Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

TIBIR PMTO PALS KONSULENT TERAPEUT Kjært barn osb… RÅDGJEVAR.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "TIBIR PMTO PALS KONSULENT TERAPEUT Kjært barn osb… RÅDGJEVAR."— Utskrift av presentasjonen:

1 TIBIR PMTO PALS KONSULENT TERAPEUT Kjært barn osb… RÅDGJEVAR

2 Implementeringsrekkefølge
PMTO-terapi PMTO-foreldrerådgivning PMTO-foreldregrupper Konsultasjon for ansatte i skole/bhg (NB! Dere må sjekke om det stemmer at deres kommuner ønsker å satse på alle moduler – hvis ikke må denne plansjen justeres – eller dere må si hva dere ikke skal ha!!!!!) Omfang og rekkefølge av implementeringen er diskutert i styringsgruppen og etter anbefalinger fra Atferdssenteret og Bufetat har man blitt enige om å starte med foreldretiltakene. Forskning på atferdsvansker viser at foreldretiltak er nødvendig for å få til mer varig endring ved barnets atferd og i samspillet. TIBIR begynner alltid med foreldretiltakene fordi man ønsker at foreldrene skal få hjelp til selv å aktivt endre samspillet med barnet. Dere må gjerne nevne at målet for foreldretiltakene er (dersom ikke dette kommer frem andre steder): Å endre negativt familiesamspill ved å trene foreldrene i alternative måter å møte barnet på. Dette gjøres gjennom å ha fokus på fem sentrale foreldreferdigheter forskningen viser har effekt: Positiv involvering, Oppmuntring, Milde negative konsekvenser, Problem løsning, Tilsyn/oppfølging. Terapi-opplæringen kommer før Foreldrerådgivningen, fordi terapeutene blir viktige personer i den videre opplæringen – som kursholdere og veiledere. Fint om dere sier kort hvem som er målgruppen for tiltakene og hvor lenge de varer/omfang. . PMTO indiv. Behandling: Foreldre, 15 – 30 (det kan være at riktig tall for dere i kommunene er Tallet 30 er hentet fra Bufetats statistikk hvor man jobber med spesielt vanskelige saker i 2. linje). Rådgivning : Foreldre, 3-5 ganger. PMTO gruppe Foreldre, 12 ganger (18g for minoritetsgrupper, somalisk og urdu) Konsultasjon for ansatte i skoler/bhg: Ansatte i barnehage og skole, 6-8 ganger. Sosial ferdighets trening: Barn, Kartlegging: Familier som kommer i kontakt med kommunes ordinære tjenestetilbud, 1-3 Ferdighetstrening for barnet Kartlegging og identifisering av barn med atferdsvansker Atferdssenteret

3 PMTO-folka i kommunen Koordinator for TIBIR er Anne Matre (Lesja)
Koordinators oppgaver er: å være bindeledd mellom tiltak, utøvere og styringsgruppa. Navn på PMTO-terapeuter arbeidssted/avdeling: Anne Matre, Barneverntjenesten i Lesja Beate Stø, Barneverntjenesten i Lom og Skjåk Liv Høystad, Barneverntjenesten i Sel og Vågå Anne Johanne Øyen, Helsestasjon Vågå I alt 14 TIBIR-rådgjevarar 2 (3) PALSrådgjevarar Si kort noe om at første ledd i implementeringen av TIBIR har vært opplæringen/sertifisering av terapeuter. Disse blir sentrale i den videre innføringen av de andre modulene – i samarbeid med Bufetat og Atferdssenteret. Som regel er en eller to av terapeutene utpekt som koordinator. Si kort noe om koordinators rolle i kommunene. F. eks at det er den av terapeutene som deltar i styringsgruppa. Blir et bindeledd mellom utøvere av tiltakene og styringsgruppa. Skal bringe inn aktuelle problemstillinger som styringsgruppa kan problemløse. Osv. Så kan man si noe om : pmto-terapeutene. Hvem de er, hvor de er ansatt og hvordan kontakt dem ift henvisning av saker eller spørsmål om PMTO/TIBIR. Oppgaver ift klienter (jobber med foreldre og har muligheten for å veilede skole/barnehage ift de sakene man jobber med) og hvor man kan rekruttere saker fra. Hvem kan henvise til hvem? Skal de for eksempel kun tilhøre tjenestested eller skal man kunne bruke tjenestene på tvers av tjenesteområder? Den vanligste problemstillingen som blir etterspurt av henvisere, er der hvor terapeuten er ansatt i barnevernet: skal man likevel være kommunens terapeut og jobbe med saker som ikke registreres som barnevernssak dersom den ikke er det i utgangspunktet. NB!!!Dette skal være avklart med styringsgruppa på forhånd, før dagens kick-off slik at man kan informere hvordan dette er tenkt i den enkelte kommune. Overgang til neste plansje: Terapi er en av modulene i TIBIR, nå skal vi gå videre til å si litt mer om TIBIR. Atferdssenteret

4 Kven er vi Hvordan kan de kontaktes
Anne Matre Tlf.nr: epost: Beate Stø Tlf.nr: epost: Liv Høystad Tlf.nr: epost: Anne Joahnne Øien epost: Hvem kan henvise/kontakte dem: foreldre, samarbeidspartnere på tvers av avdelinger PMTO-terapeutenes oppgaver: Terapi/foreldregrupper, opplæring, veiledning, informasjonsspredning Atferdssenteret

5 Målsetting med TIBIR Forebygge, redusere og stoppe atferdsproblemer på et tidligst mulig tidspunkt og bidra til utvikling av positiv og prososial atferd. Være en helhetlig tiltakskjede der tiltakene i omfang og intensitet er i overensstemmelse med målgruppens behov og forutsetninger. Gi ledere og ansatte som kommer i kontakt med barn og familier med atferdsproblemer en felles forståelse av hvordan atferdsproblemer oppstår og hvordan de kan avhjelpes.

6 Målsetting med TIBIR Forebygge, redusere og stoppe atferdsproblemer på et tidligst mulig tidspunkt og bidra til utvikling av positiv og prososial atferd. Være en helhetlig tiltakskjede der tiltakene i omfang og intensitet er i overensstemmelse med målgruppens behov og forutsetninger. Gi ledere og ansatte som kommer i kontakt med barn og familier med atferdsproblemer en felles forståelse av hvordan atferdsproblemer oppstår og hvordan de kan avhjelpes.

7 Implementeringsrekkefølge
PMTO-terapi PMTO-foreldrerådgivning PMTO-foreldregrupper Konsultasjon for ansatte i skole/bhg (NB! Dere må sjekke om det stemmer at deres kommuner ønsker å satse på alle moduler – hvis ikke må denne plansjen justeres – eller dere må si hva dere ikke skal ha!!!!!) Omfang og rekkefølge av implementeringen er diskutert i styringsgruppen og etter anbefalinger fra Atferdssenteret og Bufetat har man blitt enige om å starte med foreldretiltakene. Forskning på atferdsvansker viser at foreldretiltak er nødvendig for å få til mer varig endring ved barnets atferd og i samspillet. TIBIR begynner alltid med foreldretiltakene fordi man ønsker at foreldrene skal få hjelp til selv å aktivt endre samspillet med barnet. Dere må gjerne nevne at målet for foreldretiltakene er (dersom ikke dette kommer frem andre steder): Å endre negativt familiesamspill ved å trene foreldrene i alternative måter å møte barnet på. Dette gjøres gjennom å ha fokus på fem sentrale foreldreferdigheter forskningen viser har effekt: Positiv involvering, Oppmuntring, Milde negative konsekvenser, Problem løsning, Tilsyn/oppfølging. Terapi-opplæringen kommer før Foreldrerådgivningen, fordi terapeutene blir viktige personer i den videre opplæringen – som kursholdere og veiledere. Fint om dere sier kort hvem som er målgruppen for tiltakene og hvor lenge de varer/omfang. . PMTO indiv. Behandling: Foreldre, 15 – 30 (det kan være at riktig tall for dere i kommunene er Tallet 30 er hentet fra Bufetats statistikk hvor man jobber med spesielt vanskelige saker i 2. linje). Rådgivning : Foreldre, 3-5 ganger. PMTO gruppe Foreldre, 12 ganger (18g for minoritetsgrupper, somalisk og urdu) Konsultasjon for ansatte i skoler/bhg: Ansatte i barnehage og skole, 6-8 ganger. Sosial ferdighets trening: Barn, Kartlegging: Familier som kommer i kontakt med kommunes ordinære tjenestetilbud, 1-3 Ferdighetstrening for barnet Kartlegging og identifisering av barn med atferdsvansker Atferdssenteret

8 Opplegg for barnehagen
Tilbod om 6-8 timar avhengig av problemomfang og kva for pmto komponentar det skal leggjast vekt på Tilpassa barnehagen sitt behov

9 Komponentar i rettleiinga
Etablering av samarbeid (mellom «alle») Kartlegging og vurdering av barnet sine ressursar og problemåtferd i barnehagen Effektive beskjeder og oppmuntring for å fremme samarbeid Grensesetting Regulering av følelser Problemløsing og tilsyn

10 COS-P Circle of security Trygghetssirkelen «Se barnet innenfra»
Rettleiing etter metoda


Laste ned ppt "TIBIR PMTO PALS KONSULENT TERAPEUT Kjært barn osb… RÅDGJEVAR."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google