Røvika Ungdomssenter Erfaringer og utfordringer i arbeidet med

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Advertisements

Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
LOV OM BARNEVERNTJENESTER - ANSVARSFORDELING
Alfa kurs- og behandlingssenter
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Fra forvaring til frihet
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Barne- og familieperspektivet i behandling
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Familiehjem på Husafjellheimen
Det kommunale og det statlige barnevern
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Norske barns rettigheter i et internasjonalt perspektiv – Hvor står vi? Professor Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
RME Nasjonal Konferanse
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
IDEALER OG REALITETER. BOLIGSITUASJONEN FOR UTVIKLINGSHEMMEDE Regionale konferanser om politikken for mennesker med utviklingshemming Anna M. Kittelsaa,
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Barns læring, voksnes ansvar!
Avdeling for sosionomutdanning
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Kulturteori
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Om barne- og familievernet
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fritid med Bistand.
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Trygghet Anne Lise Holm.
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Regional barnevernkonferanse juni Bodø. Tiltaksutvikling i bv.tj- Fauske Tiden før og etter Bufetats effektivisering/ nedskjæring Bv.tj har tidligere.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Avd. for helseopplysning - SiA
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Verdensdagen for Psykisk Helse
TIBIR PMTO PALS KONSULENT TERAPEUT Kjært barn osb… RÅDGJEVAR.
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne
utfordringer i en ny region
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Elin M. Fjeldbraaten, Bedriftshelsetjenesten, Sørlandet Sykehus HF
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Røvika Ungdomssenter Erfaringer og utfordringer i arbeidet med hjemmebaserte tiltak

historikk Økende fokus på familie siden medio ‘90 Faglige løft og kompetanseheving– i bredden, gjennom opplæring i hele personalgruppen Spesialisering – gjennom utdanning av familieterapeuter Oppretting av egen familieavdeling 2004 Ytterligere befestning av kompetanse etter overgang til Bufetat Delaktig i oppbygging av familieavdelinger/familiekompetanse i andre institusjoner

suksessfaktorer Individuelle fokus Høre på familien Systemisk forståelse Ikke behandle symptomet Være del av et fagmiljø Bevisst på familiens kultur Noe annet enn MST og PMTO

suksessfaktorer forts. Fleksibilitet Løsningsorientert Ha familier inne Sikre familiers økonomi gjennom sykemelding Tetthet og kontinuitet Oppfølging Familierådslag

Suksessfaktorer forts. Validering (definisjon): innbefatter et helhetssyn, å se klienten og deres reaksjoner ut fra så mange perspektiver som mulig – biologisk, psykologisk, sosialt, historie, nåværende omstendigheter, forventninger til fremtiden osv. (Anna Kåver, Allianse, 2012)

Suksessfaktorer forts. «Klientenes motivasjon for å delta aktivt i behandlingen øker når de blir validert. Validering innebærer altså at terapeuten på en svært tydelig måte formidler at klientens atferd og reaksjoner er fullt forståelig under de rådende omstendighetene. Terapeuten bekrefter at klienten, når man kjenner til omstendighetene de befinner seg i, er sannferdig, forståelig, velbegrunnet, meningsfull, logisk og funksjonell. Selv det mest dysfunksjonelle i tanker, følelser og atferd kan i valideringssammenheng forstås ut fra sin kontekst» (ibid.)

utfordringer Organisering Tilhørighet og lokalisering Yrkesfaglig forståelse/kompetanse Behov for veiledning

for kontakt med oss familierådslag ulf.floenes@bufetat.no 46615471 mike.furuli@bufetat.no 46615486 familierådslag Fagteam Bodø Fagteam Sortland Elin Forfang Gøran Karoliussen