”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
for norsklærere på ungdomstrinnet
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Den Norske Skolen i London
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Rolighetsmoen barnehage
Læring av grunnleggende ferdigheter!
VURDERING.
Ungdomstrinn i utvikling
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bokpresentasjon Oslo.
Den flerkulturelle skolen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Strategier og kompetanse
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PORTEFOLIO Ekrom skole.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
LP og evidens i undervisningen
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Tidlig innsats i matematikk
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Vurdering for læring i Fysikk 1
Skolebasert kompetanseutvikling
Vurdering og undervisning
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde: Den generelle delen av læreplanen (1993:22)

Storyline Kjennetegnes ved at elevene ikke belæres, men lærer gjennom selv å oppdage, reflektere og handle.

Historikk Skotten Steve Bell regnes som storyline- undervisningens ”far” Danmark har et aktivt storyline miljø Det finnes et internasjonalt nettverk med forgreninger over hele verden

Prinsipper Tverrfaglig Lærer er igangsetter, regissør og veileder Tar utgangspunkt i kunnskap eleven allerede har Idemyldring Tankekart Oppstart i hel klasse

Prinsipper Åpne nøkkelspørsmål Historien har en ”rød tråd”

Prinsipper Variasjon i å arbeide i hel klasse, i grupper og individuelt

Teste egen kunnskap opp mot ulike lærekilder Storyline Åpne spørsmål Kunnskaps-innhenting Problemløsning Valg av kunnskapskilde Velge hva som er viktig Teste egen kunnskap opp mot ulike lærekilder Gi tilgang på gode nettsteder og bøker, artikler, invitere fagpersoner, studiebesøk, osv Differensiere Samarbeids-læringsmetoder

Konstruktivistisk lærings- og kunnskapssyn Elever forstår og tolker den aktuelle virkeligheten på sin egen måte

Læringssyn forts. Umulig å overføre en forhåndsbestemt virkelighet til elevene

Kunst, kultur, kreativitet Læringssyn forts. Det læreren kan gjøre, er å tilby eleven begreper, inntrykk og opplevelser som støtter opp om elevens læringsprosess http://www.youtube.c om/watch?v=- TXDSlhSo-U Kunst, kultur, kreativitet

Konstruktivistisk lærings- og kunnskapssyn Eleven må ha hovedrollen i de prosessene der kunnskap konstrueres Eleven selv – i samspill med andre – må aktivt bearbeide ny kunnskap slik at det blir en sammenheng/videreutvikling til den kunnskapen eleven allerede har

Vellykket storyline En start En utvikling En avslutning Hovedelementene består av: (Tid) Sted Aktører Hendelser

Vellykket storyline En god start er viktig – fange elevenes oppmerksomhet

Storyline Realisere mål i læreplanens generelle del Fordeler Utfordringer Realisere mål i læreplanens generelle del Jobbe med grunnleggende ferdigheter Variasjon i vurderings- situasjoner underveis Variasjon i arbeidsmåter Kan bli mer klipp og lim enn faglig utbytte Gruppesammensetninger Evne til samarbeid Elever jobber i ulikt tempo Storyline

Vurdering Underveisvurdering Vurdering for læring og utvikling Diskusjonsforum Prosessorientert skriving Fagsamtaler Skriftlige tilbakemeldinger underveis og til slutt Muntlig høring Multiple choice Innleveringer Prøver

Vurdering Hva er bra Forbedrings- muligheter Vær konkret Bruk eksempler ”Dette er veldig bra – her er du tydelig og du har fått med de viktigste punktene” ”her skjønner jeg ikke helt hva du mener – du kan for eksempel skrive…eller …..”

Storyline Nyttige nettsteder http://www.lu.hio.no/ENGELSK/asp/interv ju.html http://www.lu.hio.no/ENGELSK/asp/prinsi pper.html

Storyline Nyttig litteratur Eik, Liv Torunn: ”Storyline – tverrfaglig tilnærming til aktiv læring”, Tano-Aschehoug Falkenberg/Håkonsen: ”Storyline – en håndbok for undervisere”, Krogs Forlag Lindberg, Erik: ”Storyline – den røda tråden”, Ekelunds Forlag