«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Lederutvikling og skreddersøm
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Nordisk tilsynskonferanse
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan bydel Frogner
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Å være med på å starte noe nytt… Åpningen av RTVS Sør Kjell Erik Øie Statssekretær
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
ØSTENSJØ ROTARY KLUBB inviterer til RYLA – 13. april 2008 Sørmarka Kurs og Konferansesenter, Enebakkveien Siggerud Tittel på seminaret:
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Foreldre- og ungdomsgruppe VÅRE RAMMER Vår holdning: Foreldrene er ungdommenes størtse ressurs Vår visjon: Hvis foreldrene får et godt tilbud, vil de hjelpe.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
”Det handler om å lede…”
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Prosjekt tidlig innsats
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
KURSPLAN 2004 PSYKIATRI OG RUS I EN ARBEIDSMARKEDSBEDRIFT.
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Lederutvikling hos USIT
Modellkommunene Hva er unikt?
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Veiledningspedagogikk
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
NORSK FOLKEHJELP OSLO OASEN Kvinner Krysser Grenser ”Motivasjon og realitetsorientering”
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Kompetanse for mangfold
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark

Litt om bakgrunn for modulen Hvem er de utsatte barna og familiene? Mange former for «utsatthet», f.eks omsorgssvikt, vold, rus, psykiatri, arbeidsledighet, kognitiv fungering, funksjonshemming, utdanningsfrafall, språk og kultur, fattigdom, mobbing, overvekt, kriminalitet… Vanskelig å tallfeste omfang, men utvilsomt særdeles viktig for velferdsstatens/ velferdkommunenes legitimitet og bærekraft

Spenningsforhold tydeliggjør handlingsrom Mangler – Muligheter Reparere – Forebygge Spesialistkompetanse – Generalistkompetanse Forskningsbasert kunnskap – Skjønn Kortsiktighet – Langsiktighet Individ – Struktur Organisasjon – Organisering Vanskelig å forsvare enten-eller…

Helhetlig forståelse av lederrollen «Ledere må kunne se sine tjenesters bidrag i en større samfunnsmessig sammenheng, må forstå muligheter og begrensninger ulike måter å organisere på gir opphav til, og må kunne omsette intensjoner i praktisk handling. Disse tre komponentene henger sammen, blant annet på den måte at det er gjennom praktiske handlinger ledere viser samfunns- og organisasjonsforståelse. De tre komponentene, 1) Samfunnsperspektiver, 2) Organisasjonsforståelse, 3) Praktiske lederferdigheter, kan også leses henholdsvis som begrunnelser for, muligheter til, og ferdigheter i samhandlende lederskap.» Reflekterte ledere: mer oversettende (fortolkende) og retningsgivende (situasjonsdefinerende) enn allvitende

Hva betyr det at modulen er «skreddersydd»? Utgangspunkt i kommunenes egendefinerte (eksisterende eller nye) satsinger på utvikling av tjenester til utsatte barn og familier – betydningen av mandat Møteplass for utviklingsarbeid – tid til fordypning, refleksjoner og relasjoner Tydelig struktur på dagene: perspektivforelesninger først og sist på dagen og ledertrening/ veiledning/ utdypning mellom forelesningene Vekt på systematikk i arbeidet med å planlegge, prøve ut og evaluere aktiviteter (dokumentasjon) Valgfrihet mht eksamen. Deltakere er primært ansatte

Eksempler på forelesningstemaer Hva trenger vi ledere til? Fra tillit til tilsyn…, og tilbake? Mellomlederrollen – i går, i dag, og i fremtiden Om forholdet mellom statlig styringsmakt og kommuneansattes ansvar Et ressurs- og folkehelseperspektiv på utsatte barn og fam. Mellom det forebyggende og det kurative: barnevernets rådgivning og veiledning Hva bør kommunale ledere vite om evidens og kunnskapsbasert praksis? Myndiggjøring av medarbeidere, er det mulig og relevant?

Gruppeaktiviteter i og mellom samlinger Ledertrening (2,5 timer per samling) Utdyping av temaer fra forelesninger Veiledning (ift dokumentasjon av utviklingsarbeid) Mellom samlingene: Dokumentasjon av utviklingsarbeid ift utsatte barn og familier (fungerer som arbeidskrav i utdanningen) Avsluttende presentasjonssamling

Samlingsdatoer Alle samlinger: Kl. 10-18 dag 1, 08.30-15.00/15.30 dag 2 16.-17. oktober 3.-4. desember 5.-6. februar 9.-10. april 11.-12 juni Deretter tredagers hjemmeeksamen for deltakere som ønsker å avlegge eksamen