Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat Nasjonal satsing 2010-2014
Innhold i satsingen: Nettbasert veiledning og materiell Manifest mot mobbing Årlig kampanje mot mobbing – uke 36 Undervisningspakker mot digital mobbing Tilsyn Lokale utviklingsprosjekter – 40 skoleeiere og 86 skoler www.fmno.no www.facebook.com/fylkesmannenNO | www.twitter.com/FMnordland
Formålet med opplæringa Opplæringa skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida. Elevane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. UNESCO pillars of education
Prinsippene for opplæringen Opplæringa skal: - fremme allsidig utvikling hos elevane - stimulere elevane i personleg utvikling og i styrking av eigen identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståing og demokratisk deltaking
Definisjon Med ”læringsmiljø” mener vi de samlede kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene på skolen som har betydning for elevenes læring, helse og trivsel.
Et godt læringsmiljø Mål: Alle elever har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring Oppl.l. § 9a-1 www.fmno.no www.facebook.com/fylkesmannenNO | www.twitter.com/FMnordland
Hva kjennetegner et godt læringsmiljø? Klasseledelse Elevrelasjoner Hjem-skole-samarbeid Organisasjon og ledelse www.fmno.no www.facebook.com/fylkesmannenNO | www.twitter.com/FMnordland
Klasseledelse handler bl a om: Struktur og regler Støttende relasjoner Motivasjon og forventning Læringskultur
Elevrelasjoner Sosial kompetanse Tilhørighet og vennskap Læreren og det sosiale samspillet Faglig og sosial kompetanse
Organisasjon og ledelse Det profesjonelle læringsfellesskap Skolebasert endrings og utviklingsarbeid
God ledelse, organisasjon og kultur for læring på skolen Ledelsen kommuniserer tydelige mål og forventninger til alle ansatte Ledelsen foretar løpende vurderinger og gir tydelige tilbakemeldinger til de ansatte Det er et positivt samarbeidsklima og gode relasjoner mellom de ansatte, og mellom ansatte og ledelsen Skolen har et entydig ordensreglement med kjente konsekvenser som følges opp i praksis
Godt samarbeid mellom skole og hjem Prinsipper for samarbeidet mellom hjem og skole Foreldrenes rolle og betydning for eget barns læring og utvikling Skolens rolle og ansvar
Hva som virker…… foreldrenes forventninger til skoleprestasjoner foreldrenes interesse for skolearbeid hjemme og på skolen leksehjelp dialog om skoleframgang
Nordland i et 3-årig prosjekt Skole-hjemsamarbeid Alstahaug, Leirfjord og Vefsn
Kunnskapsbasert praksis
Satsing på Bedre læringsmiljø skal bidra til at elevenes læringsmiljø står høyt på alle skolers dagsorden, og til kvalitetsutvikling og økt kompetanse.
Dersom en skole av ulike grunner ikke greier å skape et godt læringsmiljø for elevene sine, er det skoleeiers ansvar å ha kunnskap om dette, og gjøre noe med det. Opplæringsloven §13.10
http://www.udir.no/Laringsmiljo/