RHS-Seminar Alexandra

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
NESOs Formannskole klasse / 2014
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Gutter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Tannhelse- tjenesten
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
MED FAMILIESENTER FORSØKET MED FAMILIESENTER • I St.prep.nr 1 (2000/2001) Sosial og helsedepartementet, som en del av Opptrappingsplan for psykisk helse.
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
Felles innsats mot mobbing
HELSESØSTERKONGRESSEN 2014 Balansekunst i hverdagen
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
RHS Erfaringskonferanse 19. og 20.november VEILEDNINGSGRUPPENE EVALUERING.
RHS veiledning Bakgrunn: Behovsundersøkelse høst 2000 Veiledningsped 3vt utdanning- des 2001/ februar personer Opprettet grupper fra høst 2001.
Skolehelsetjenesten Hva er den? Hvor går den? Skal vi gå med
Medlems-utvikling angår oss alle!
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Innføring av Hverdagsrehabilitering i Bodø kommune
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Tanker til den regionale samlingen for opplæringsprogrammet.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
SKOLEHELSETJENESTEN Ra ungdomsskole. Skolehelsetjenestens program 10.klasse: Vaksine (difteri, stivkrampe, kikhoste, poliomyelitt) 8. – 9. – 10. klasse:
- Jenter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Fysioterapeut Helsesøster
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Bakgrunn for skolehelserådet
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
LaH Akershus Rapport 2014 Aktiviteten tar utgangspunkt i landsmøtevedtak, LaHs målsettinger og egen virksomhetsplan.
Workshop, Dokka – 9. nov
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Ny organisasjonsmodell og samarbeidsavtale innen rus og psykisk helse mellom Fræna og Eide kommune «SAMMEN OM MESTRING»
LaH Akershus Rapport 2014 Aktiviteten tar utgangspunkt i landsmøtevedtak, LaHs målsettinger og egen virksomhetsplan.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Helsesøster Revheim skole
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Orientering om Skolehelsetjenesten og Helsestasjon for ungdom
Utskrift av presentasjonen:

RHS-Seminar Alexandra 15. 05 RHS-Seminar Alexandra 15.05.03 Ungdommers helse og metoder i skolehelse-tjenesten. Resultat fra en kartleggingsundersøkelse i skolehelsetjenesten i 12 kommuner våren 2003! RHS/ GVS mai 2003

KARTLEGGING AV SKOLEHELSETJENESTEN Bakgrunn: Ny veileder for skolehelsetjenesten: Fra sceening til målrettet, fra individ til mer grupper, fokus på tverrfaglighet Tidligere kartlegginger i målkommunene viser at det etterlyses gode metoder å jobbe etter

Målsetting Kartlegge hvordan det tverrfaglige arbeidet er organisert og sammensatt (skolehelseteam) Erfaringer med tverrfaglig samarbeid Kartlegge hvilke elevrettede metoder som blir brukt ifht.samtalegrupper,og hvilke effekt de har gitt Kartlegge om skolene følger mobbe-program, og om sht er involvert

Metode Spørreundersøkelse med 7 åpne spørsmål Sendt til 12 kommuner, 3 til hver, til sammen 36 Supplerende telefonintervju Manuell behandling, kategorisering

Resultat - hvem har svart? 26 svar, alle 12 kommunene har svart Av disse: 19 helsesøstre, 5 fysioterapeuter, 1 psyk.spl., 1 jordmor

Res.:Erfariger med tverrfaglig samarbeid. 18 svar Positive: Bedre oversikt og ansvarsfordeling, større forståelse for hverandre,bedre løsning for bruker Negative:For generelle tiltak, lite konkret,avhengig av interesse og engasjement, dårlig organisering, liten interesse fra skolen

Spørsmål 2 Hvilke metoder/program har du prøvd ut på elevsamtalegrupper? 17 svar Hvilke positive eller negative erfaringer har du med metoden 5 svar

Res.:Metoder-elevsamtalegrupper Barneskolen: Pubertetsundervisning i 5-6 kl. Samtalegrupper om rus og røyk 7.kl Samtalegruppe i 3.kl.

Res.: Metoder - ungdomsskolen Fræna: Samtalegrupper i 9.kl. Utg.punkt i ”Livet kan leves forlengs men bare forståes baklengs” Tverrfaglig sammensetning av gruppe-ledere Oppstart i 1999 Evaluert av Rhs - laget mål og metode

Res: Metode - ungdomsskolen Molde: Samtalegrupper i 8.kl. Brukt deler av ”Du bestemmer” Høsten 2002 Samarbeid mellom helsesøster, klasselærer og PPT Positiv erfaring , gode tilbakemeldinger

Res: Metode- ungdomsskolen Molde: Samtalegruppe i 9.kl. Frokostgrupper- fokus på kosthold, fys.akt. og røyk Samarbeid mellom helsesøster og sosiallærer Prosjektmidler fra Fylkesmannen Positiv erfaring, liten tid til hver gruppe

Res.: Metode- ungdomsskolen Nesset: Undervisning og gruppearbeid på alle ungdomsskolene med fokus på psykisk helse Høst 2002 Verdensdagen for psyk.helse Samarbeid jordmor,helsesøster,psyk.spl Hovedtema: ”Hvordan være et medmenneske” Evaluert- stort sett positive tilbakemeld.

Diskusjon Åpne spørsmål: omfattende svar, tar tid å svare på, mye etterarbeid Lite utfylte besvarelser, ufullstendige svar Har slått sammen spørsmål Avspeiler de svarene vi fikk inn

Oppsummering-tanker videre Over halvparten av barneskolene har tverrfaglige team Lite prioritert i ungdomsskolene og i videregående Vi bør kartlegge hvordan det jobbes innen de forskjellige teamene, hvordan de organiseres og administreres Burde stilt spørsmål til skolene også

Oppsummering-tanker videre Det er få som tar i bruk evaluerte metoder/programmer ifht. samtalegr. En kommune har fulgt og evaluert en metode over flere år Ingen svarte på hvorfor de hadde valgt den metoden de jobbet etter Vi bør kartlegge hvorfor ikke de evaluerte metodene/programmene blir brukt

Oppsummering-tanker videre Skolehelsetjenesten er lite inkludert i skolenes mobbeprogrammer Er det skolene som ikke inkluderer, eller sht. som ikke er tilgjengelig? Det er behov for mer omfattende kartlegging ifht. mobbing/sosial-kompetanse som også inkludere svar fra skolene