«Klasseromskommunikasjon i skolen i Aust-Agder og Sogn & Fjordane» (KLARAS) Turid Skarre Aasebø, Jorunn H. Midtsundstad og Ilmi Willbergh, førsteamanuenser,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tema i norsk Utdanningsforskning Innlegg på KS seminar
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Fra prøving og feiling til
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Rusforebyggende plan for Skogmo videregående skole
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Den autentiske læringsdialogen
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kvalitativ metode i markedsforskning
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
DYSLEKSIVENNLIG SKOLE
Organisering og arbeidet i kommunene
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Kvalitative og kvantitative metoder
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Lesing og lesestrategier
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7.
Når elever vurderer undervisning anonymt:  læreres opplevde nytte av vurderingen  læreres opplevd nytte av oppfølgingssamtale  stress relatert til undervisningsvurdering.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Kartlegging/Observasjon/ Vurdering /Tester
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
OBSERVASJON av tolærertimer
«Bare bok gjør ingen klok»
REalfagskommune!.
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

«Klasseromskommunikasjon i skolen i Aust-Agder og Sogn & Fjordane» (KLARAS) Turid Skarre Aasebø, Jorunn H. Midtsundstad og Ilmi Willbergh, førsteamanuenser, Institutt for pedagogikk

Formål, problemstilling og variabler Forklare klasseromskommunikasjon i lys av regional kontekst Hva karakteriserer kommunikasjonen mellom lærere og elever i klasserommet i ungdomsskolen i Aust-Agder og Sogn og Fjordane? Operasjonalisering: Hvordan elever og lærere snakker om fagstoffet i klasserommet Variabler: Variasjon i tolkning av fagstoffets betydning (ordbruk, eksempelbruk, referanser til ulike kontekster) Elevdeltakelse (elevdeltakelse i samtale om fagstoff) Allmenndidaktisk teoretisk utgangspunkt KLARAS2

Metode Datainnsamling i ungdomsskoler i Aust-Agder, 2 ungdomsskoler i Sogn og fjordane observasjon av undervisning (2 lærere i 1 uke, på 4 skoler) individuelt intervju med lærere som er observert individuelt intervju med rektor fokusgruppesamtaler med lærerne på skolen skolene velges av LR lærerne velges av rektor eller lærerkollegium kunnskapen videreutvikles i samarbeid med skolene i etterkant KLARAS3

Sammenlikning på regionalt nivå Forklare klasseromskommunikasjon i lys av regional kontekst KLARAS4 Observasjon: tolkning av fagstoff/ elevdeltakelse Klasseroms- kommunikasjon Skolekontekst Klasseroms- kommunikasjon IntervjuerSkolekontekst Regionale likheter og forskjeller Høyt- og lavt- presterende skoler Sammen- likning

Variabler – på hvilke får vi utslag? Registering 1: sekvenser, tid, kvantitativt klassekart Registrering 2: A) Nyansering av innholdet, lærerinitiert/elevinitiert (ord, eksempler, referanser) B) Talehandlinger, lærerinitiert/elevinitiert (spørsmål, oppfordringer) C) Oppfølging av talehandlinger, lærerinitiert/elevinitiert D) Avslutning/avrunding av undervisningssekvens E) Oppgavetyper KLARAS5

Spørsmål til diskusjon KLARAS6