Venn kommer av norrønt: Vinr

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
Å forstå seg selv og andre
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Selvfølelse vs selvtillit
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Hva er aktivitet og deltakelse?
Venn kommer av norrønt: Vinr
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Å lykkes eller være lykkelig?
Språk og sosialisering
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Dialektisk relasjonsteori
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Barns læring, voksnes ansvar!
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
NKIs erfaring med Læringspartnere
Selvhjelpsideologien
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Fra ”Nesten som deg selv”
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Trygghet Anne Lise Holm.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer som støtte for sin utvikling av.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Selvbilde og identitet
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kapittel 1 SAMSPILL.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Visdom fra en sjelesørger
Utskrift av presentasjonen:

Venn kommer av norrønt: Vinr Beslektet med venus Betyr skjønnhet Kjærlighetsgudinnen

I vennskap Lærer barn seg koder eller kommunikativ kompetanse Naturlig å gi og ta

Felleskap og glede Skuffelse og sinne Oppmuntring og støtte Innlevelse og medfølelse Gjensidig bekreftelse Likeverd og rettferd Respekt og godtakelse av ulikheter

Gjennom sosial utvikling blir Barn mer sosial, mer individuell og mer unik

Kroppslig nærhet Øyekontakt Etteraping Utvikle et eget språk Felles humor

Barnet integreres i fellesskapet, samtidig differensieres seg selv fra andre og utvikler sin egen identitet.

For å opprette og holde på vennskap Ha utviklet selvet. Hvem er jeg? Hva slags bilde har jeg av meg selv?

Selvbildet dannes Gjennom andres reaksjoner på meg Må tre på utsiden av oss selv Se på oss selv med andres øyne Perspektivtaking Rolletaking Georges Herbert Mead

Speiling Jeg speiler meg i andres reaksjoner Reaksjonene er et uttrykk for vurdering av meg selv. De signifikante andre.

Oppfatning av andre Ytre fysiske egenskaper Hva de kan Hva de gjør

vennskap Valgfrihet Gjensidighet og varighet Tillit Fortrolighet Betroelser og selvavsløringer

Venner Felles erfaringer gir felles ståsted og utvikler vennskap.

Likhet i Kjønn Alder Interesser Væremåter

Vennskap er noe som må oppnås og vedlikeholdes Vennskap opprettes av bl.a. koder, så bare de innafor kan forstå.

Tilhørighet Fellesskap Felles ståsted Man kan dumme seg ut i et tillitsfullt rom.

Å være en venn Gode på å støtte andre barns forslag Tar inn andre i leken Viser godtakelse og belønning Evnen til å rette oppmerksomheten mot det som er bra Dyktige til å formulere seg Uttrykker følelser og anerkjennelse overfor de andre

Førskolelæreren Kan fremme eller vanskeliggjøre vennskap mellom barn Gjennom valg av arbeidsmåter Gruppesammensetning og størrelse ”Alle må være venner?”