Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Fra ord til liv Mars 2011.
Nettevett – utvidet versjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Historiefaget i skolen
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Om Hanne Ørstaviks Like sant som jeg er virkelig (1999)
EPISK DIKTNING inkl novelle
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Med sekken full av penger!
Fra ord til liv Fra ord til liv Mai 2012 Mai 2012.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Roman- og novelleanalyse
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Mellom tradisjon og fornying
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
12 Reflekterende lesing.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Hvordan tar vi imot nye medlemmer?. Mine temaer ● Hvem er de nye medlemmene – og hvem er vi? ● Hva må vi mestre for å gjøre nye medlemmer aktive? ● Hvordan.
Problemet og løsningen:
Et møte med Gud og andre troende
En historie om folkediktning og eventyr
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Litterære virkemidler
Det er viktig å strekke seg etter nye utfordringer i løpet av livet, å ville mestre større utfordringer, å alltid ville nå det grønnere gresset på den.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fortelling Novelle Roman
EN LITEN IDE SOM VOKSTE SEG STOR Som så ble til en aldri så liten kalender med jenter og kvinner... ”Pikekalenderen”
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Fest og følelser Om seksualitet.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Politisk påvirkning.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
BOF Barneorientert familieterapi
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
SAMSPILLMETODEN DIALOG
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Mulig.
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Fest & følelser Velkommen
Sinne Film:
«Å være sin egen bestevenn»
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004) Barnet bak ordene Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)

Barnets mange skikkelser Barnet som den ”seende” Barnet som den andre Barndom som det evig tapte

Barn og barndom i samtidslitteraturen Barnets posisjon er en viktig formidlingsposisjon i samtidslitteraturen 1990-tallets fokus på det naive har aktualisert barnets synsvinkel. En problematiserende tendens omkring familien og dens funksjon i et senmoderne samfunn I den grad det finnes helter og heltinner i norsk samtidslitteratur, er det gjerne barna

Arvolas forfatterskap Korallhuset (1999) Blod, snørr og tårer (2000) Livet i et skilpaddeskall og andre historier (2000) Straffe (2003) Forsiktig glass (2004) Monsterrytter (2006)

Tenkepause Hvilke assosiasjoner skaper tittelen hos deg?

Komposisjonen i FG FG består av 49 små kapitler (fortellinger) som er delt inn i seks deler Tre av delene har overskriften ”velkommen til oss”. De andre tre er ”c/o”, ”post restante” og ”ukjent adresse” Et nåtidig forløp, men ingen klar narrativ linje, en fragmentert kronologi (ellipser)

Fortellerarrangementet i FG En personal førstepersons-forteller bærer fremstillingen; Jeg Hvem er dette jeget? Jeget som ser Jeget som snakker

Tenkepause Lykkes Arvola med å vekke barnets forestillingsverden til live?

Det barnlige perspektivet Jeg-fortelleren i FG er både tekstens sansningssenter og formidlingsinstans. Resultatet er et barns fortelling om egen virkelighet.

Pålitelig kontra upålitelig fortellerinstans ”Jenta som er forteller i Forsiktig glass er selvfølgelig helt upålitelig, vi får hennes versjon er av hva som skjer og hennes teorier og sympatier farger historiene som gjengis.” (Jørgen Alneæs i Dagsavisen 23.06.04)

Den narrative kommunikasjonsmodellen Narrativ tekst Historisk forfatter - implisitt forteller - forteller - tilhører - implisitt leser - historisk leser Den implisitte fortelleren finnes ikke ett bestemt sted i teksten, men utgjør tekstens samlede normsystem – noe man kan analysere seg frem til under arbeidet med teksten.   Den egentlige fortellingen oppstår da i skjæringspunktet mellom det som eksplisitt blir fortalt og den selvmotsigelsen som ligger i det fortalte. Denne dobbeltheten kan tilskrives en implisitte forteller.

Pålitelig kontra upålitelig fortellerinstans I tråd med Jakob Lothe i boken Fiksjon og film. Narrativ teori og analyse kan vi sette opp tre kriterier som kan indikere at en forteller er upålitelig: Personlig farging Manglende innsikt Divergens mellom fortellerens og den samlede diskursen i verdisystemet

Språket i FG Betydningsmotsetningene barn – voksen borte – hjemme distanse – nærhet Et fremmedgjøringsgrep? Bruken av adjektivisk sideordning glad og usikker glad og skamfull kald og varm og tom kvalm og lettet Hva kan dette fortelle om hvordan jeget opplever verden?

Det fantastiske FG divergerer fra strengt realistisk litteratur ved sterke (og plutselige) innslag av det magiske og absurde på innholdsplanet, for eksempel s. ”blues og brus” og ”rosinen i pølsa”. ting og dyr besjeles leken blir alvor en verden som alltid er i bevegelse en verden som ikke kjenner noen grenser

Tematikk ”Det å være menneske er spennende, at vi kan være så onde og så gode. […] Relasjoner er det som betyr noe, når alt kommer til alt.” (Arvola i Vårt Land 2004) Mellommenneskelige relasjoner står sentralt i Arvolas forfatterskap og særlig relasjonen mellom foreldre og barn.

Tematikk ”Noen har sagt at det ikke finnes noe slik som en lykkelig barndom. Det tror jeg er riktig. Som barn skal du hver dag mestre nye ting, samtidig som alt er i stadig forandring rundt deg. Du kan selvfølgelig ha mange lykkelige stunder, men de fleste barn føler nok mye frustrasjon.”

Tilknytning i FG Familien i FG er ingen tradisjonell kjernefamilie Er jeget for kollektivet et slags fellesskapsprosjekt som angår alle og derfor (nesten) ingen? En slik uavklart rollefordeling plasserer barnet i en uutholdelig eksistensiell situasjon uten en distinkt tilknytningsfigur

Tenkepause Presenter Forsiktig glass av Arvola med hovedvekt på tittelen Forholdet barn voksen i Forsiktig glass av Arvola