Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Advertisements

Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Den ideelle kommunesammenslåing
Professor Frank Aarebrot Institutt for sammenlignende politikk Samordningsreformens konsekvenser: Geografi og demokrati Foredrag på Voss
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Visjoner om kommunesamarbeid
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Skolen – en kommunal virksomhet
Eierskap og Eierstyring.
Filnavn – Side 1 Jørund K Nilsen Modeller for samarbeid og det finske eksempel.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Kommunen som arbeidsgiver
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Utredning kommunesammenslåing 2014
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Utredning kommunesammenslåing Vedtak i kommunestyret 1. Nøtterøy kommune vil imøtekomme henvendelsen fra Tjøme kommune om å utrede kommunesammenslåing.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Rådmann – Økonomiske rammebetingelser.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Fra utredning til eventuelt vedtak om kommunesammenslåing Hva skal til for å lykkes? Erfaringer fra sammenslåingsprosessen mellom Sandefjord, Andebu og.
Kommunal styring og privatisering.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Finanskomite revisjonstjenester
Utskrift av presentasjonen:

Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle Rådmannssamling 27. – 28. august 2009 Ole Sverre Lund

Prosjekt Andebu 2010 Vedrører Omfatter kommunen som Økonomistyring Tjenestestyring Kvalitetsstyring Omfatter kommunen som Samfunn Tjenesteyter Organisasjon

Prosjekt Andebu 2010 - Mål Kommunestyret skal sikres et beslutningsgrunnlag på konkrete konsekvensutredede tiltak som resulterer i at kommunens økonomi forbedres ved at årlige netto driftsutgifter varig reduseres med minimum 20 mill. kroner (7% av kommunens samlede driftsinntekter)

Rådmannens utgangspunkt og bekymring Det er ikke mulig å nå prosjektmålet uten at det gjennomføres store strukturelle endringer i driften med betydelige konsekvenser for kommunens innbyggere Endringene vil være kontroversielle Klarer kommunestyret å fatte vedtak som innebærer at prosjektmålet nås? Hva er konsekvensene hvis kommunestyret ikke ikke fatter nødvendige vedtak?

Kommunesammenslåing Konsekvenser på frie inntekter av tre gitte kommunesammenslåingsalternativer (herunder også noen illustrative beregninger av konsekvensene på spesielt administrasjonsutgifter) Andebu + Stokke Andebu + Sandefjord Andebu + Sandefjord + Stokke

Andebu + Stokke

Andebu + Stokke (forts.)

Sammenhengen mellom innbyggertall og utgifter til administrasjon pr innb.

Andebu + Stokke administrasjonsutgifter

Andebu + Sandefjord

Andebu + Sandefjord (forts.)

Andebu + Sandefjord administrasjonsutgifter

Andebu + Sandefjord + Stokke

Andebu + Sandefjord + Stokke (forts.)

Andebu + Sandefjord + Stokke Administrasjonsutgifter

Oppsummering

Sammenlignet mot utredning i 2004

Sammenlignet mot utredning i 2004 (forts.)

Andre forhold som kan ha direkte økonomisk effekt Innsparingsmuligheter ved stordrift innen tjenesteområdene Delvis dekning av engangskostnader Ordinære skjønnsmidler

Forhold som kan få mer indirekte effekt på økonomien Bosettingsmønster og befolkningstall Kommunestørrelse og evne til samfunns- og næringsutvikling Hva med de ansatte? Bortfall av viktige lokale arbeidsplasser, kommer det nye isteden? Hva skjer med lokaldemokratiet? Bedre, men vanskeligere tilgjengelig tjenester? Økte reisekostnader for befolkningen og de ansatte Vær obs på mulige friksjonskostnader! Endret regional organisering?

Rådmannens ansvar, myndighet og oppgaver § 23 i Kommuneloven Øverste leder for den samlede kommunale administrasjon Påse at saker som legges fram for folkevalgte organer er forsvarlig utredet og at vedtak blir iverksatt Delegering av myndighet til rådmannen Stillingsbeskrivelse Vedtak i kommunen ”Politiske signaler”?

Alternativer til kommunesammenslåinger Uformelt samarbeid Vertskommunesamarbeid Interkommunalt samarbeid etter § 27 i kommuneloven (eget styre med avgjørelsesmyndighet til løsning av felles oppgaver) Aksjeselskaper Interkommunale selskaper

Spørsmål til drøfting vedrørende kommunesammenslåingsspørsmål? Bør rådmannen engasjere seg? Hvordan/på hvilken måte skal rådmannen engasjere seg? Hvor aktiv skal rådmannen være? Hvor tydelig skal rådmannen være? Skal rådmannen gi folkevalgte råd? Skal rådmannen fremme saker med innstillinger? Hvilke konsekvenser kan engasjement medføre for rådmannen?