Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Hvordan intervjue en forsker?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Blooms taksonomi for kunnskap
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Om skolens lov, nasjonale læreplaner og Kunnskapsløftet (LK06)
Kvalitativ metode i markedsforskning
Pedagogisk utviklingsarbeid
Om å skrive om litterære tekster
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Veiledning av studenter
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker
Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Avdeling for sosionomutdanning
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
Aggression Replacement Training
Etikk i pedagogisk arbeid
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Tema: Kommunikasjon i team
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
HUMSAM etablererkurs Karrieresenteret ved UiO Vidar Grøtta,
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Politisk påvirkning.
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Lesing og lesestrategier
Problemløsning.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Å skrive masteroppgave
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Pensumlitteratur: Halvorsen, K. (2008). Å forske på samfunnet – en innføring i samfunnsvitenskapelig metode. 5. utg. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Kunnskapsløftet Departementets side om Kunnskapsløftet: Kunnskapsløftets Læreplan (L06): Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Jeg lurer på … for eksempel: Øker eller avtar intelligensen med alderen? Hvor mye brukes IKT i skolen egentlig – og til hva? Og: Hva er det riktig/galt å bruke IKT til? Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Hvem er du? ”Jeg liker best å få ting presentert av en lærer. Da kan jeg stole på det jeg får vite. Det jeg ikke får med meg, er det alltid noen andre, lærer eller medstudenter, som hjelper meg med. Mitt fremste mål er å stå til eksamen.” eller ”Jeg er er nysgjerrig og ønsker å finne ut av ting. Det er ikke nok at noen forteller meg hvordan ting er. Jeg er ikke fornøyd før jeg forstår det selv. Jeg ønsker å kunne uttrykke og bidra med det jeg har funnet ut. Jeg ønsker å gjøre det godt til eksamen”

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Å tenke utforskende og vitenskapelig er nyttig og kvalifiserende En lærer må alltid, undrende og kreativt, forholde seg til spørsmål som: –Hva skjer/skjedde? –Forholder det seg virkelig slik som det ser ut? –Kan teori belyse problemet jeg står overfor, –eller må jeg finne ut av/utforske dette ytterligere? Hvordan? –Kan jeg stå for/legitimere mine synspunkter og didaktiske valg? Er det fornuftig det jeg gjør? –Kan jeg uttrykke/formidle det jeg vet/har funnet ut?

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Utforskende og vitenskapelig tenking bidrar til at du Utvikler din oppmerksomhet, kreativitet og fantasi Oppøver din evne til kritisk tenking Utvikler en systematisk arbeidsform Tenker og handler selvstendig Utvikler saklighet Bedrer din skriftlige og muntlige fremstilling Kombinerer teori og praksis bedre (Etter f.eks. Halvorsen 2003:12)

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Hva er forskning - egentlig? Jeg lurer på noe … –som jeg vil forsøke å finne ut av (utforske) Jeg finner en måte som jeg kan finne ut av dette på (angrepsmåte) Jeg finner ut (angriper/utforsker) Jeg merker meg det jeg finner ut (registrerer) Jeg bearbeider det jeg har funnet ut (analyserer) Jeg sjekker det jeg fant ut med det jeg lurte på (konkluderer). Har jeg en løsning? Jeg lurer videre …

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Forskning forutsetter derfor bl. a. Oppmerksomhet, undring og innsikt Kreativitet og selvstendig tenking Fokus på undringen (en problemstilling) basert på innsikt/tidligere forskning Systematikk Evne til å bearbeide, sortere og sammenfatte det man finner ut Uttrykke det man finner ut (f. eks. i en rapport, en artikkel, et framlegg, en blogg, en web-side etc)

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Noen sentrale forskningsmetodiske tema man alltid må forholde seg til, er altså: Problemstillingen Teorier/begreper Metoden Feltet (praksis) Systematikken Rapporten/formidlingen

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på og som jeg vil finne ut av, er det svært vanskelig for meg å formulere noen problemstilling.

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Problemstillingen er alfa og omega Det er den er oppgaven jeg gir meg selv ”Den røde tråd” Kort sagt: Uttrykker det man vil finne ut av og som alt man foretar seg i prosjektet derfor må relateres til. ”Formuler problemet, og det er løst.” (Halvorsen 2003:21)

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Problemstillingen bør være mest mulig relevant aktuell interessant og ikke minst: realistisk

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Still viktige spørsmål mens problemstillingen utarbeides Kan vi finne ut av dette? Kan vi finne ut av dette innenfor de angitte rammer? Hvordan kan vi finne ut av (angripe) dette? Vet man noe om dette fra tidligere? Finnes det relevant litteratur?

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Problemstillingen – vanlige problemer Legger ned for lite tid og arbeid i den, tror den er ”i boks”, går raskt videre – og glemmer den så helt eller delvis bort mens man arbeider med prosjektet. Problemstillingen er for ambisiøs og for urealistisk, for vid eller vag Problemstillingen formuleres mer som et emneområde enn en problemstilling –Husk: Man beskriver et emne, og løser et problem

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Valg av angrepsmåte (metode) En problemstilling må angripes for å kunne ”løses”. Metoden vi velger er vårt angrepsvåpen. Når du formulerer en problemstilling, spør alltid samtidig: Hvordan kan jeg angripe den? Dvs.: Hva kan jeg gjøre for å finne ut dette?

Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Noen begreper man må være fortrolig med: Validitet og reliabilitet (Halvorsen 2008:67ff) Kvalitativ og kvantitativ forskning (ibid.:128;131f) Variabel, avhengig og uavhengig; verdi (ibid.: 42ff) Operasjonalisering (ibid.:64ff) Empiri (ibid.:20) Paradigme/paradigmeskifte (ibid.:56)

Introduksjonsoppgave i ped til basisgruppene 1.Hver enkelt formulerer minst èn ting du lurer på innenfor området skole/peda- gogikk. Formuler deg såpass presist at alle på gruppa oppfatter akkurat hva du lurer på. Skriv det ned. 2.Gruppa diskuterer og finner fram til en måte å finne ut av det på. Skriv ned det også. Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold

Oppgave til slutt Hva er en lærers særegne kompetanse? (Eller: Hva er det en lærer kan som ingen andre kan, og som derfor gjør læreren til en uunnværlig og høyt verdsatt person i samfunnet?) Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold