BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Mobbing i barnehagen.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Rammeplanen s. 23 Barnehagen skal fremme positive holdninger som motvirker avvisning, mobbing og vold.
Kampen skole Vår visjon:
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Lek og Læring i barnehagen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Handlingsplan mot mobbing
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Velkommen til foreldremøte. Stavangerbarnehagen  kompetanse heving av alle ansatte i stavanger kommune sine barnehager.  En felles kompetanse plattform.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Hvordan forebygge mobbing?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Foreldremøte Hamretun barnehage 26. September. 2017
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til Apalløkka
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Foreldremøte Bjergsted barnehage
Siste året i barnehagen
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Velkommen til foreldremøte!
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR Forebyggende arbeid mot mobbing begynner i barnehagen Utdanningsdirektoratet har laget en veileder om forebyggende arbeid mot mobbing. Målgruppe: Alle som arbeider i barnehagen. Mobbing er et relativt nytt begrep for barnehagen både i praksisfeltet og innen forskning. Det meste vi vet i dag er basert på forskning og erfaringer fra skolen. Litteratur og antimobbeprogram: Olweus fra 70-tallet. Roland: Respekt, Zero. Reidar Pettersens bok i 1997: Mobbing i barnehagen. Hevdet at mobbing også foregår blant barnehagebarn. Utløste en debatt som fortsatt pågår. Les mer på Udir.no/Barnehage.

RAMMEPLANEN   at barnehagen har en samfunnsoppgave i tidlig forebygging av mobbing at personalet skal arbeide for et inkluderende miljø som motvirker mobbing   at barnehagen skal fremme positive handlinger som motvirker mobbing    Veilederen er forankret i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Her står det at barnehagens oppgave er å forebygge og motvirke mobbing, og det står noe om hvordan dette arbeidet kan utføres og ivaretas i barnehagen.

HVA ER MOBBING? Med mobbing mener vi: gjentatt negativ atferd fra en eller flere rettet mot en Mobbing er systematisk plaging, erting og utestenging. Men hva er det barnehagen skal forebygge og motvirke? Mobbing er begrep som blir definert noe ulikt. Utdype forkortet begrepsforklaring: Negative handlinger: Fysiske og psykiske. Gjentatte: Frekvens, over tid. Flere mot en: En som har vanskelig for å forsvare seg, del av et ikke selvvalgt fellesskap, for eksempel en klasse. Dimensjon som for mange ikke harmonerer med at det handler om barnehagebarn: Planlagt, ondsinnet. Mobbing innbefatter ikke negative enkeltepisoder.

MOBBING I BARNEHAGEN? Har du i løpet av det siste året opplevd mobbing mellom barn i barnehagen?   1 6 2 1 Nova: 2012, Guldbrandsen og Eliassen. Kan ikke regnes som en egen mobbeundersøkelse. Et begrenset bidrag til forskningen om mobbing i barnehager. Ønsket å finne ut noe om styrernes kunnskap om mobbing. 10% / en av ti besvarte ikke spørsmålet (lilla). Tre svarkategorier: Forekommer jevnlig: en av ti (rødt). Forekommer, men svært sjelden: seks av ti (gult). Forekommer ikke: to av ti (grønt).

BARNAS STEMME De fleste trives og har det bra i barnehagen. 54,4 % av barna har blitt ertet så de ble lei seg.  Prosjektet Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena: Hedmark: Thomas Nordahl: Hvordan gir barna uttrykk for at de har det i barnehagen? Fire- og femåringer: Trives = Blir sett av de voksne, har noen å leke med, har venner og i liten grad er utsatt erting eller plaging. Stor variasjon i svarene. Relativt mange barn uttrykker at de opplever vonde enkeltopplevelser. Barnehagens oppgave å ivareta og sikre barna. Men noen episoder vil naturlig oppstå. Avverge/stanse enkeltepisoder. Sikre at de ikke utvikler seg.

BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR Kunnskapsgrunnlag Forslag Refleksjon Veiledernes innhold: 1. Innholdet i og intensjonen med veilederen 2. Personalets arbeid for et godt psykososialt miljø 3. Relasjonene og samspillet barna imellom 4. Vennskap 5. Sosial kompetanse 6. Arbeid med kommunikasjon og språk 7. Barns samspill i lek 8. Samarbeid mellom barnehage og hjem 9. Personalets samarbeid for et godt barnehagemiljø Mobbing: alvorlig for den som blir utsatt for det. Kan føre til alvorlig skade og forringet livskvalitet. KD tar problemet på alvor og har som et ledd i kampen mot mobbing laget en veileder. De voksne har viktige roller. Bidra til at barna skal trives i dag. Arbeide forebyggende. Mål: Barnehagebarna verken opplever å bli krenket eller kommer til å krenke andre i framtiden.

ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ Enkeltbarnet Felleskapet Der hvor barns selvfølelse krenkes, ligger kimen til hensynsløshet, mobbing og manglende empati. Hva personalet kan gjøre for å sikre barna et godt psykososialt miljø til beste for dem i dag og i morgen. Barnas opplevelse av situasjonen er essensiell. Tilstedeværende voksne. Trygghet og mulighet til utfoldelse. Det er de voksne som har ansvaret! Sitat fra rammeplanen.

RELASJONER   Barnehagens dagligliv skal preges av samvær som innebærer at personalet lytter, støtter og utfordrer barna. Ser jeg et barn, ser jeg et menneske. Anne-Cath Vestly. Barn utvikler seg i relasjonene til andre. Voksen - barn. Barn - barn. Sitat fra rammeplanen.

SOSIAL KOMPETANSE selvfølelse empati prososial atferd   selvhevdelse selvkontroll   Rammeplanen: Sosial kompetanse er vesentlig for å motvirke utvikling av mobbing.

VENNSKAP   Kristin Halvorsen: det viktigste med barnehagen er å få en venn. Likeverdig forhold, akseptert som den en er. Også små barn. Noen trenger hjelp til å etablere vennskap.

LEK Grunnleggende livs- og læringsform Kilde til glede og utfoldelse Viktig å lykkes og bli inkludert i lek   Mange barn deltar godt i lekefellesskapet. Noen trenger bistand fra voksne: Invitere, tilrettelegge, være modeller, støtte, delta på barnas premisser. Bidra til å håndtere konflikter. Se begge parter i en konflikt. Anerkjenne opplevelser og følelser og ta avstand fra handlinger.

KOLLEGAER KAN SPILLE HVERANDRE GODE   Samarbeidsklima. Alle kan gjøre feil, og ingen dager er som regel like gode. En gjennomgående aksepterende og anerkjennende væremåte bidrar til trygghet, tillit og trivsel. En felles grunnholdning om at alle i prinsippet vil hverandre vel kan være et godt utgangspunkt. Gjensidig åpenhet og støtte. Felles refleksjon.

SAMARBEID MED FORELDRENE   Viktig for foreldrene å oppleve at barnet deres blir sett og ivaretatt. Voksne som ser og bryr seg om deres barn skaper tillit. Naturlig bekymret for eget barn. Fortelle hva bgh gjør og forsikre om at bhg tar ansvar.