Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Muntlig eksamen i historie
Eksamen i Treningslære 2
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Grete Haaland Sund HiAk,
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Snart klar for videregående skole
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
Programområde ELEKTROFAG
Teknologi og forskningslære
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Høgskolelektor Ann Lisa Sylte HiAk, april 2007
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Kroppsøvingsdidaktikk
Den autentiske læringsdialogen
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Arbeidsmåter i naturfag
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Naturvitenskapelig allmenndanning - mer enn kunnskaper i naturfag?
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
1 PILOT Nettverksmøte Noen idéer til bruk av IKT i realfagundervisning Stein Dankert Kolstø Inst. for praktisk pedagogikk 2. september 2002.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Aggression Replacement Training
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Utdanningsvalg 10.klasse
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Dramafaglig prosjektarbeid
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk

Påstand Yrker er teknologiske praksiser, ikke vitenskapelige praksiser –Utøving av yrker sikter mot å løse konkrete problemstilinger og oppgaver. Eventuelle problemer er av "hvordan-karakter". –Vitenskapelige praksiser sikter mot å løse prinsippielle problemstillinger. De sentrale problemene er av "hvorfor-karakter".

Hvordan yrkesrette 'likevel'? Pedagogisk tilrettelegging Yrkesprofessjonalisering Helse, miljø, sikkerhet

Pedagogisk tilrettelegging 1. Tematisk undervisning og prosjektarbeid –Ta utgangspunkt i tema fra yrket. Utvikle naturfaglig kunnskap gjennom arbeid med naturfaglige sider ved tema. Bilmekanikere: Forbrenningsmotorers virkemåte Hotell og næring..: Produksjon av Yougurt

Pedagogisk tilrettelegging 1. Tematisk undervisning og prosjektarbeid 2. Parallellbegreper og –prosesser –Hotell og næring…: Om fett og proteiner –Gjær og celledeling –Elektrofag: Spenning, strøm, …

Pedagogisk tilrettelegging 1. Tematisk undervisning og prosjektarbeid 2. Parallellbegreper og –prosesser 3. Eksempelbruk –(jf. lærebøkenes spredte forsøk) –Energioverganger

Mulige problemer knyttet til prosjektoppgaver Få problemstillinger hvor nettopp naturvitenskap inkludert i grunnkurset er relevant. –Trebearbeiding: Lim og kjemi ?

Yrkesproffesjonalisering 1. Om måling, data og tolkning –Kunne tolke og vurdere måledata og bruk av slike (naturvitenskapelig arbeidsmåte) Hotell og næring..: Matvarer og mikrobemålinger –Usikkerhet Helse- og sosial: Måling av feber –SI-systemet

Yrkesproffesjonalisering 1. Om måling, data og tolkning 2. Dybde- og bakgrunnskunnskap –Bilmekaniker: Virkemåten til ’svarte bokser’: Hvordan fungerer en bil-katalysator? –Hotell og næring..: Næringskjeder, biodiversitet (Fisk, laks, …) –Gjøre øvelser med melk og rømme

Yrkesproffesjonalisering 1. Om måling, data og tolkning 2. Dybde- og bakgrunnskunnskap 3. Grunnlag for praksiser –Kjenne til grunnlag for praksiser –Kunne vurdere praksiser Mekaniske fag: Sveiseteknikker og prosedyrer –Problemstillinger knyttet til etablerte praksiser: drøfting eller bare referering av den faktiske begrunnelse?

Helse, miljø og sikkerhet 1. Helse og miljøaspekt ved yrket Formgivingsfag: Kjemikalier og valg av produkter i frisør-yrket Bilmekaniker: Hvordan vil brukt motorolje kunne gjøre skade hvis den havner i kloakken?

Helse, miljø og sikkerhet 1. Helse og miljøaspekt ved yrket 2. Sikkerhet –Branntrekanten –Begrunnelser for sikkerhetsregler (utvikle holdninger) Bilmekaniker: Hvordan er egnetheten til et AMC- brannslukkingsapparater i forhold til et ACD-apparater til slukking av motorbranner? –Krever drøfting, men ikke inkludering av særlig mye naturvitenskaplig kunnskap?

Helse, miljø og sikkerhet 1. Helse og miljøaspekt ved yrket 2. Sikkerhet –Branntrekanten –Begrunnelser for sikkerhetsregler (utvikle holdninger) Hvorfor er AMC-brannslukkingsapparater bedre egnet enn ACD-apparater til slukking av motorbranner? –Leksikalsk spørsmål?

Forutsetninger Samarbeid med lærer i yrkesteori Kjennskap til yrket Besøk elevene i timer med yrkespraksis Forholdet yrke – naturfag må ikke overlates til elevene (jf. transformering)

Motivasjon Naturvitenskapen fokuserer på HVORFOR Yrkespraksiser har fokus på HVORDAN Skal yrkesteori motivere for naturfag, eller omvendt?

Hovedutfordring? –Yrkesidentitet - har elevene det? De har normalt ingen fartstid i yrket De har valgt linjer for første gang De går på generelle grunnkurs, ikke grunnkurs i spesifiserte yrker –”Hva får jeg bruk for?”

Min konklusjon –Naturfaglæreren må samarbeide med læreren i yrkesteori om å utvikle yrkesidentitet hos elevene Naturfaglærer må tilegne seg kunnskap i yrket Yrkesfaget som gjennomsyrende fokus Bedriftsbesøk ?