/4/2017
Dokumentnavn 4/4/2017
Dokumentnavn 4/4/2017
Dokumentnavn 4/4/2017
Dokumentnavn 4/4/2017
Dokumentnavn 4/4/2017