Venn kommer av norrønt: Vinr Beslektet med venus Betyr skjønnhet Kjærlighetsgudinnen
I vennskap Lærer barn seg koder eller kommunikativ kompetanse Naturlig å gi og ta
Felleskap og glede Skuffelse og sinne Oppmuntring og støtte Innlevelse og medfølelse Gjensidig bekreftelse Likeverd og rettferd Respekt og godtakelse av ulikheter
Gjennom sosial utvikling blir Barn mer sosial, mer individuell og mer unik
Kroppslig nærhet Øyekontakt Etteraping Utvikle et eget språk Felles humor
Barnet integreres i fellesskapet, samtidig differensieres seg selv fra andre og utvikler sin egen identitet.
For å opprette og holde på vennskap Ha utviklet selvet. Hvem er jeg? Hva slags bilde har jeg av meg selv?
Selvbildet dannes Gjennom andres reaksjoner på meg Må tre på utsiden av oss selv Se på oss selv med andres øyne Perspektivtaking Rolletaking Georges Herbert Mead
Speiling Jeg speiler meg i andres reaksjoner Reaksjonene er et uttrykk for vurdering av meg selv. De signifikante andre.
Oppfatning av andre Ytre fysiske egenskaper Hva de kan Hva de gjør
vennskap Valgfrihet Gjensidighet og varighet Tillit Fortrolighet Betroelser og selvavsløringer
Venner Felles erfaringer gir felles ståsted og utvikler vennskap.
Likhet i Kjønn Alder Interesser Væremåter
Vennskap er noe som må oppnås og vedlikeholdes Vennskap opprettes av bl.a. koder, så bare de innafor kan forstå.
Tilhørighet Fellesskap Felles ståsted Man kan dumme seg ut i et tillitsfullt rom.
Å være en venn Gode på å støtte andre barns forslag Tar inn andre i leken Viser godtakelse og belønning Evnen til å rette oppmerksomheten mot det som er bra Dyktige til å formulere seg Uttrykker følelser og anerkjennelse overfor de andre
Førskolelæreren Kan fremme eller vanskeliggjøre vennskap mellom barn Gjennom valg av arbeidsmåter Gruppesammensetning og størrelse ”Alle må være venner?”